Saturday, July 31, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 29 dan 30

Hari /Tarikh 

Isnin/ 19 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/ 6AK5 

Masa/Tempoh 

8:15 – 9:25/70 minit 

Tajuk 

Menganalisis Bab 1 Novel Saudagar Besar Kuala Lumpur 

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti watak dan perwatakan dalam bab ini.
  2. Menyenaraikan peristiwa penting dalam bab ini.
  3. Mengenalpasti teknik penceritaan yang digunakan pengarang.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab, latihan bertulis 

Penerapan Unsur Nilai

Kerjasama 

ABM 

Soalan bercetak, novel Saudagar Besar. 

Refleksi 

Pelajar dapat menghuraikan isi jawapan dan fakta dengan jelas. 

  

Hari /Tarikh 

Isnin/19 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah/ 6RK3 

Masa/Tempoh 

9:45 – 10:55 

Tajuk 

Sistem Pemerintahan 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud dan konsep system pemerintahan.
  2. Menyenaraikan corak system pemerintahan yang ada .
  3. Mengenalpasti ciri-ciri system pemerintahan dalam sesebuah tamadun dunia.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab 

Penerapan Unsur Patriotisme 

Sentiasa berusaha memajukan diri 

ABM 

Buku rujukan tamadun dunia,  

Refleksi 

Pelajar dapat mengenalpasti definisi dankonsep system kepercayaan. 

  

Hari /Tarikh 

Isnin/19 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6RK5 

Masa/Tempoh 

11:30 – 12:40 

Tajuk 

Mengkaji Cerita Mitos : Kisah Asal-usul Dunia  

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan tema cerita mitos berkenaan.
  2. Menghuraikan persoalan yang menyokong tema berkenaan.
  3. Mengenalpasti contoh peristiwa yang menyokong persoalan.

Pendekatan 

Perbincangan , soal jawab 

Penerapan Unsur Nilai 

Menghargai warisan bangsa 

ABM 

Buku teks sastera Melayu Tradisional 

Refleksi 

Pelajar dapat mengenalpasti konsep tema dan dapat memberikan contoh tema dalam karya dengan tepat .

  

Hari /Tarikh 

Selasa/20 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/ 6RK5 

Masa/Tempoh 

7:05 – 8:15 

Tajuk 

Mengkaji Novel Saudagar Besar 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan peristiwa penting dalam bab dikaji.
  2. Menyenaraikan watak dan perwatakan.
  3. Mengenalpasti mesej daripada bab ini.

Pendekatan 

Pebincangan , soal jawab 

Penerapan Unsur Nilai 

Menghargai warisan bangsa 

ABM 

Buku teks Sastera Melayu Moden 

Refleksi 

Pelajar dapat menjelaskan mesej dan nilai daripada bab yang dikaji.

  

Hari /Tarikh 

Selasa/20 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah/ 6RK3 

Masa/Tempoh 

9:45 – 10:20 

Tajuk 

Corak pemerintahan dan pentadbiran dalam Tamadun Dunia 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan corak - pemerintahan .
  2. Menyenaraikan contoh dan ciri-ciri pemerintahan.
  3. Mengenalpasti kepentingan system pemerintahan .

Pendekatan 

Pebincangan , soal jawab 

Penerapan Unsur Patriotisme 

Sentiasa berusaha memajukan diri

ABM 

Buku rujukan tamadun Dunia 

Refleksi 

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan system pemerintahan. 

  

Hari /Tarikh 

Selasa/20 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah/ 4S1 

Masa/Tempoh 

10:55 – 11:30 

Tajuk 

Perjanjian Hudaibiyah  

Pendekatan

Perbincangan, Penerangan

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan sebab Perjanjian ini dimeterai.
  2. Mengenalpasti kandungan Perjanjian ini
  3. Menghuraikan kepentingan Perjanjian ini.

Penerapan Unsur Patriotisme 

Kerjasama 

ABM 

Buku teks Sejarah

Refleksi 

Pada dapat menyatakan sebab, kandungan dan kepentingan perjanjian ini dengan tepat. 

  

Hari /Tarikh 

Rabu/21 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6AK5 

Masa/Tempoh 

8:15 – 9:25 

Tajuk 

Menganalisis Soalan-soalan Drama 

Pendekatan

Perbincangan kumpulan, Latihan bertulis

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan unsure-unsur bahasa dalam petikan.
  2. Mengenalpasti contoh unsure bahasa yang digunakan dalam teks.
  3. Menganalisis teknik yang digunakan dalam petikan.

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan budaya 

ABM 

Teks Perkembangan Kesusasteraan Melayu 

Refleksi 

Pelajar dapat mengenalpasti unsure bahasa digunakan dan teknik penceritaannya. 

  

Hari /Tarikh 

Khamis/22 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6RK5 

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 

Tajuk 

Menganalisis Bab 2 Novel Saudagar Besar 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan peristiwa-peristiwa penting dalam bab ini.
  2. Mengenalpas teknik penceritaan digunakan pengarang dalan bab ini.
  3. Menganalisis persoalan berserta huraian nya dalam bab ini.

Pendekatan 

Penerangan . mengesan maklumat 

Penerapan Unsur Nilai 

Hormat-menghormati 

ABM 

Novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur 

Refleksi 

Pelajar dapat mengesan dan menjelaskan persoalan penting terkandung dalam bab ini.

  

Hari /Tarikh 

Khamis/22 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh 

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk 

Pembukaan Semula Kota Makkah 

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan latarbelakang pembukaan kota Makkah.
  2. Menghuraikan sebab dan tujuan pembukaan semula Kota Makkah.
  3. Mengenalpasti strategi Nabi Muhammad s.a.w membuka Kota Makkah.

Pendekatan 

Penerangan, soal-jawab, mengesan maklumat 

Penerapan Unsur Patriotisme 

Berkerjasama, Bertolak-ansur 

ABM 

Teks Sejarah tingkatan 4

Refleksi 

Pelajar dapat menjelaskan kepentingan menjaga kesucian kota Makkah. 

  

Hari /Tarikh 

Khamis/22 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh 

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk 

Teknik Menjawab Puisi Moden

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan perkara-perkara utama membentuk jawapan .
  2. Mengenalpasti maksud setiap rangkap dan baris sajak.
  3. Menjelaskan setiap unsure yang membentuk sajak

Pendekatan 

Perbincangan, soal-jawab 

Penerapan Unsur Nilai 

Menghargai Warisan  

ABM 

Teks Sejarah Kesusasteraan Melayu 

Refleksi 

Pelajar dapat menghuraikan maksud setiap rangkap dalam sajak. 

  

Hari /Tarikh 

Khamis/22 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh 

12:05 – 12:40

Tajuk 

Kritikan dalam Kesusasteraan Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan maksud dan konsep Kritikan .
  2. Mengenalpasti tujuan Kritikan Sastera.
  3. Mengenalpasti kepentingan bidang Kritikan Sastera.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan budaya

ABM

Buku teks Mutiara Sastera Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti jenis tema dan persoalannya dalam sesebuah karya dengan tepat.

  

Hari /Tarikh 

Jumaat/23 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah/6RK3

Masa

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk 

Pemerintahan Empayar

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan maksud dan konsep pemerintahan Empayar.
  2. Mengenalpasti contoh-contoh Empayar dalam Tamadun Dunia.
  3. Menganalisis cara pembentukan setiap Empayar

Pendekatan 

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai 

Hormat-menghormati, Toleransi

ABM 

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi 

Pelajar dapat menjelaskan kepentingan pembentukan Empayar dalam Tamadun Dunia.

  

Hari /Tarikh 

Jumaat/23 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh 

9:40 – 10:40

Tajuk 

Watak dan Perwatakan dalam Novel Saudagar Besar

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan watak-watak terdapat dalam bab yang dikaji.
  2. Menjelaskan perwatakan setiap watak.
  3. Mengenalpasti teknik digunakan pengarang memperkenalkan perwatakan watak.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan

ABM

Buku teks Sejarah Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengaplikasi kaedah kritikan/ulasan dalam membaca sesebuah karya dipilih..

  

Hari /Tarikh 

Isnin/26 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6AK5

Masa

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk 

Ujian Bulanan : Cerpen

  

Hari /Tarikh 

Isnin/26 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah 1/6RK3

Masa

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk 

Pembentukan Empayar

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud dan konsep pemerintahan empayar.
  2. Mengenalpasti wilayah tamadun dalam Tamadun Dunia.
  3. Mengenalpasti kepentingan pemerintahan dan pentadbiran ini.

Pendekatan 

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme 

Gigih membangunkan negara

ABM 

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi 

Pelajar memahami konsep pemerintahan dan pentadbiran ini.

  

Hari /Tarikh 

Isnin/ 26 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 1/6RK5

Masa/Tempoh 

11:30 – 12:40 tengahari

Tajuk 

Cerita Jenaka : Kejenakaan Pak Pandir  

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti ciri-ciri cerita Jenaka
  2. Menyenaraikan contoh-contoh setiap ciri cerita jenaka.
  3. Menganalisis unsure kelucuan dalam cerita jenaka.

Pendekatan 

Perbincangan, Soal-jawab 

Penerapan Unsur Nilai 

Hormat-menghormati, kebijaksanaan  

ABM 

Buku teks Sastera Melayu Tradisional 

Refleksi 

Pelajar dapat mengenalpasti mesej daripada cerita jenaka berkenaan.

  

Hari /Tarikh 

Selasa/ 27 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh 

7:05 – 8:15pagi

Tajuk 

Menganalisis Bab 3 Novel Saudagar Besar 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti peristiwa penting dalam bab ini.
  2. Mengesan latar dalam bab ini.
  3. Menganalisis persoalan dalam bab ini.

Pendekatan 

Perbincangan, Soal-jawab, Mengesan maklumat 

Penerapan Unsur Nilai 

Menghargai warisan bangsa 

ABM 

Buku teks Sastera Melayu Moden 

Refleksi 

Pelajar dapat menjawab soalan latihan berkaitan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh 

Selasa/ 27 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh 

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk 

Pembentukan Negara Bangsa 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti asal-usul pembentukan Negara bangsa di dunia.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh pembentukan Negara bangsa dalam tamadun dunia.
  3. Mengenalpasti factor –faktor pembentukan Negara bangsa dalam tamadun dunia ini.

Pendekatan 

Perbincangan , soal-jawab 

Penerapan Unsur Patriotisme 

Kegigihan 

ABM 

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia 

Refleksi 

Pelajar dapat mengenalpasti perkembangan Negara bangsa dalam tamadun ini. 

  

Hari /Tarikh 

Selasa/ 27 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh 

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk 

Khulafa al Rasyidin 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud Khalifah.
  2. Mengenalpasti syarat-syarat menjadi khalifah dan cara perlantikannya.
  3. Mengenalpasti khalifah-khalifah dalam Khulafa al-Rasyidin

Pendekatan

Perbincangan, mengesan maklumat

Penerapan Unsur Patriotisme 

Bertanggungjawab

ABM 

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi 

Pelajar memahami maksud dan konsep khalifah dan dapat mengesan tugas-tugas khalifah.

 

 

Hari /Tarikh 

Rabu/ 28 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6AK5 

Masa/Tempoh 

8:15- 9:25 pagi 

Tajuk 

Teknik Penceritaan dalam Novel Saudagar Besar 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan teknik-teknik penceritaan digunakan dalam bab demi bab dikaji
  2. Mengenalpasti contoh dan bukti teknik digunakan.
  3. Mengenalpasti kesan penggunaan teknik berkenaan.

Pendekatan 

Penerangan,Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai 

Hormat-menghormati

ABM 

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi 

Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh 

Rabu/ 28 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 1 /6RK5

Masa/Tempoh 

12:05 – 12:40

Tajuk 

Kepentingan Sastera Rakyat 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kepentingan sastera Rakyat dari pelbagai aspek.
  2. Menyenaraikan contoh sastera rakyat mengikut kepentingan.
  3. Menjelaskan kesan kewujudan sastera berkenaan kepada masyarakat

Pendekatan 

Perbincangan, Soal-jawab 

Penerapan Unsur Nilai 

Hormat-menghormati 

ABM 

Buku teks Sastera Melayu Lama

Refleksi 

Pelajar dapat menghuraikan kepentingan setiap sastera rakyat. 

  

Hari /Tarikh 

Khamis/29 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 1/6RK5 

Masa/Tempoh 

7:05- 8:15 pagi 

Tajuk 

Cerita Penglipurlara : Cerita Awang Donan 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti ciri-ciri cerita Penglipurlara.
  2. Menyenaraikan contoh setiap ciri dalam cerita ini.
  3. Memberikan contoh-contoh unsure pengembaraan dan kesaktian yang terdapat dalam karya ini.

Pendekatan 

Penerangan, soal jawab,Perbincangan

Penerapan Unsur Nilai 

Menghargai budaya bangsa 

ABM 

Teks Perkembangan Sastera melayu Lama 

Refleksi 

Pelajar dapat memberikan jawapan yang tepat mengenai unsure-unsur pengembaraan dan kesaktian dalam cerita ini 

  

Hari /Tarikh 

Khamis/29 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh 

8:15-9:25 pagi/70 minit

Tajuk 

Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan latarbelakang Khalifah ini.
  2. Mengenalpasti cara perlantikan beliau.
  3. Menyenaraikan dan memberikan contoh sumbangan Khalifah Abu Bakar

Pendekatan 

Perbincangan, Soal-jawab, Mengesan maklumat

Penerapan Unsur Patriotisme 

Bantu- membantu mempertahankan negara

ABM 

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi 

Pelajar memahami tugas-tugas khalifah dan dapat menyatakan tugas dan sumbangan khalifah Abu Bakar.

  

Hari /Tarikh 

Khamis/29 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 1/6AK5 

Masa/Tempoh 

10:55- 11:30 pagi 

Tajuk 

Ciri-ciri cerita Penglipurlara 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan ciri-ciri cerita penglipurlara
  2. Memberikan contoh setiap ciri daripada cerita dikaji
  3. Mengenalpasti fungsi cerita ini kepada masyarakat.

Pendekatan 

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai 

Hormat-menghormati

ABM 

Buku teks Sastera Melayu Lama

Refleksi 

Pelajar memahami setiap ciri dan dapat memberikan contoh dengan tepat.

  

Hari /Tarikh 

Khamis/29 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6RK5 

Masa/Tempoh 

12:05- 12:40  

Tajuk 

Teknik Menjawab soalan konteks dalam Cerpen

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti contoh-contoh soalan konteks
  2. Mengenalpasti peristiwa sebelum dan selepas petikan konteks.
  3. Mengesan kehendak soalan menerusi kata kunci soalan

Pendekatan 

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai 

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan 

ABM 

Soalan bercetak 

Refleksi 

Pelajar dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat 

  

Hari /Tarikh 

Jumaat/30 Julai 2010

Matapelajaran/Kelas

Sejarah 1/6RK3 

Masa/Tempoh

8:15 -9:25 

Tajuk

Pemerintahan Republik dan Demokrasi

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan definisi dan konsep Republik dan Demokrasi.
  2. Mengenalpasti ciri-ciri pemerintahan republic dan Demokrasi
  3. Mengesan contoh-contoh pemerintahan ini dalam Tamadun Dunia.

Pendekatan 

Perbincangan, Soal-jawab,Mengesan maklumat

Penerapan Unsur Patriotisme 

Hormat-menghormati dan Toleransi

ABM 

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi 

Pelajar dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh 

Jumaat/30 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas 

Sastera 2/6RK5 

Masa/Tempoh 

9:45 – 10:45  

Tajuk 

Unsur Gaya bahasa dalam Novel : Bab 3 Novel Saudagar Besar 

Hasil Pembelajaran 

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti jenis-jenis gayabahasa digunakan pengarang.
  2. Mengesan contoh da. Bukti gaya bahasa berkenaan dalan bab dikaji
  3. Menghuraikan kesan penggunaan gaya bahasa berkenaan

Pendekatan 

Penerangan, soal jawab 

Penerapan Unsur Nilai 

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan 

ABM 

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi 

Pelajar menjawab soalan bertulis dikemukakan dengan tepat