RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 29 dan 30
Hari /Tarikh | Isnin/ 19 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25/70 minit |
Tajuk | Menganalisis Bab 1 Novel Saudagar Besar Kuala Lumpur |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab, latihan bertulis |
Penerapan Unsur Nilai | Kerjasama |
ABM | Soalan bercetak, novel Saudagar Besar. |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan isi jawapan dan fakta dengan jelas. |
Hari /Tarikh | Isnin/19 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:55 |
Tajuk | Sistem Pemerintahan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku rujukan tamadun dunia, |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti definisi dankonsep system kepercayaan. |
Hari /Tarikh | Isnin/19 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/ 6RK5 |
Masa/Tempoh | 11:30 – 12:40 |
Tajuk | Mengkaji Cerita Mitos : Kisah Asal-usul Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti konsep tema dan dapat memberikan contoh tema dalam karya dengan tepat . |
Hari /Tarikh | Selasa/20 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 |
Tajuk | Mengkaji Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan mesej dan nilai daripada bab yang dikaji. |
Hari /Tarikh | Selasa/20 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:20 |
Tajuk | Corak pemerintahan dan pentadbiran dalam Tamadun Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku rujukan tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan system pemerintahan. |
Hari /Tarikh | Selasa/20 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 |
Tajuk | Perjanjian Hudaibiyah |
Pendekatan | Perbincangan, Penerangan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Penerapan Unsur Patriotisme | Kerjasama |
ABM | Buku teks Sejarah |
Refleksi | Pada dapat menyatakan sebab, kandungan dan kepentingan perjanjian ini dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Rabu/21 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Menganalisis Soalan-soalan Drama |
Pendekatan | Perbincangan kumpulan, Latihan bertulis |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan budaya |
ABM | Teks Perkembangan Kesusasteraan Melayu |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti unsure bahasa digunakan dan teknik penceritaannya. |
Hari /Tarikh | Khamis/22 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Menganalisis Bab 2 Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan dan menjelaskan persoalan penting terkandung dalam bab ini. |
Hari /Tarikh | Khamis/22 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Pembukaan Semula Kota Makkah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan, soal-jawab, mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Berkerjasama, Bertolak-ansur |
ABM | Teks Sejarah tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan kepentingan menjaga kesucian kota Makkah. |
Hari /Tarikh | Khamis/22 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Teknik Menjawab Puisi Moden |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai Warisan |
ABM | Teks Sejarah Kesusasteraan Melayu |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan maksud setiap rangkap dalam sajak. |
Hari /Tarikh | Khamis/22 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 |
Tajuk | Kritikan dalam Kesusasteraan Melayu |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan budaya |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti jenis tema dan persoalannya dalam sesebuah karya dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Jumaat/23 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/6RK3 |
Masa | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Pemerintahan Empayar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati, Toleransi |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan kepentingan pembentukan Empayar dalam Tamadun Dunia. |
Hari /Tarikh | Jumaat/23 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 9:40 – 10:40 |
Tajuk | Watak dan Perwatakan dalam Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kegigihan |
ABM | Buku teks Sejarah Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengaplikasi kaedah kritikan/ulasan dalam membaca sesebuah karya dipilih.. |
Hari /Tarikh | Isnin/26 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Ujian Bulanan : Cerpen |
Hari /Tarikh | Isnin/26 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6RK3 |
Masa | 9:45 – 10:55 pagi |
Tajuk | Pembentukan Empayar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Gigih membangunkan negara |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami konsep pemerintahan dan pentadbiran ini. |
Hari /Tarikh | Isnin/ 26 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6RK5 |
Masa/Tempoh | 11:30 – 12:40 tengahari |
Tajuk | Cerita Jenaka : Kejenakaan Pak Pandir |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati, kebijaksanaan |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti mesej daripada cerita jenaka berkenaan. |
Hari /Tarikh | Selasa/ 27 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15pagi |
Tajuk | Menganalisis Bab 3 Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab, Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan latihan berkaitan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Selasa/ 27 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:20 pagi |
Tajuk | Pembentukan Negara Bangsa |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan , soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Kegigihan |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti perkembangan Negara bangsa dalam tamadun ini. |
Hari /Tarikh | Selasa/ 27 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Khulafa al Rasyidin |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Bertanggungjawab |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami maksud dan konsep khalifah dan dapat mengesan tugas-tugas khalifah. |
| |
Hari /Tarikh | Rabu/ 28 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15- 9:25 pagi |
Tajuk | Teknik Penceritaan dalam Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan,Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Rabu/ 28 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1 /6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 |
Tajuk | Kepentingan Sastera Rakyat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Lama |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan kepentingan setiap sastera rakyat. |
Hari /Tarikh | Khamis/29 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05- 8:15 pagi |
Tajuk | Cerita Penglipurlara : Cerita Awang Donan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan, soal jawab,Perbincangan |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Lama |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan jawapan yang tepat mengenai unsure-unsur pengembaraan dan kesaktian dalam cerita ini |
Hari /Tarikh | Khamis/29 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15-9:25 pagi/70 minit |
Tajuk | Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab, Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Bantu- membantu mempertahankan negara |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami tugas-tugas khalifah dan dapat menyatakan tugas dan sumbangan khalifah Abu Bakar. |
Hari /Tarikh | Khamis/29 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55- 11:30 pagi |
Tajuk | Ciri-ciri cerita Penglipurlara |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Lama |
Refleksi | Pelajar memahami setiap ciri dan dapat memberikan contoh dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Khamis/29 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05- 12:40 |
Tajuk | Teknik Menjawab soalan konteks dalam Cerpen |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa, Kegigihan |
ABM | Soalan bercetak |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat |
Hari /Tarikh | Jumaat/30 Julai 2010 |
Matapelajaran/Kelas | Sejarah 1/6RK3 |
Masa/Tempoh | 8:15 -9:25 |
Tajuk | Pemerintahan Republik dan Demokrasi |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab,Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Hormat-menghormati dan Toleransi |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Jumaat/30 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:45 |
Tajuk | Unsur Gaya bahasa dalam Novel : Bab 3 Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa, Kegigihan |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Moden |
Refleksi | Pelajar menjawab soalan bertulis dikemukakan dengan tepat |