Wednesday, March 30, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 13

Hari /Tarikh

Isnin/28 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Peranan Bahasa Sanskrit di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan asal-usul kedatangan bahasa berkenaan di Asia Tenggara.
  2. Mengenalpasti fungsi bahasa berkenaan.
  3. Menganalisis contoh pengaruh bahasa berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan asal-usul dan fungsi berkenaan dengan tepat .

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/28 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

12:05- 12:40 tengahari

Tajuk

Kerajaan Maritim di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh-contoh kerajaan maritim.
  2. Menjelaskan factor-faktor perkembangan kerajaan ini.
  3. Mengenalpasti sumbangan kerajaan ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kedudukan kerajaan Awal ini dan memplotkannya dengan tepat di peta.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/29 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pg

Tajuk

Peperangan dalam Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan contoh-contoh perang dalam Islam.
  2. Menganalisis strategi Ketahanan dan Pertahanan dalam perang berkenaan.
  3. Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan ketenteraan berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Keberanian, Bekerjasama

ABM

Teks Sejarah Tamadun Islam

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh yang tepat perang yang dimaksudkan.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/28 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Bab 4 : Masyarakat Arab

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang masyarakat ini.
  2. Mengenalpasti ciri-ciri masyarakat ini.

  3. Mengelompokkan ciri-ciri masyarakat ini mengikut aspek social, ekonomi dan politik.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui ciri-ciri masyarakat Jahiliah dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Rabu/29 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pengaruh Agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan asal-usul kedatangan agama ini.
  2. Menjelaskan cara kedatangan agama ini ke Asia Tenggara.
  3. Mengenalpasti pengaruh agama ini kepada masyarakat Asia Tenggara.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Keimanan, Hormat-mengormti

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui cara kedatangan agama ini di Asia Tenggara dan kesan kedatangan agama berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/29 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan pentadbiran Islam Zaman Khulafa' al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajaar dapat:

  1. Menyatakan khalifah dalam kerajaan ini.
  2. Menganalisis corak pemerintahan Khulara' al-Rasyidin.
  3. Mengenalpasti sumbangan pemerintahan khalifah berkenaan mengikut zaman.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bertanggungjawab,

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan dengan tepat nama-nama khalifah al-Rasyidin dan sumbangan setiap seorangnya.

  

Hari /Tarikh

Khamis/30 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Strategi Peperangan dalam Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Manjelaskan strategi-strategi perang dalam Islam.
  2. Menyenaraikan contoh strategi dipraktikkan dalam Islam.
  3. Menghuraikan kepentngan dan keberkesanan strategi berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Keberanian

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui konsep Ketahanan dan menyenaraikan prinsip yang tepat..

  

Hari /Tarikh

Jumaat/31 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

CRK – Pelajar diberi tugasan ( Latihan bercetak)

Tajuk Latihan: Peperangan Dalam Islam- Ketahanan dan Pertahanan

  

Hari /Tarikh

Jumaat/31 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40 pagi

Tajuk

CRK – Pelajar diberi Tugasan (Latihan bercetak)

Tajuk Tugasan : Sumbangan pemerintahan khulafa' al-rasyidin.


 

Friday, March 25, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 12

Hari /Tarikh

Isnin/21 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pengaruh Agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan asal-usul kedatangan agama berkenaan di Asia Tenggara.
  2. Mengenalpasti cara kedatangan agama berkenaan.
  3. Menganalisis contoh pengaruh agama berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan asal-usul dan cara kedatangan, dengan menandakan lokasi dan arah pada peta .

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/21 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

12:05- 12:40 tengahari

Tajuk

Kerajaan Awal di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh-contoh kerajaan awal.
  2. Menjelaskan lokasi geografi kerajaan-kerajaan ini.
  3. Mengenalpasti bentuk-bentuk kerajaan ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kedudukan kerajaan Awal ini dan memplotkannya dengan tepat di peta.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/22 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pg

Tajuk

Kerajaan Islam di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan contoh kerajaan Islam di Asia Tenggara.
  2. Menganalisis corak pemerintahan kerajaan Kesultanan Melayu Melaka di Asia Tenggara.
  3. Mengenalpasti sumbangan kerajaan berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tamadun Islam

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh yang tepat tamadun di Asia Tenggara yang dimaksudkan.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/22 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Pengaruh Agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan aspek-aspek yang menerima pengaruh daripada agama ini.
  2. Mengenalpasti contoh-contoh pengaruh dengan tepat.

  3. Memberikan contoh perubahan-perubahan akibat kedatangan agama ini..

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui cara kedatangan agama ini dan dapat menyatakan bukti contoh perubahan akibat kedatangan agama ini.

  

Hari /Tarikh

Rabu/23 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Bentuk-bentuk kerajaan Awal di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh-contoh kerajaan awal.
  2. Menjelaskan lokasi geografi kerajaan-kerajaan ini.
  3. Mengenalpasti bentuk-bentuk kerajaan ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui bentuk kerajaan di Asia Tenggara dan dapat memberikan contoh kerajaan berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/23 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Manusia dan Masyarakat di Tanah Arab

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajaar dapat:

  1. Menyatakan kaum-kaum yang mendiami Tanah Arab.
  2. Menganalisis ciri ekonom, social dan politik masyarakat di Tanah Arab.
  3. Mengenalpasti perbezaan ciri masyarakat berdasarkan kaum.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan dengan tepat kaum yang terdapat di Tanah Arab serta dapat membanding-bezakan kaum-kaum berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Khamis/24 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Ketahanan dalam Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Manjelaskan konsep Ketahanan dalam Islam.
  2. Menyenaraikan prinsip-prinsip Ketahanan dalam Islam.
  3. Menghuraikan kepentngan Ketahanan dalam Islam.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Keberanian

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengetahui konsep Ketahanan dan menyenaraikan prinsip yang tepat..

  

Hari /Tarikh

Jumaat/25 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sjarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Pertahanan dalam Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan konsep Pertahanan dalam Islam.
  2. Menghuraikan prinsip-prinsip penting Pertahanan dalam Islam.
  3. Mengenalpasti contoh perang dalam Islam.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Keberanian, kerjasama

ABM

Teks Tamadun Islam

Refleksi    

Pelajar dapat menghuraikan konsep tamadun dan mampu memerikan contoh perang yang tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/25 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40 pagi

Tajuk

Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran Islam di Zaman Rasulullah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan corak pemerintahan yang diamalkan..
  2. Menjelaskan cara Nabi Muhammad s.a.w mentadbir Negara Madinah. .
  3. Mengenalpasti keerkesanan pemerintahan berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bertanggungjawab, bekerjasama

ABM

Teks Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan corak pemerintahan diamalkan di Madinah dan dapat membandingkannya dengan pemerintahan Negara kita


 

Friday, March 11, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 10

Hari /Tarikh

Isnin/7 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

12:50-2:00 ptg

Tajuk

Kerajaan Islam di India

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan asal-usul kerajaan berkenaan
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan kerajaan berkenaan.
  3. Menganalisis sumbangan kerajaan berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti asal-usul berkenaan dan corak pemerintahannya.

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/7 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

2:00-3:10 ptg

Tajuk

Menganalisis Babak 4 Drama Lawyer Dahlan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan Tema dan persoaln yang menyokong tema drama ini.
  2. Mengaitkan gambaran watak dengan tema dan persoalan.
  3. Mengenalpasti pengajaran daripada babak ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menyiapkan 6 daripada 8 soalan kefahaman dengan tepat.

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/7 Mac2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

5:10- 5:45 ptg

Tajuk

Kerajaan Maritim dan Agraria di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan contoh kerajaan Agraria al di Asia Tenggara.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh kerajaan Maritim di Asia Tenggara.
  3. Mengenalpasti lokasi dan kedudukan kerajaan berkenaan di peta.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh yang tepat tamadun di Asia Tenggara yang dimaksudkan.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/8 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa/Tempoh

2:00 – 3:10 ptg

Tajuk

Sulalatus Salatin – Hubungan Melaka-Siam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan hubungan yang dijalinkan.
  2. Menjelaskan sebab-sebab hubungan demikian.
  3. Mengenalpasti unsur kebijaksanaan dalam kisah ini .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa penting dengan mesej.

  

Hari /Tarikh

Selas/8 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 2/6AK3

Masa/Tempoh

3:25 – 4:35 ptg

Tajuk

Ujian Bulanan Sejarah

  

Hari /Tarikh

Rabu/9 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

2:00-3:10 ptg

Tajuk

Ujian Bulanan Sejarah

  

Hari /Tarikh

Rabu/9 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

3:25 – 4:35 ptg

Tajuk

Ujian Bulanan Sastera

  

Hari /Tarikh

Rabu/9 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa/Tempoh

5:45-6:20 ptg

Tajuk

Sulalatus Salatin –Bakal Ratu Majapahit

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan asal-usul Ki Mas Jiwa.
  2. Menjelaskan peristiwa penting dalam kisah ini.
  3. Mengenalpasti unsur pengajaran dalam kisah berkenaan .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa penting dan pengajaran daripada kisah ini.

  

Hari /Tarikh

Khamis/10 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

4:35- 5:10 ptg

Tajuk

Menganalisis Babak 5 Drama Lawyer Dahlan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan peristiwa penting babak 5 drama ini.
  2. Menghuraikan perwatakan dan jenisnya.
  3. Mengenalpasti pengajaran daripada babak ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi    

Pelajar dapat menghuraikan watak dan jenis perwatakannya.

  

Hari /Tarikh

Khamis/10 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

5:45- 6:20 ptg

Tajuk

Kerajaan Islam di China

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan ontoh-contoh kerajaan di China.
  2. Menjelaskan pemerintahan kerajaan berkenaan .
  3. Mengenalpasti sumbangan kerajaan berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat menjawab dengan tepat 6 daripada 8 soalan yang dikemukakan.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/11 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa/Tempoh

2:00 – 3:10 ptg

  
 

Ujian Bulanan Sastera 1