Friday, September 30, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 39

Hari /Tarikh

Isnin/26 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6RK3

Masa/Tempoh

7:15 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 5 : Institusi Pendidikan Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Institusi Pendidikan
  2. Mengenalpasti institusi pendidikan yang wujud dalam tamadun dunia.
  3. Menjelaskan kepentingan institusi pendidikan dalam tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan institusi pendidikan yang wujud dalam tamadun dunia.

  

Hari /Tarikh

Isnin/26 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1 /6AK3

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Peperiksaan Percubaan STPM

  

Hari /Tarikh

Selasa/27 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

7:15 – 8:15 pagi

Tajuk

Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah – Bahagian A (Tamadun Dunia)

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kehendak soalan
  2. Mengenalpasti pendekatan menjawab berdasarkan kehendak soalan.
  3. Menulis isi jawapan yang tepat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia(Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak pelagai bentuk soalan.

  

Hari /Tarikh

Selasa/27 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Tema 5 : Institusi Pendidikan Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Institusi Pendidikan
  2. Mengenalpasti institusi pendidikan yang wujud dalam tamadun dunia.
  3. Menjelaskan kepentingan institusi pendidikan dalam tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia(Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan institusi pendidikan yang wujud dalam tamadun dunia.

  

Hari /Tarikh

Selasa/ 27 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S4

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Ekonomi Tradisional

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Ekonomi Tradisional
  2. Mengenalpasti ciri-ciri ekonomi ini.
  3. Menjelaskan kesan ekonomi ini kepada masyarakat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dapat memberikan contoh kesan berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/28 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah – Bahagian A (Tamadun Dunia)

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kehendak soalan
  2. Mengenalpasti pendekatan menjawab berdasarkan kehendak soalan.
  3. Menulis isi jawapan yang tepat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia(Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak pelagai bentuk soalan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/28 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

9:25 – 9:55 pagi

Tajuk

Ekonomi Tradisional

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Ekonomi Tradisional
  2. Mengenalpasti ciri-ciri ekonomi ini.
  3. Menjelaskan kesan ekonomi ini kepada masyarakat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan imperialis Barat di Asia.

  

Hari /Tarikh

Rabu/28 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

10:20 – 11:30 pagi

Tajuk

Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah – Bahagian B (Tamadun Islam)

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kehendak soalan
  2. Mengenalpasti pendekatan menjawab berdasarkan kehendak soalan.
  3. Menulis isi jawapan yang tepat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia(Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak pelbagai bentuk soalan.

  

Hari /Tarikh

Khamis/29 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Kurikulum Pendidikan dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan makna Kurikulum dalam Tamadun Awal.
  2. Menyenaraikan kurikulum bagi setiap tamadun dunia.
  3. Menghuraikan kepentingan kurikulum dalam tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Khamis/29 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55

Tajuk

Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah – Bahagian B (Tamadun Islam)

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kehendak soalan
  2. Mengenalpasti pendekatan menjawab berdasarkan kehendak soalan.
  3. Menulis isi jawapan yang tepat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia(Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak pelbagai bentuk soalan.

  

Hari /Tarikh

Khamis/ 29 September 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

11:30 – 12:40

Tajuk

Ekonomi Dagangan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan konsep dan makna ekonomi dagangan .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri ekonomi ini.
  3. Menjelaskan contoh aktiviti ekonomi dagangan yang ada di Negara kita .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  
  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 30 September 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /6RK1

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Kurikulum dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan konsep kurikulum .
  2. Mengenalpasti contoh kurikulum setiap tamadun dunia.
  3. Menjelaskan kepentingan merancang kurikulum dalam pendidikan .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tamadun Dunia (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 30 September 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40

Tajuk

Ekonomi Dagangan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan konsep dan makna ekonomi dagangan .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri ekonomi ini.
  3. Menjelaskan contoh aktiviti ekonomi dagangan yang ada di Negara kita .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

Friday, September 23, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 38

Hari /Tarikh

Isnin/19 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6RK3

Masa/Tempoh

7:15 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 5 : Konsep dan Sistem Pendidikan Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Pendidikan
  2. Mengenalpasti system pendidikan yang diamalkan dalam tamadun dunia.
  3. Menjelaskan persamaan dan perbezaan system pendidikan dalam tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dasar-dasar pendidikan yang dijalankan oleh tamadun dunia.

  

Hari /Tarikh

Isnin/19 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1 /6AK3

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Peperiksaan Percubaan STPM

  

Hari /Tarikh

Selasa/20 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

7:15 – 8:15 pagi

Tajuk

Peperiksaan Percubaan STPM

  

Hari /Tarikh

Selasa/20 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Tema 5 : Konsep dan Sistem Pendidikan Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Pendidikan
  2. Mengenalpasti system pendidikan yang diamalkan dalam tamadun dunia.
  3. Menjelaskan persamaan dan perbezaan system pendidikan dalam tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia(Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dasar-dasar pendidikan yang dijalankan oleh tamadun dunia.

  

Hari /Tarikh

Selasa/20 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S4

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Imperialisme Barat di Asia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud Imperialisme .
  2. Mengenalpasti sebab dan factor-faktor Imperialisme Barat ke Asia.
  3. Menjelaskan kesan Imperialisme.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dapat memberikan contoh kesan berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/21 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Peperiksaan Percubaan STPM

  

Hari /Tarikh

Rabu/21 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

9:25 – 9:55 pagi

Tajuk

Imperialisme Barat di Asia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud Imperialisme .
  2. Mengenalpasti Imperialis-imperiais barat.
  3. Menjelaskan punca berlakunya imperialis ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan imperialis Barat di Asia.

  

Hari /Tarikh

Rabu/21 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

10:20 – 11:30 pagi

Tajuk

Peperiksaan Percubaan STPM

  

Hari /Tarikh

Khamis/22 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Sistem Pendidikan dalam Tamadun Awal

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan system pendidikan dalam Tamadun Awal.
  2. Menyenaraikan ciri-ciri system pendidikan dalam setiap tamadun dunia.
  3. Menghuraikan kepentingan pembangunan pendidikan dalam tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Dunia (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Khamis/22 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55

Tajuk

Peperiksaan Percubaan STPM

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 23 September 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /6RK1

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40

Tajuk

Kurikulum Pendidikan dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan konsep kurikulum .
  2. Mengenalpasti contoh kurikulum setiap tamadun dunia.
  3. Menjelaskan kepentingan merancang kurikulum dalam pendidikan .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 23 September 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40

Tajuk

Kedatangan Imperialisme Barat di Asia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan tujuan kedatangan Imperialis Barat .
  2. Mengenalpasti lokasi kedatangan Imperialis Barat.
  3. Menjelaskan kesan kedatangan imperialis Barat terhadap masyarakat setempat .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan