Thursday, February 23, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 8

Hari /Tarikh

Isnin/20 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Khalifah Kerajaan Bani Umaiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan khalifah-khalifah dalam kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan setiap orang khalifah.
  3. Menganalisis sumbangan pemerintahan kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan corak pemerintahan dan pentadbiran khalifah Bani Umaiyah

  

  

Hari /Tarikh

Isnin/20 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Khalifah Kerajaan Bani Umaiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan khalifah-khalifah dalam kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan setiap orang khalifah.
  3. Menganalisis sumbangan pemerintahan kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan corak pemerintahan dan pentadbiran khalifah Bani Umaiyah .

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/21 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Kerajaan Abbasiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan sebelumnya.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan corak pemerintahan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/21 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Gerakan Islah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud gerakan ini.
  2. Mengenalpasti tokoh pemimpin gerakan berkenaan.
  3. Menganalisis cara perjuangan dan kesan perjuangan gerakan berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai gerakan nasionalisme berkenaan.

  

  

Hari /Tarikh

Rabu/22 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Peranan Media Cetak dalam Gerakan Nasionalisme

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan contoh setiap jenis media cetak berkenaan.
  2. Mengenalpasti isu-isu ditulis dalam setip satu media berkenaan.
  3. Menganalisis kepentingan media kepada pergerakan nasionalisme.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Berusaha gigih mempertahankan bangsa dan negara

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai peranan media cetak dalam gerakan nasionalisme.

  

  

Hari /Tarikh

Khamis/23 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Kerajaan Abbasiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan sebelumnya

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan corak pemerintahan

  

  

Hari /Tarikh

Jumaat/24 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Perjuangan Nasionalisme oleh Persatuan-persatuan Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan contoh-contoh persatuan Melayu terlibat.
  2. Mengenalpasti maklumat mengenai latarbelakan penubuhan persatuan berkenaan.
  3. Menganalisis kesan dan kejayaan setiap persatuan ini.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri setiap satu persatuan ini.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/24 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Peranan Media Cetak dalam Gerakan Nasionalisme

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan contoh setiap jenis media cetak berkenaan.
  2. Mengenalpasti isu-isu ditulis dalam setip satu media berkenaan.
  3. Menganalisis kepentingan media kepada pergerakan nasionalisme.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai peranan media cetak dalam gerakan nasionalisme.

Friday, February 17, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 7

Hari /Tarikh

Isnin/13 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Khulafa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan khalifah-khalifah dalam kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan setiap orang khalifah.
  3. Menganalisis sumbangan pemerintahan kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan corak pemerintahan dan pentadbiran kerajaan khulafa al-Rasyidin ini .

  

  

Hari /Tarikh

Isnin/13 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Khulafa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan khalifah-khalifah dalam kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan setiap orang khalifah.
  3. Menganalisis sumbangan pemerintahan kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan corak pemerintahan dan pentadbiran kerajaan khulafa al-Rasyidin ini .

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/14 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Kerajaan Bani Umaiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan Khulafa al-Rasyidin.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan corak pemerintahan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/14 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Penentangan Pemimpin Tempatan terhadap British

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan tokoh pemimpin tempatan yang menentang British.
  2. Mengenalpasti isu-isu perjuangan pemimpin berkenaan.
  3. Menganalisis kesan penentangan oleh pemimpin berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai penentangan pemimpin tempatan di setiap kawasan atau negeri.

  

  

Hari /Tarikh

Rabu/15 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Penentangan Pemimpin Tempatan terhadap British

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan tokoh pemimpin tempatan yang menentang British.
  2. Mengenalpasti isu-isu perjuangan pemimpin berkenaan.
  3. Menganalisis kesan penentangan oleh pemimpin berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Berusaha gigih mempertahankan bangsa dan negara

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai penentangan pemimpin tempatan di setiap kawasan atau negeri.

  

  

Hari /Tarikh

Khamis/16 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Kerajaan Bani Umaiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan Khulafa al-Rasyidin.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan corak pemerintahan

  

  

Hari /Tarikh

Jumaat/17 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Gerakan Islah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud gerakan ini.
  2. Mengenalpasti ciri-ciri pergerakan ini.
  3. Menganalisis kesan dan kejayaan gerakan ini.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri pergerakan nasionalisme ini.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/17 Februari 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Gerakan Nasionalisme

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan factor-faktor mencetuskan Nasionalisme di Tanah Melayu.
  2. Mengenalpasti contoh-contoh bagi setiap faktor ini.
  3. Menganalisis setiap factor mencetuskan Nasionalisme itu.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti contoh setiap factor yang mencetuskan pergerakan nasionalisme ini.