Friday, March 30, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 13

Hari /Tarikh

Isnin/26 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

kerajaan Islam di Nusantara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di Asia Tenggara.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Isnin/26 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

kerajaan Islam di Nusantara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di Asia Tenggara.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/27 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 5S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pag

Tajuk

Perundangan dan Sistm Pentadbiran dalam Negeri Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh nama perundangan dan Sistem Perundangan di negeri Melayu.
  2. Mengenalpasti cirri-ciri perundangan dan pentadbiran berkenaan
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan system perundangan dan system pentadbiran berkenaan.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat membuat perbandingan cirri dan menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 persamaan dan perbedaan system dikaji

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/27 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Tema 3: Ketahanan dan Pertahanan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud dan konsep ketahanan dan pertahanan Islam.
  2. Mengenalpasti prinsip-prinsip ketahanan dan pertahanan dalam Islam .
  3. Menganalisis kepentingan ketahanan dan pertahanan kepada Negara.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perkaitan antara ketahanan dan pertahanan dalam Islam.

  

  

Hari /Tarikh

Rabu/28 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Sistem Perundangan Negeri-negeri Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh nama perundangan di negeri Melayu.
  2. Mengenalpasti cirri-ciri system perundangan berkenaan
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan system perundangan berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Berusaha gigih mempertahankan bangsa dan negara

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat membuat perbandingan cirri dan menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 persamaan dan perbedaan system dikaji

  

  

Hari /Tarikh

Khamis/29 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1 dan 6AK3

 

Lawatan Sambil Belajar ke Mahkamah, DUN dan RTM

  

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 30 Mac 2012

Tiada P & P

Sit In – kelas 5S4 masa 1 dan 2


 

Friday, March 23, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 12

Hari /Tarikh

Isnin/19 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

kerajaan Islam di India

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di India.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Isnin/19 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

kerajaan Islam di India

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di India.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/20 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Kerajaan Islam di China

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan sebelumnya.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sumbangan pentadbiran Islam dalam kerajaan China

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/20 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

 

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh media massa yang ada ketika itu.
  2. Mengenalpasti fungsi setiap media ini dalam gerakan nasionalisme.
  3. Menganalisis kepentingan media kepada masyarakat.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai media massa daam gerakan nasionalisme berkenaan.

  

  

Hari /Tarikh

Rabu/21 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Pembetulan Ketas Ujian Bulanan 1

Hasil Pembelajaran

  1. Mengenalpasti kehendak setiap soalan
  2. Mengenalpasti jawapan yang tepat

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Berusaha gigih mempertahankan bangsa dan negara

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghasilkan jawapan yang baik dan tepat.

  

  

Hari /Tarikh

Khamis/22 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Kerajaan Islam di China

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan sebelumnya.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan sumbangan pentadbiran Islam dalam kerajaan China

  

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 23 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Bab 3: Pembinaan Negara dan Bangsa

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud Negara dan bangsa
  2. Mengenalpasti cirri-ciri bangsa dan negara
  3. Mengenalpasti latar belakang pembinaan Negara dan bangsa

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti konsep bangsa dan Negara serta dapat menghuraikan contoh pembinaan bangsa dan Negara.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/23 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Bab 3: Pembinaan Negara dan Bangsa

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan maksud Negara dan bangsa
  2. Mengenalpasti cirri-ciri bangsa dan negara
  3. Mengenalpasti latar belakang pembinaan Negara dan bangsa

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti konsep bangsa dan Negara serta dapat menghuraikan contoh pembinaan bangsa dan Negara.


 


 

Friday, March 9, 2012

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 10

Hari /Tarikh

Isnin/5 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Kerajaan-kerajaan Islam di Sepanyol

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di Sepanyol.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Isnin/5 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran Kerajaan-kerajaan Islam di Sepanyol

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kerajaan Islam yang terdapat di Sepanyol.
  2. Mengenalpasti latar belakang penubuhan dan sumbangan kerajaan ini.
  3. Menganalisis cirri-ciri pemerintahan setiap sebuah kerajaan ini.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bersatu-padu di kalangan masyarakat

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan perbezaan dan persamaan corak pemerintahan dan pentadbiran setiap kerajaan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Kerajaan Kecil Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latarbelakang pembentukan kerajaan ini.
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan dan pentadbiran dalam kerajaan ini.
  3. Menganalisis persamaan dan perbezaan pentadbiran kerajaan ini dengan kerajaan sebelumnya.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan corak pemerintahan

  

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Peranan Media Massa dalam Pergerakan Nasionalisme

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan contoh media massa yang ada ketika itu.
  2. Mengenalpasti fungsi setiap media ini dalam gerakan nasionalisme.
  3. Menganalisis kepentingan media kepada masyarakat.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan maklumat mengenai media massa daam gerakan nasionalisme berkenaan.

  

  

Hari /Tarikh

Rabu/7 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Bab 3:Pembinaan Bangsa dan Negara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan cirri-ciri sebuah bangsa dan negara.
  2. Mengenalpasti fungsi setiap cirri kepada sebuah negara.
  3. Menganalisis contoh pembentukan bangsa dan Negara yang terdapat di dunia ini.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Berusaha gigih mempertahankan bangsa dan negara

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar mengetahui maksud bangsa dan Negara serta dapat menyenaraikan dengan tepat cirri-cirinya.

  

  

Hari /Tarikh

Khamis/8 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 pagi

Tajuk

Ujian bulanan 1

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menguji kefahaman dan pengetahuan pelajar.
  2. Mengenalpasti kelemahan pelajar dalam menjawab soalan
  3. Mendedahkan pelajar dengan soalan peperiksaan sebenar

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak soalan dan menyediakan skrip jawapan.

  

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 9 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Ujian Bulanan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menguji kefahaman dan pengetahuan pelajar.
  2. Mengenalpasti kelemahan pelajar dalam menjawab soalan
  3. Mendedahkan pelajar dengan soalan peperiksaan sebenar

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak soalan dan menyediakan jawapan yang tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/9 Mac 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 5K2

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Ujian Bulanan 1

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menguji kefahaman dan pengetahuan pelajar.
  2. Mengenalpasti kelemahan pelajar dalam menjawab soalan
  3. Mendedahkan pelajar dengan soalan peperiksaan sebenar

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Kertas soalan bercetak

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kehendak soalan dan menyediakan jawapan yang tepat.