RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 30
Hari
/Tarikh
|
Isnin/23
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tema
2.2 ; Negara Kesatuan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
definisi dan konsep Negara Kesatuan.
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri Negara Kesatuan.
3. Mengenalpasti proses
pembentukan Negara kesatuan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Kertas
soalan dan esei
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat penjelasan tentang proses pembentukan Negara Kesatuan yang
tepat.
|
Hari
/Tarikh
|
Isnin/23
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/5K2
|
Masa/Tempoh
|
11:55
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Pilihanraya
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep dan definisi pilihanraya.
2.
Menganalisis
kepentingan pilihanraya.
3. Menjelaskan cara dan
proses-proses dalam piihanraya.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Teks Sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan 5 kepentingan pilihanraya dalam negara.
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/24
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Negara
Kesatuan di Perancis
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
cirri-ciri Negara Kesatuan di Perancis
2.
Mengenalpasti
proses pembentukan Negara Kesatuan di Perancis.
3. Mengenalpasti kejayaan
pembentukan Negara ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Kertas
soalan dan esei
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat penjelasan tentang kepentingan pembentukan sesebuah Negara kesatuan.
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/24
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK1
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Tema
6 : Kelahiran Mazhab dalam Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
mazhab-mazhab yang wujud.
2.
Mengenalpasti
perjuangan setiap satu mazhab berkenaan.
3. Membanding bezakan mazhab
yang wujud.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Islam (Oxford-Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 perbezaan setiap azhab
berkenaan.
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/24
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
5S1
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Rancangan
Perpaduan Negara
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menghuraikan
matlamat dan usaha dalam Rancangan Perpaduan Negara.
2.
Mengenalpasti
strategi yang dilaksanakan dalam setiap satu rancangan.
3. Menganalisis keberkesanan
rancangan berkenaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan keberkesanan rancangan perpaduan.
|
Hari
/Tarikh
|
Rabu/25
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema
6 : Kelahiran Mazhab dalam Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
mazhab-mazhab yang wujud.
2.
Mengenalpasti
perjuangan setiap satu mazhab berkenaan.
3. Membanding bezakan mazhab
yang wujud.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 perbezaan setiap mazhab berkenaan.
|
Hari
/Tarikh
|
Rabu/25
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Ujian
Topikal 2
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenalpasti
kehendak soalan .
2.
Menghuraikan
isi bagi setiap jawapan.
3. Menghasilkan skrip jawapan
yang lengkap
|
Pendekatan
|
Ujian
bertulis - esei
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Kertas
ujian
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghasilkan skrip jawapan yang lengkap dan tepat kehendak soalannya.
|
Hari
/Tarikh
|
Khamis/26
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
5S1
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Wawasan
2020
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
matlamat dan tujuan Wawasan 2020.
2.
Mengenalpasti
Sembilan cabaran dalam Wawasan.
3. Menghuraikan strategi untuk
menjayakan wawasan berkenaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks spm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat penjelasan tentang maklumat dalam setiap perkara ditanya.
|
Hari
/Tarikh
|
Khamis/26
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK1
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40
|
Tajuk
|
Tema
7 : Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep dan definisi Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam
2.
Mengenalpasti
tujuan aktiviti ini.
3. Menghuraikan kepentingan
aktiviti ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 faktor perkembangan bidang
ini.
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/27 Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema
7 : Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep dan definisi Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam
2.
Mengenalpasti
tujuan aktiviti ini.
3. Menghuraikan kepentingan
aktiviti ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 faktor perkembangan bidang
ini.
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/27 Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tema
3: Kemajuan dan Pembangunan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
aspek-aspek kemajuan dikaji.
2.
Mengenalpasti
kemajuan dalam bidang ekonomi.
3. Menjelaskan dan menghuraikan system
ekonomi yang wujud.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks stpm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat maksud system ekonomi yang diamalkan di dunia.
|