RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 3
Hari /Tarikh
|
Isnin /14 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 4K3
|
Masa
|
7:05-8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tamadun Mesopotamia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
latarbelakang pembentukan tamadun Mespotamia.
2. Mengenlpasti
di peta dunia lokasi tamadun ini..
3. Menganalisis
pencapaian tamadun ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan . mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Gigih memaju negara
|
ABM
|
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP),
Peta dunia
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan latar
belakang pembentukan tamadun ini.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin /14 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : Memilih tajuk kajian
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memilih
tajuk yang sesuai.
2. Menghuraikan isi kandungan tajuk yang dipilih.
3. Merangka
kertas cadangan kerja kursus..
|
Pendekatan
|
Perbincangan . mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kerajinan
|
ABM
|
Soalan kerja kursus Sejarah STPM
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan sebuah
rangka kerja kursus yang lengkap dengan struktur esei..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/15 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah / 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30 – 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Menyediakan kertas cadangan kajian
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyediakan rangka kertas cadangan
kajian.
2.
Menghasilkan cadangan struktur esei yang
akan
dihasilkan
3.
Menganalisis keperluan dan sturktur kajian.
|
Pendekatan
|
Penerangan . perbincangan,
perbentangan
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
Manual PBS Calon (MPM)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti objektif
kajian..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/16 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Menyediakan struktur kertas cadangan
kajian
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menngetahui
kehendak dan keperluan dalam kertas cadangan.
2.
Merangka strukturkertas cadangan.
3.
Menuls
sebuah kertas cadangan yang lengkap
|
Pendekatan
|
Penerangan . soal-jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
Manual PBS Calon (MPM)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan sebuah
kertas cadangan yang lengkap dan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/17 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Menulis Kertas Kerja Cadangan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Mengetahui
struktur kertas kerja.
2. Menyenaraikan
isi kandungan kertas kerja..
3.
Menulis sebuah kertas kerja mengikut tema
diberikan.
|
Pendekatan
|
Penerangan . perbincangan
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
Manual PBS calon
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengkategorikan
sumber mengikut jenis.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis /17 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Sambungan Sumbangan Tamadun
Mesopotamia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
ciri-ciri tamadun.
2. Mengenlpasti
dan menyenaraikan contoh setiap ciri tamadun.
3. Menghuraikan
sumbangan tamadun kepada masyarakat dunia.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal-jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai Warisan Bangsa
|
ABM
|
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan contoh
kepad setiap ciri tamadun.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/11 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25 pagi
|
Tajuk
|
Membuat Penilaian dalam sumber
sejarah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menjelaskan jenis-jenis sumber sejarah.
2. Mengenalpasti
pendapat ahli sejarah tentang penilaian dalam sumber sejarah.
3.
Memberikan sebab keperluan penilaian dalam
sejarah.
|
Pendekatan
|
Penerangan . perbincangan
|
Penerapan Unsur Nilai
|
kegigihan
|
ABM
|
Manual PBS Calon (MPM)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan
tepat.
|
No comments:
Post a Comment