Thursday, March 14, 2013

RPH Minggu 5



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 5


Hari /Tarikh
Isnin /28 Januari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Tamadun Indus
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan latarbelakang pembentukan tamadun Indus.
2.       Mengenlpasti di peta dunia lokasi tamadun ini..
3.       Menganalisis pencapaian tamadun ini.
Pendekatan
Perbincangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Gigih memaju negara
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP), Peta dunia
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan latar belakang pembentukan tamadun ini.


Hari /Tarikh
Isnin /28 Januari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Tutorial : PBS
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menghasilkan rangka kajian PBS.
2.       Menghuraikan  isi kandungan tajuk yang dipilih.
3.       Merangka kertas cadangan kerja kursus..
Pendekatan
Perbincangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kerajinan
ABM
Soalan kerja kursus Sejarah STPM
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan rangka kandungan kajian.


Hari /Tarikh
Selasa/29 Januari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Bentuk Pemerintahan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Menjelaskan maksud dan konsep Pemerintahan.
2.      Menyenaraikan jenis-jenis Pemerintahan dalam Tamadun Islam
3.      Menganalisis ciri-ciri pemerintahan Pusat dan Wilayah.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan, perbentangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Sejarah Islam (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti cirri setiap corak pemerintahan..


Hari /Tarikh
Rabu/30 Januari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pemerintahan Pusat dan Wilayah Zaman Khalifah al-Rasyidin
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan corak pemerintahan Khalifah al-Rasyidin.
2.      Menyenaraikan cirri-ciri pemerintahan Khalifah ini.
3.      Menghuraikan contoh setiap cirri pemerintahan itu
Pendekatan
Penerangan . soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Sejarah Islam (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 4 ciri pemerintahan Khalifah al-Rasyidin.


Hari /Tarikh
Khamis/31 Januari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pemerintahan Khalifah Uthmaniyah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan corak pemerintahan Khalifah al-Rasyidin.
2.      Menyenaraikan cirri-ciri pemerintahan Khalifah ini.
3.      Menghuraikan contoh setiap cirri pemerintahan itu
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Sejarah Islam (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 4 ciri pemerintahan Khalifah Uthmaniyah.


Hari /Tarikh
Khamis /31 Januari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Sambungan Sumbangan Tamadun Indus
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan ciri-ciri tamadun.
2.       Mengenlpasti dan menyenaraikan contoh setiap ciri tamadun.
3.       Menghuraikan sumbangan tamadun kepada masyarakat dunia.
Pendekatan
Perbincangan, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai Warisan Bangsa
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan contoh kepad setiap ciri tamadun.


Hari /Tarikh
Jumaat/1 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Pemerintahan Raja dan Amir
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan  system pemerintahan Amir/Sultan.
2.       Mengenalpasti cirri-ciri pemerintahan ini.
3.      Menganalisis kepentingan pemerintahan beraja/Amir.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tamadun Islam (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menjawab  soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat.


Hari /Tarikh
Sabtu Ganti /2 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Ujian Topikal

No comments:

Post a Comment