Thursday, March 14, 2013

RPH Minggu 6



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 6


Hari /Tarikh
Isnin /4 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Peningkatan Tamadun
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan latarbelakang pembentukan tamadun-tamadun yang meningkat.
2.       Mengenlpasti di peta dunia lokasi tamadun ini..
3.       Menganalisis pencapaian tamadun ini.
Pendekatan
Perbincangan . soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Gigih memaju negara
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP), Peta dunia
Refleksi
Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan berkaitan pembentukan tamadun ini.


Hari /Tarikh
Isnin /4 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Tutorial : PBS – menulis Bibliografi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menulis Bibliografi dengan tepat.
2.       Membuat Bibiografi mengikut urutan dikehendaki.

Pendekatan
Penerangan, perbincangant
Penerapan Unsur Nilai
Kerajinan, Ketelitian
ABM
Soalan kerja kursus Sejarah STPM
Refleksi
Pelajar dapat menulis Bibliografi dengan tepat.


Hari /Tarikh
Selasa/5 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Pemerintahan Raja dan Amir
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Menjelaskan maksud dan konsep Pemerintahan.
2.      Menyenaraikan tugas Raja dan Amir
3.      Menganalisis ciri-ciri pemerintahan ini.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Sejarah Islam (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti cirri pemerintahan ini..


Hari /Tarikh
Rabu/6 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pemerintahan Raja dan Amir di Andalusia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan corak pemerintahan Raja dan Amir di Andalusia.
2.      Menyenaraikan sumbangan pemerintahan Abdul Rahman al-Dakhil.
3.      Menghuraikan kepentingan  pemerintahan itu
Pendekatan
Penerangan . soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Sejarah Islam (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sumbangan Abdul Rahman al-Dakhil.


Hari /Tarikh
Khamis/7 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Kerajaan Islam di India
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan latarbelakang kerajaan Islam di  India .
2.      Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam yang wujud di India.
3.      Menghuraikan sumbangan  pemerintahan kerajaan Islam di India
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Sejarah Islam (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan factor-faktor perkembangan kerajaan Islam di India


Hari /Tarikh
Khamis /7 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Aspek peningkatan Tamadun
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan ciri-ciri tamadun.
2.       Mengenlpasti dan menyenaraikan contoh aspek peningkatan tamadun.
3.       Menghuraikan contoh kemajuan yang dicapai dalam aspek berkenaan.
Pendekatan
Perbincangan, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai Warisan Bangsa
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan contoh kepad setiap ciri tamadun.


Hari /Tarikh
Jumaat/7 Februari 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Kejatuhan Empayar Moghul
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan  pemerintahan Empayar Moghul.
2.       Mengenalpasti fktor-faktor kejatuhan kerajaan  ini.
3.      Menganalisis kepentingan pemerintahan yang sistematik.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tamadun Islam (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menjawab  soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat.

No comments:

Post a Comment