RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 6
Hari /Tarikh
|
Isnin
/4 Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Peningkatan Tamadun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
latarbelakang pembentukan tamadun-tamadun yang meningkat.
2. Mengenlpasti
di peta dunia lokasi tamadun ini..
3. Menganalisis
pencapaian tamadun ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
. soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Gigih
memaju negara
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP), Peta dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan pengukuhan berkaitan pembentukan tamadun ini.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/4 Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : PBS – menulis
Bibliografi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis
Bibliografi dengan tepat.
2. Membuat
Bibiografi mengikut urutan dikehendaki.
|
Pendekatan
|
Penerangan,
perbincangant
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Soalan
kerja kursus Sejarah STPM
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menulis Bibliografi dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/5
Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Pemerintahan
Raja dan Amir
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud dan konsep Pemerintahan.
2. Menyenaraikan
tugas Raja dan Amir
3. Menganalisis
ciri-ciri pemerintahan ini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Sejarah Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti cirri pemerintahan ini..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/6
Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pemerintahan
Raja dan Amir di Andalusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
corak pemerintahan Raja dan Amir di Andalusia.
2.
Menyenaraikan sumbangan pemerintahan Abdul
Rahman al-Dakhil.
3.
Menghuraikan
kepentingan pemerintahan itu
|
Pendekatan
|
Penerangan
. soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Sejarah Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sumbangan Abdul Rahman al-Dakhil.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/7
Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan
Islam di India
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
latarbelakang kerajaan Islam di India .
2.
Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam yang
wujud di India.
3.
Menghuraikan
sumbangan pemerintahan kerajaan Islam
di India
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Sejarah Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan factor-faktor perkembangan kerajaan Islam di India
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/7 Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Aspek peningkatan Tamadun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
ciri-ciri tamadun.
2. Mengenlpasti
dan menyenaraikan contoh aspek peningkatan tamadun.
3. Menghuraikan
contoh kemajuan yang dicapai dalam aspek berkenaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
Warisan Bangsa
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan contoh kepad setiap ciri tamadun.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/7
Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Kejatuhan
Empayar Moghul
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan pemerintahan Empayar Moghul.
2. Mengenalpasti
fktor-faktor kejatuhan kerajaan ini.
3.
Menganalisis kepentingan pemerintahan yang
sistematik.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tamadun Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan pengukuhan yang
dikemukakan dengan tepat.
|
No comments:
Post a Comment