RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 7
dan 8
Hari /Tarikh
|
Minggu
7 / Isnin- Jumaat /11- 15 Februari 2013
|
Cuti
Tahun Baru China
|
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/18 Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Ulangkaji Bab 1 dan 2: Latihtubi
untuk peperiksaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
kehendak soalan bagi soalan peperiksaan yang dikemukakan.
2. Mengenlpasti
maklumat dan fakta penting dalam topic ini..
3. Menganalisis
pencapaian tamadun ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
. soal jawab, latihan bertulis
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Gigih,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP), Peta dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan pengukuhan berkaitan pembentukan tamadun ini.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/18 Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : PBS – menulis esei
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menulis
rangka kajian.
2. Mencari
dan memilih maklumat yang sesuai untuk kajian. .
|
Pendekatan
|
Penerangan,
perbincangant
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
rujukan sejarah tempatan
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menulis karangan mengikut sub topik.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/19
Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Pertahanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud dan konsep Pertahanan dan ketahanan.
2. Menyenaraikan
ciri-ciri penting ketahanan
3. Menganalisis
contoh-contoh ketahanan dalam tamadun Islam.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Sejarah Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti ciri-ciri pertahanan dalam Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/20
Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Etika
dan Taktik Peperangan dalam Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
etika peperangan dalam Islam.
2.
Menjelaskan taktik peperangan dalam Islam.
3.
Memberikan
contoh dalam setiap aspek etika dan taktik dalam peperangan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
. soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Sejarah Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan kelebihan etika dan taktik peperangan dalam Islam..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/21
Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Peperangan
dalam Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memberikan
contoh-contoh perang dala Islam .
2.
Menjelaskan sebab tercetusnya peperangan
berkenaan.
3.
Menghuraikan
kejayaan tentera Islam dalam peperangan
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Sejarah Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan factor-faktor tercetusnya peperangan dalam Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/21 Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Peperiksaan Semester 1
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/22
Februari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Perang
Siffin dan Perang Jamal
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan latarbelakang perang berkenaan..
2. Mengenalpasti
faktor-faktor tercetusnya perang ini.
3.
Menganalisis kesan-kesan perang ini..
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertoleransi,
Hormat menghormati
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tamadun Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis kesan peperangan ini kepada masyarakat Islam.
|
No comments:
Post a Comment