RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 1
Hari /Tarikh
|
Rabu/2 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah / 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15
|
Tajuk
|
Pengenalan Sejarah STPM Penggal 2
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengetahui sukatan pelajaran penggal ini.
2.
Mengenalpasti tema-tema kajian.
3.
Mengenalpasti perkara-perkara dipelajari dalam
setiap tema.
|
Pendekatan
|
Penerangan . mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
1.Sukatan Pelajaran Sejarah STPM
(MPM)
2.Teks Tamadun Islam (Oxford-Fajar
Bakti)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti skop
kajian pelajaran dalam penggal ini.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/4 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tema 1 : Manusia dan Masyarakat
Arab
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menjelaskan konsep dan situasi masyarakat Arab Jahiliah.
2.
Mengenalasti ciri-ciri masyarakat ini.
3.
Menyenaraikan
ciri-ciri positif dan negatif masyarakat ini .
|
Pendekatan
|
Penerangan . mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
bekerjasama
|
ABM
|
Teks Tamadun Islam (Oxford)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan
cirri-ciri masyarakat Jahiliah.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/5 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
10:40- 11:40
|
Tajuk
|
Masyarakat Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menjelaskan latarbelakang kedatangan Islam.
2.
Menjelaskan peranan Nabi Muhammad sebagai
Rasul.
3.
Menghuraikan
cirri-ciri masyarakat Islam.
|
Pendekatan
|
Penerangan . mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
Teks Sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan ciri masyarakat
Islam dan memberikan contoh yang sesuai.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin /7 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa
|
8:15-9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial : Kenapakah Masyarakat
Arab berada dalam kejahilan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud Jahil.
2. Mengenlpasti
sebab masyarakat Arab jahil.
3. Menganalisis
bukti-bukti kejahilan mereka.
|
Pendekatan
|
Penerangan . mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan setiap
persoalan dengan mengemukakan bukti menyokongnya.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin /7 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 4K3
|
Masa
|
10:55-12:05
|
Tajuk
|
Pengertian Tamadun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud Tamadun.
2. Menghuraikan pengertian tamadun dari pelbagai sudut..
3. Menganalisis
cirri-ciri tamadun.
|
Pendekatan
|
Penerangan . mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Berusaha mamajukan diri
|
ABM
|
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan setiap
ciri tamadun dengan mengemukakan bukti
menyokongnya.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/8 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah / 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pengenalan Kerja Kursus
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenalpasti objektif menjalankan kajian.
2.
Mengenalpasti skop kajian kerja kursus
3.
Menganalisis keperluan dan sturktur kajian.
|
Pendekatan
|
Penerangan . perbincangan,
perbentangan
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
Manual PBS Calon (MPM)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti objektif
kajian..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/9 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Apa itu Sejarah?
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menyatakan
definisi Sejarah.
2.
Menjelaskan maksud Sejarah mengikut pendapat
beberapa ahli Sejarah.
3.
Membezakan
peristiwa sejarah dengan yang bukan sejarah.
|
Pendekatan
|
Penerangan . soal-jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
Manual PBS Calon (MPM)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengenalpasti
peristiwa sejarah dengan bukan sejarah
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/10 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Apakah bahan Sejarah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menjelaskan maksud bahan sejarahi.
2. Menyenaraikan
jenis-jenis bahan sejarah.
3.
Mengkategorikan sumber- sumber dalam bahan
sejarah.
|
Pendekatan
|
Penerangan . perbincangan
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
Manual PBS calon
|
Refleksi
|
Pelajar dapat mengkategorikan
sumber mengikut jenis.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis /10 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 4K3
|
Masa
|
9:45 - 10:20 pagi
|
Tajuk
|
Ciri-ciri Tamadun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
ciri-ciri tamadun.
2. Mengenlpasti
dan menyenaraikan contoh setiap ciri tamadun.
3. Menghuraikan
sumbangan tamadun kepada masyarakat dunia.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal-jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai Warisan Bangsa
|
ABM
|
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan contoh
kepad setiap cirri tamadun.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/11 Januari 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
10:40-11:40 pagi
|
Tajuk
|
Kaedah Penyelidikan Sejarah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1. Menjelaskan kaedah-kaedah yang ada dalam penyelidikan
sejarah.
2. Menghuraikan
pendekatan dalam kaedah digunakan.
3.
Memberikan contoh setiap kaedah.
|
Pendekatan
|
Penerangan . perbincangan
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Menghargai warisan bangsa
|
ABM
|
Manual PBS Calon (MPM)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjawab soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan
tepat.
|