RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 17
Hari /Tarikh
|
Isnin
/22 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Jahiliyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
konsep Jahiliyah.
2. Mencari
ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah .
3. Menganalisis
ciri Jahiliyah mengikut kategori.
|
Pendekatan
|
Penerangan,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
h
|
Buku
rujukan sejarah tempatan
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti ciri-ciri Jahiliyah mengikut kategori.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/22 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Pembentangan Kerja Kursus
|
Aktiviti
|
Pelajar yang Membentang:
1. Andrew
2. Willie
John
3. Kenneth
|
Pendekatan
|
Pelajar
Membentang Menggunakan Power Point
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/23
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Tokoh-tokoh Intelektual Tamadun
Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan
tokoh-tokoh Intelektual Islam.
2.
Menghuraikan sumbangan setiap orang tokoh ini.
3.
Menganalisis kepentingan Intelektual kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
dalam kumpulan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Kegigihan, Menghargai Ilmu
|
ABM
|
Buku
teks Sejarah Dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh sumbangan tokoh-tokoh disenaraikan dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/
24 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Kesenian dalam Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan maksud Kesenian mengikut perspektif Islam.
2.
Memberikan contoh Kesenian dalam Islam.
3.
Menghuraikan prinsip-prinsip seni dalam Islam
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketelitian
dan Kesungguhan dalam menjalankan tugas
|
ABM
|
Buku
rujukan tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memghuraikan dan memberi contoh setiap prinsip dalam kesenian Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/25
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Senibina dalam Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan contoh-contoh seni binaan dalam Tamadun Islam .
2.
Memberikan ciri-ciri Islam dalam bentuk-bentuk binaan tersebut
3.
Menghuraikan tujuan binaan berkenaan dibentuk.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
penerangan guru
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan
dan Kerjasama dalam menjalankan tugas
|
ABM
|
Buku
rujukan tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan ciri-ciri unik senibina Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/25 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Keperibadian Nabi Muhammad s.a.w
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
latarbelakang Nabi.
2. Mengesan
dan memberikan contoh sifat-sifat mulia Nabi.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, perbincangan, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kesungguhan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
teks sejarah tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh sifat mulia Nabi.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/26
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan punca Perluasan kuasa Barat ke atas empayar Uthmaniyah.
2. Memberikan
contoh kuasa Barat yang terlibat Islam.
3.
Menghuraikan bentuk-bentuk perluasan kuasa dilakukan.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
rujukan tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan punca perluasan kuasa Barat dengan tepat.
|