RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 25
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Perjanjian Hudaibiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang termeterainya perjanjian ini.
2. Menyenaraikan
tujuan Perjanjian.
3. Menghuraikan
kepentingan perjanjian.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan kepentingan Perjanjian tetapi tidak disokong oleh contoh.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
maksud dan konsep Industri
2. Menyenaraikan
ciri-ciri masyarakat Industri.
3. Mencari
maklumat mengenai masyarakat Industri di England dan Jerman
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan ciri-ciri masyarakat Industri.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
kuasa barat yang campurtangan di tanahair kita .
2. Mengenalpasti
factor-faktor kedatangan kuasa Barat ini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sebab-sebab kedatangan Barat di Negara kita..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/18 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri di England
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
ciri masyarakat Industri di England..
2. Mengesan
contoh kepada setiap ciri ini dari pelbagai sumber.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti maklumat tepat mengenai ciri masyarakat Industri di England.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/18
Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Penguasaan Britsh di Negeri-Negeri
Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
negeri-negeri yang dikuasai British .
2. Menghuraikan
cara digunakan British untuk menguasai negeri-negeri tersebut .
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 5 sebab British menguasai.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/19
Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Penentangan terhadap penguasaan Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
reaksi masyarakat tempatan .
2. Menghuraikan
sebab wujudnya reaksi berkenaan.
3. Memberikan
contoh penentangan dengan tepat
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 sebab penentangan terhadap kuasa
Barat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/19
Jun 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat
Industri di Jerman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
ciri masyarakat Industri di Jerman .
2. Mengesan
contoh kepada setiap ciri masyarakat Industri ini dari pelbagai sumber.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Gigih
bekerja, Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti maklumat tepat mengenai ciri masyarakat Industri di Jerman.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/20
Jun 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Perhimpunan-
Sempena Bulan Membaca
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/20
Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Punca Penentangan Masyarakat
Tempatan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
factor utama penentangan masyarakat tempatan.
2. Mengesan
contoh peristiwa penentangan itu.
3. Mengenalpasti
kepentingan penentangan terhadap masyarakat tempatan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti maklumat tepat tentang peristiwa penentangan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/20 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Pembukaan Semula Kota Makkah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
factor utama kota Makkah dibuka.
2. Mengesan
cara Nabi Muhammad saw membuka kota Makkah.
3. Mengenalpasti
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti maklumat tepat tentang peristiwa penentangan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/21
Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Pengubahsuaian Pentadbiran oleh
British
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
perubahan yang dibuat oleh British.
2. Mengesan
aspek-aspek yang diubah.
3. Mengenalpasti
kesan perubahan aspek berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kelemahan dan kelebihan perubahan pentadbiran.
|