RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 30
Hari /Tarikh
|
Isnin
/22 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Teori Kedatangan Islam ke Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang kedatangan agama Islam
ke Asia Tenggara.
2. Memberikan
bukti menyokong setiap teori.
3. Menghuraikan
cara kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab, Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan teori dengan tepat disokong dengan bukti.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/22 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Penyatuan Negara Bangsa Itali
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang Itali .
2. Mengenalpasti
factor-faktor penyatuan Itali.
3. Mencari
maklumat dan bukti menyokong factor-faktor berkenaan.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan factor penyatuan beserta bukti.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/22 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Tutorial : Perjuangan Mencapai
Kemerdekaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
factor-faktor pemangkin Nasionalisme.
2. Mengenalpasti
gerakan perjuangan dilaksanakan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
pelajar, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sejarah Malaysia (Sarjana)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan bentuk-bentuk perjuangan menuntuk kemerdekaan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/23 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Penyatuan Negara Bangsa Jerman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
factor-faktor penyatuan Jerman
2. Mengesan
usaha-usaha ke arah pembentukan Negara Bangsa Jerman.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti bukti yang menyokong dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/23
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Perjuangan Nasionalisme semasa
Pendudukan Jepun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti dasar pemerintahan Jepun terhadap gerakan
Nasionalisme.
2. Menyatakan
bentuk gerakan Nasionalisme.
3. Menghuraikan
kesan pendudukan Jepun.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan bentuk-bentuk gerakan nasionalisme dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/24
Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perjuangan Nasionalisme secara
Berpelembagaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
reaksi terhadap Rancangan Malayan
Union .
2. Menghuraikan
sebab penentangan oleh orang Melayu.
3. Menghuraikan
perjuangan nasionalisme di Sabah dan Sarawak.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama, Kegigihan
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 3 persamaan dan perbezaan gerakan Nasionalisme
di Sabah dan Sarawak..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/24 Julai 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Sistem
Ekonomi Feudalisme
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
konsep dan ciri ekonomi Feudalisme
2. Menghuraikan
ciri ekonomi Feudal di Asia
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti ciri –ciri ekonomi Feudalisme dan menghuraikannya dengan
tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
25Julai 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Ekonomi
Feudal di Jepun dan China
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
struktur ekonomi di Jeun dan China.
2. Menghuraikan
aktiviti ekonomi di kedua-dua Negara berkenaan.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Hormat menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti ciri ekonomi Feudal dan menghuraikannya dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
25 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kemerdekaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
peristiwa yang membawa ke arah kemerdekaan Tanah Melayu.
2. Mengesan sebab-sebab pembentukan Malaysia
3. Mengenalpasti
reaksi terhadap pembentukan Malaysia
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerjasama,
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat rumusan kepentingan sebuah Negara yang merdeka
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/ 25 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Cara Penyebaran Islam ke Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
cara penyebaran Islam ke Asia Tenggara.
2. Mengesan
contoh yang menyokong cara penyebaran berkenaan
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh penyebaran Islam mengikut aspek.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/
26 Julai 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
SIstem Pemerintahan Malaysia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
sistem Pemerintahan diamalkan di Malaysia .
2. Mengesan
ciri-ciri setiap struktur yang ada dalam sistem pemerintahan .
3. Mengenalpasti
kepentingan sistem pemerintahan yang sistematik .
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Malaysia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kepentingan pemerintahan.
|