RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 38
Hari /Tarikh
|
Isnin
/16 September 2013
|
Cuti Umum
|
Hari
Malaysia
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/17 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Konflik Antarabangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
konflik yang berlaku di dunia.
2. Menyenarai
dan menjelaskan punca berlakunya konflik.
3. Menganalisis
langkah mengatasi konflik dunia.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Berkorban untuk negara
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyatakan sekurang-kurangnya 4 penyelesaian koflik
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/17
September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Pembangunan Ekonomi Filipina
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti masalah ekonmi Filipina di awal abad ke 20.
2. Menyatakan
Dasar-dasar pembangunan ekonomi Negara ini .
3. Mengenapasti
kesan perlaksanaan dasar ini.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan keberkesanan dasar ekonomi Filipina
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/18
September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pembangunan Ekonomi di Thailand
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1
Mengenalpasti
masalah ekonmi Filipina di awal abad ke 20.
2. Menyatakan
Dasar-dasar pembangunan ekonomi Negara ini .
3. Mengenapasti
kesan perlaksanaan dasar ini..
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama, Kegigihan
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan 3 kejayaan dasar ekonomi Thailand.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/18
September 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Dekolonisasi
di India
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
definisi dekolonisasi
2. Menghuraikan
proses dekolonisasi di India.
3. Menyenaraikan
kesan dekoonisasi di India
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Amanah
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti proses dekolonisasi secara urutan yang tepat..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
18 September 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Dekolonisasi
di China
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti definisi dekolonisasi
2. Menghuraikan
proses dekolonisasi di China.
3. Menyenaraikan
kesan dekoonisasi di China
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan Hormat menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti proses dekolonisasi secara urutan yang tepat..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/18 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Sumbangan Tokoh : Macapagal
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang tokoh ini..
2. Menyatakan
sumbangan tokoh ini ..
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan tanahair.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat analisis sumbangan tokoh mengikut aspek
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/ 19 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Zaman Pertengahan di Eropah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti pembahagian tahap dalam zaman Pertengahan.
2. Mengesan
ciri-ciri zaman Pertengahan
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Bertanggungjawab.
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti contoh bagi setiap ciri zaman Pertengahan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/20 September 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Sumbangan Tokoh: Phibul Songram
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang tokoh ini..
2. Menyatakan
sumbangan tokoh ini ..
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Cintakan tanahair
|
ABM
|
Buku
Rujukan Sarjana- Sejarah Asia Tenggara
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 4 contoh sumbangan tokoh ini dalam aspek
pentadbiran negaranya.
|