Tuesday, January 28, 2014

RPH Minggu 4



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 4


Hari /Tarikh
Isnin /20 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Piagam Madinah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan latar belakang kemunculan Piagam Madinah.
2.       Mengenalpasti factor-faktor pembentukan Piagam Madinah
3.       Menganalisis kepentingan Piagam Madinah.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati
ABM
Teks Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan Piagam Madinah.


Hari /Tarikh
Isnin /20 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Tamadun Mesir Purba
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan lokasi munculnya Tamadun ini.
2.       Mengesan maklumat mengenai latarbelakang terbentuknya Tamadun ini.
3.       Menganalisis ciri-ciri tamadun ini.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Berusaha mamajukan diri
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 bukti sumbangan Tamadun ini


Hari /Tarikh
Isnin /20 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial- Cara menulis Bibliografi


Hari /Tarikh
Selasa/21 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Masyarakat Islam di Zaman Khallifah Al-Rasyidin
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Memberikan contoh lokasi perkembangan masyarakat Islam.
2.      Mengenalpasti usaha-usaha pemerintah Khulafa Al-Rasyidin  membentuk masyarakat
3.      Menganalisis struktur masyarakat Islam di lokasi yang berbeza.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan semula dengan tepat konsep Pemerintahan menurut syariat Islam.


Hari /Tarikh
Rabu/15 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:30 t.hari
Tajuk
Perkembangan Masyarakat Islam pada Zaman Khulafa Al-Rasyidin
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Memberikan contoh lokasi perkembangan masyarakat Islam.
2.      Mengenalpasti usaha-usaha pemerintah Khulafa Al-Rasyidin  membentuk masyarakat
3.      Menganalisis struktur masyarakat Islam di lokasi yang berbeza.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan semula dengan tepat konsep Pemerintahan menurut syariat Islam.


Hari /Tarikh
Khamis/16 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sistem Pemerintahan dalam Tamadun Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan  konsep pemerintahan.
2.       Menganalisis prinsip-prinsip pemerintahan dalam Islam.

Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Manual PBS calon
Refleksi
Pelajar dapat mengkategorikan sumber mengikut jenis.


Hari /Tarikh
Khamis /16 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial – Menyediakan Kertas Cadangan


Hari /Tarikh
Jumaat/17 Januari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/4S3
Masa/Tempoh
10:40-11:40 pagi
Tajuk
Tamadun Indus
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan  latarbelakang kemunculan  tamadun Indus.
2.       Menghuraikan  ciri tamadun Indus.
3.      Memberikan contoh sumbangan tamadun Indus.
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Buku Teks Sejarah tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjawab  soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat.


Hari /Tarikh
Sabtu /25 Januari 2014 (Gantian 3 Februari 2014)
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Institusi Khalifah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan maksud dan konsep Khalifah.
2.       Mengenalpasti tugas dan peranan Khalifah
3.       Menganalisis kepentingan Khalifah sebagai pemimpin.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati
ABM
Teks Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan khalifah dalam pentadbiran.


Hari /Tarikh
Sabtu /25 Januari 2014 (Gantian 3 Februari 2014)
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Tamadun  Rom
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan lokasi munculnya Tamadun ini.
2.       Mengesan maklumat mengenai latarbelakang terbentuknya Tamadun ini.
3.       Menganalisis ciri-ciri tamadun ini.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Berusaha mamajukan diri
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 bukti sumbangan Tamadun ini