RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 12
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Tamadun Islam : Perhubungan Luar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
bentuk-bentuk perhubungan luar.
2. Mengenalpasti
kepentingan hubungan luar
3. Menganalisis
kesan baik dan buruk Negara yang menjalinkan perhubungan Luar.
|
Pendekatan
|
Sumbang-saran,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Berani berkorban untuk Negara
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan perhubungan luar bagi
negara.
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Agama Utama Dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan
agama utama Dunia..
2. Mengesan
keperluan agama kepada pembentukan Tamadun.
3. Mengenalpasti
ciri-ciri setiap agama utama.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan agama kepada Tamadun
Manusia
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Perbincangan Kepimpinan Nabi
Muhammad SAW dalam mengwujudkan Hubungan Luar.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/18
Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Hubungan
Luar di Zaman Rasulullah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
bentuk-bentuk hubungan luar dijalankan ketika Zaman Rasulullah.
2. Mengenalpasti
contoh-contoh hubungan yang dijalinkan.
3. Menganalisis
kepentingan hubungan dijalinkan di zaman itu.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab
. perbincangan kumpulan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa, Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan bentuk hubungan dan menjelaskan contoh yang tepat.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/19
Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Perjanjian dalam Islam
|
Hasil Pembelajaran |
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan tujuan perjanjian.
2. Mengenalpasti perjanjian dijalinkan di zaman Rasulullah.
3. Menganalisis kepentingan perjanjian dalam hubungan diplomatik.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan kepentingan hubungan diplomatik.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/20
Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Naungan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan bentuk hubungan naungan.
2. Menjelaskan contoh hubungan dijalin menerusi naungan empayar Islam
3. Menganalisis kesan hubungan baik bagi sesebuah negara.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati |
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Ace Ahead)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh hubungan naungan dijalinkan empayar Islam
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/20 Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Perbincangan Kerja Kursus Sejarah:PBS
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/21
Mac 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/4S3
|
Masa/Tempoh
|
10:40-11:40
pagi
|
Tajuk
|
Sumbangan Tamadun Dunia
|