RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 18
Hari /Tarikh
|
Isnin
/ 4 Mei 2015
|
Tiada P
& P
|
Cuti Umum - Hari Wesak
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/5 Mei 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
5S3
|
Masa
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Persekutuan Tanah Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan ciri-ciri pembentukan Persekutuan Tanah
Melayu.
2. Memberikan hujah tentang kelebihan PTM berbanding
Malayan Union.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai Patriotisme
|
Sanggup
berkorban untuk negara
|
Unsur
KBKK dan KBAT
|
Pelajar
memberikan hujah Kepentingan Kerajaan Persekutuan
|
ABM
|
Teks
Sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat mengesan tokoh-tokoh penggerak PTM.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/5 Mei 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK2
|
Masa
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Pembetulan Kertas Peperiksaan
Percubaan STPM
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti kehendak soalan.
2. Menjelaskan isi jawapan yang tepat untuk setiap soalan.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keyakinan
diri, Keberanian
|
ABM
|
Kertas
soalan peperiksaan dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti skrip jawapan yang tepat atau sebaliknya.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu
/6 Mei 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK2
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Ulangkaji Tema 3 :Nasionalisme
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menerangkan sebab wujudnya gerakan Nasionalisme di
Mesir dan Syria.
2. Menjelaskan reaksi masyarakat Mesir dan Syria
terhadap perluasan kuasa Barat.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Tamadun Islam (Longmans)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membanding bezakan gerakan .
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
7 Mei 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
5S3
|
Masa/Tempoh
|
8.15
– 9.25 pagi
|
Tajuk
|
Pembinaan
Negara dan Bangsa Merdeka : Sistem Ahli
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan Konsep dan ciri-ciri Sistem Ahli.
2. Menjelaskan kepentingan Sistem Ahli kepada pembinaan
Negara dan bangsa.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
tanah air, Berdikari
|
Unsur
KBKK dan KBAT
|
Pelajar
dapat memberikah cadangan Rasinalnya mentadbir Negara dan bangsa sendiri.
|
ABM
|
Teks
Sejarah tingkatan 5,
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan kepentngan pembinaan Bangsa dan Negara yang merdeka.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/7
Mei 2015
|
: Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK2
|
Masa/Tempoh
|
10:20
– 11.30 pagi
|
Tajuk
|
Ulangkaji Tema 3; okoh
Nasionalisme di Mesir dan Syria
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menamakan tokoh-tokoh Nasionlisme di kedua-dua
Negara berkenaan.
2. Menjelaskan sumbangan setiap tokoh berkenaan kepada
gerakan Nasionalisme.
|
Pendekatan
|
Pembentangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keyakinan
diri, Cintakan tanah air
|
ABM
|
Buku
Tamadun Islam (Longmans)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan kepentingan perjuangan Nasionalismekepada Negara.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/
8 Mei 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK2
|
Masa/Tempoh
|
9:10-10:40
pagi
|
Tajuk
|
Pakej Ulangkaji : Soalan STPM
Negeri Pahang
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan kehendak soalan bagi soalan
dikemukakan.
2. Menerangkan isi jawapan tepat setiap soalan yang
dikemukakan.
|
Pendekatan
|
Pembentangan
. perbincangan, mengesan maklumat.
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Berdikari,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
Tamadun Islam (Longmans), LCD dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan kehendak soalan bagi setiap contoh soalan .
|