Wednesday, May 13, 2015

RPH Minggu 18


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 18

Hari /Tarikh
Isnin / 4 Mei 2015
Tiada P & P
Cuti Umum - Hari Wesak
Hari /Tarikh
Selasa /5 Mei 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Persekutuan Tanah Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan ciri-ciri pembentukan Persekutuan Tanah Melayu.
2. Memberikan hujah tentang kelebihan PTM berbanding Malayan Union.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai Patriotisme
Sanggup berkorban untuk negara
Unsur KBKK dan KBAT
Pelajar memberikan hujah Kepentingan Kerajaan Persekutuan
ABM
Teks Sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat mengesan tokoh-tokoh penggerak PTM.
Hari /Tarikh
Selasa /5 Mei 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK2
Masa
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Pembetulan Kertas Peperiksaan Percubaan STPM
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti kehendak soalan.
2. Menjelaskan isi jawapan yang tepat untuk setiap soalan.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Keyakinan diri, Keberanian
ABM
Kertas soalan peperiksaan dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti skrip jawapan yang tepat atau sebaliknya.
 
 
Hari /Tarikh
Rabu /6 Mei 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK2
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Ulangkaji Tema 3 :Nasionalisme
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menerangkan sebab wujudnya gerakan Nasionalisme di Mesir dan Syria.
2. Menjelaskan reaksi masyarakat Mesir dan Syria terhadap perluasan kuasa Barat.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku Tamadun Islam (Longmans)
Refleksi
Pelajar dapat membanding  bezakan gerakan  .
 
 
Hari /Tarikh
Khamis/ 7 Mei 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S3
Masa/Tempoh
8.15 – 9.25 pagi
Tajuk
Pembinaan Negara dan Bangsa Merdeka : Sistem Ahli
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan Konsep dan ciri-ciri Sistem Ahli.
2. Menjelaskan kepentingan Sistem Ahli kepada pembinaan Negara dan bangsa.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan tanah air, Berdikari
Unsur KBKK dan KBAT
Pelajar dapat memberikah cadangan Rasinalnya mentadbir Negara dan bangsa sendiri.
ABM
Teks Sejarah tingkatan 5,
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan kepentngan pembinaan Bangsa dan Negara yang merdeka.
 
 
Hari /Tarikh
Khamis/7 Mei 2015
: Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK2
Masa/Tempoh
10:20 – 11.30 pagi
Tajuk
Ulangkaji Tema 3; okoh Nasionalisme di Mesir dan Syria
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menamakan tokoh-tokoh Nasionlisme di kedua-dua Negara berkenaan.
2. Menjelaskan sumbangan setiap tokoh berkenaan kepada gerakan Nasionalisme.
Pendekatan
Pembentangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Keyakinan diri, Cintakan tanah air
ABM
Buku Tamadun Islam (Longmans)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan kepentingan perjuangan Nasionalismekepada Negara.
 
 
Hari /Tarikh
Jumaat/ 8 Mei 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK2
Masa/Tempoh
9:10-10:40 pagi
Tajuk
Pakej Ulangkaji : Soalan STPM Negeri Pahang
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan kehendak soalan bagi soalan dikemukakan.
2. Menerangkan isi jawapan tepat setiap soalan yang dikemukakan.
Pendekatan
Pembentangan . perbincangan, mengesan maklumat.
Penerapan Unsur Nilai
Berdikari, Ketelitian
ABM
Buku Tamadun Islam (Longmans), LCD dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan kehendak soalan bagi setiap contoh soalan .

 

 

RPH Minggu 16


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 16 dan 17

Hari /Tarikh
Isnin / 20 April 2015
Tiada P & P
Tingkatan 6 Rendah belum melapor diri
Hari /Tarikh
Selasa /20 April 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Kelantan: Sistem Jemaah Menteri dan Sistem Demokrasi di Negeri Sembilan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan ciri-ciri Sistem Jemaah Menteri di Kelantan.
2. Memberikan ciri-ciri Sistem emerintahan di Negeri Sembilan.
3. Mengesan kelebihan kedua-dua Sistem ini.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Sanggup berkorban untuk negara
Unsur KBKK dan KBAT
Pelajar dapat menjelaskan kebaikan dan kekurangan tidak mempunyai Sistem Pemerintahan
ABM
Teks Sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pada akhir pelajaran dapat menyenaraikan dan menghuraikan sekurang-kurannya 3 kepentingan  Sistem Pemerintahan di kedua-dua Negeri Melayu ini
Hari /Tarikh
Selasa /20 April 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK2
Masa
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Peperiksaan Percubaan STPM
 
 
Hari /Tarikh
Rabu /21 April 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK2
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Peperiksaan Percubaan STPM
 
 
Hari /Tarikh
Khamis/ 22 April 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S3
Masa/Tempoh
8.15 – 9.25 pagi
Tajuk
Pembinaan Negara dan Bangsa Malaysia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan latar belakang pembentukan Malayan Union.
2. Menjelaskan ciri-ciri Malayan Union.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan tanah air, Berkerjasama
Unsur KBKK dan KBAT
Pelajar dapat memberikan rasionalnaya respon masyarakat terhadap Malayan Union.
ABM
Teks Sejarah tingkatan 5,
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti  dan memberikan contoh reaksi masyarakat terhadap Malayan Union.
 
 
Hari /Tarikh
Khamis/22 April 2015
: Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK2
Masa/Tempoh
10:20 – 11.30 pagi
Tajuk
Peperiksaan Percubaan STPM
 
 
Hari /Tarikh
Jumaat/ 24 April 2015
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK2
Masa/Tempoh
9:10-10:40 pagi
Tajuk
Peperiksan Percubaan STPM
 
 
Hari /Tarikh
Isnin – Khamis/27 April 2015 hingga 30 April 2015
Matapelajaran /Kelas
Tiada P dan P
 
Karnival Sukan Tahunan Sekolah