RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 16 dan 17
Hari /Tarikh | Isnin/19 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25/70 minit |
Tajuk | Drama Malam Ini Penyu Menangis: Adegan 10 |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menceritakan jalan cerita adegan ini. 2. Mengenalpasti unsur simbolik dalam adegan ini. 3. Menghuraikan pengajaran daripada adegan ini. |
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kerjasama, Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan peristiwa penting dan menghuraikan maksud perlambangan dengan tepat.. |
| |
Hari /Tarikh | Selasa/20 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 |
Tajuk | Bab 4: Zaman Jahiliah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan pengertian dan konsep Jahiliah . 2. Menyenaraikan ciri-ciri zaman ini. 3. Mengkategorikan ciri-ciri zaman ini. |
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku teks sejarah tingkatan 4, gambar kawasan gurun |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti maksud Jahiliah dan ciri-ciri zaman ini. |
| |
Hari /Tarikh | Rabu/21 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Adegan 11 dan 12 Drama |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menjelaskan peristiwa penting kedua-dua adegan. 2. Mengenalpasti watak terlibat dan kisah dalam adegan ini.. 3. Menghuraikan mesej daripada kedua-dua adegan ini. |
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan dan menjelaskan peristiwa penting dan mesej dalam adegan yang dikaji. |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/22 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Nabi Muhammad s.a.w |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan latar belakang Nabi 2. Menjelaskan ketokohan Nabi Muhammad s.a.w 3. Mengenalpasti keperibadian Nabi dan buktinya. |
Pendekatan | Penerangan , Perbincangan Kumpulan ,Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti latarbelakang nabi Muhammad dan menghuraikan ketokohannya. |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/22 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Watak dan Perwatakan dalam Drama Malam Ini Penyu Menangis. |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenalpasti watak-watak dan jenis watak dalam Drama ini. 2. Mengenalpasti perwatakan setiap satu watak berkenaan. 3. Menjelaskan unsure nilai daripada watak-watak berkenaan. |
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kasih-sayang |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti watak-watak dan perwatakan dalam drama ini. |
| |
Hari /Tarikh | Jumaat/23 April 2010 |
| Tiada P & P, Ting. 6 Rendah belum melapor diri |
| |
Hari /Tarikh | Isnin/26 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Menganalisis Cerpen Perjalanan Tak Direncana |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenalpasti peristiwa penting dalam cerpen ini. 2. Mengenalpasti watak dan perwatakan setiap satu watak dalam cerpen. 3. Menjelaskan unsure nilai daripada cerpen berkenaan. |
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kasih-sayang |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti watak-watak dan perwatakan dalam cerpen ini. |
| |
Hari /Tarikh | Selasa/27 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi * Saya bertugas Mengiringi Pelajar ke Pertandingan Drama BM di SMK Simunjan No. 1. |
Tajuk | Latihan bercetak – Tajuk: Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. |
| |
Hari /Tarikh | Rabu/28 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15- 9:25 pagi |
Tajuk | Teknik Menjawab Cerpen Perjalanan Tak Direncanakan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan kehendak setiap soalan dikemukakan 2. Menyenaraikan isi penting jawapan. 3. Mengenalpasti huraian contoh jawapan yang baik. |
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Berhati-hati dan Ketelitian |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Moden |
Refleksi | Pelajar memahami kehendak soalan dan dapat menjawab soalan yang dikemukakan dengan tepat. |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/29 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15-9:25 pagi/70 minit |
Tajuk | Kerasulan Nabi Muhammad dan Penyebaran Islam di Makkah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan latar belakang Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. 2. Menjelaskan Cara Penyebaran Islam di Makkah . 3. Mengenalpasti strategi Penyebaran Islam dan Perkembangannya |
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Cintakan tanah air, Menghargai Pemimpin |
ABM | Buku teks Sejarah Tingkatan 4, Gambar Masjid dan Kaabah. |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan reaksi terhadap penyebaran Islam. |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/29 April 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 |
Tajuk | Menjawab Soalan-soalan Umum Drama |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan kehendak setiap soalan. 2. Menyatakan isi-isi jawapan yang tepat. 3. Mengenalpasti contoh huraian dan jawapan yang baik dan tepat. |
Pendekatan | Perbincangan, Penerangan Guru, latihan bertulis |
Penerapan Unsur Nilai | Kegigihan, Hormat-menghormati |
ABM | Buku Teks, Sukatan Pelajaran |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis soalan dan isi jawapan yang tepat. |
| |
Hari /Tarikh | Jumaat/30 April 2010 |
| Tiada P & P, Ting. 6 Rendah belum melapor diri |