Monday, January 11, 2010

Rancangan Harian Minggu 1 & 2

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 1

Hari /Tarikh

Isnin/4 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/ 6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25/70 minit

Tajuk

Kesusasteraan Melayu Moden

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menjelaskan maksud kesusasteraan Moden.

2. Menyenaraikan jenis-jenis kesusasteraan moden.

3. Menghuraikan takrifan dan konsep setiap jenis kesusasteraan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis kesusastraan Melayu Moden dan menghuraikan fungsinya.



Hari /Tarikh

Isnin/4 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

10:20 – 11:30 pagi

Tajuk

Kesusasteraan Melayu Tradisional

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menjelaskan maksud kesusasteraan Tradisional.

2. Menyenaraikan jenis-jenis kesusasteraan tradisional.

3. Menghuraikan takrifan dan konsep setiap jenis kesusasteraan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti jenis-jenis kesusastraan Melayu Moden dan menghuraikan fungsinya.



Hari /Tarikh

Selasa/5 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Zaman Prasejarah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan maksud zaman Prasejarah.

2. Menyenaraikan tahap-tahap zaman ini dan ciri-cirinya.

3. Membandingkan ciri setiap tahap zaman nya.

Pendekatan

Pebincangan kumpulan, soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Sentiasa berusaha memajukan diri

ABM

Nota Pintas Tingkatan 4, Buku Teks Sejarah Ting. 4

Refleksi

Pelajar memahami maksud dan tahap zaman prasejarah dan mampu membandingkan ciri-ciri setiap zaman



Hari /Tarikh

Rabu/6 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Menganalisis Cerpen “Macam Gergaji Dua Mata”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengesan watak-watak dalam cerpen ini.

2. Menyenaraikan peristiwa penting daripada cerpen ini.

3. Menganalisis unsure tema, persoalan dan keindahan cerpen ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan unsure keindahan cerpen ini dan mengenalpasti mesej dan nilai positifnya.



Hari /Tarikh

Rabu/6 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Menganalisis Gurindam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menjelaskan maksud dan takrifan Gurindam

2. Mengenalpasti ciri-ciri gurindam.

3. Membanding-bezakan ciri gurindam dengan ciri puisi yang lain

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan bangsa

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar mengenali gurindam dan dapat membanding-bezakan cirinya dengan puisi tradisional lain.



Hari /Tarikh

Khamis/7 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S11

Masa/Tempoh

8:15-9:25

Tajuk

Tamadun dan Ciri-ciri Tamadun

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menjelaskan maksud dan konsep-konsep tamadun berdasarkan perspektif Barat dan Islam.

2. Menyenaraikan ciri-ciri tamadun.

3. Menghuraikan ciri-ciri tamadun dan mengenalpasti contoh-contohnya.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Patriotisme

Sentiasa Berusaha dan Tidak Berputus asa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar memahami makna dan konsep tamadun dan mampu menghuraikan ciri-ciri tamadunnya.



Hari /Tarikh

Khamis/ 7 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen”Buang Bangsa Keranamu Tuan”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat

1. Menyatakan watak-watak dalam cerpen ini .

2. Menjelaskan peristiwa-peristiwa penting daripada cerpen ini .

3. Mengenalpasti tema dan memberikan contoh peristiwa yang menyokong tema berikut.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan dapat menjelaskan ciri strukturalnya.



Hari /Tarikh

Jumaat/8 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40

Tajuk

Puisi-puisi Melayu Tradisional

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan jenis-jenis puisi Melayu Tradisional .

2. Menjelaskan ciri-ciri puisi Melayu Tradisional .

3. Membanding-bezakan ciri-ciri puisi tersebut

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat mengesan ciri-ciri puisi tradisional dan memahami konsep setiap ciri.



Hari /Tarikh

Isnin/11 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Menganalisis Cerpen “Cikgu Rukiah”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti kisah penting dalam cerpen ini.

2. Mengaitkan kisah dalam cerpen dengan persoalan dan tema cerpen.

3. Mengenapasti watak dan perwatakan dalam cerpen berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati, Kegigihan

ABM

Buku teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti persoalan yang dimaksudkan dan memberikan contoh daripada teks.



Hari /Tarikh

12 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Tamadun Awal Dunia – Tamadun Mesopotamia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyenaraikan contoh-contoh Tamadun Awal Dunia.

2. Menjelaskan latarbelakang kewujudan setiap Tamadun Awal Dunia.

3. Mengenapasti lokasi kewujudan tamadun awal dunia.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Menghargai Warisan Bangsa

ABM

Buku teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memahami dan mengetahui Tamadun-tamadun Awal Dunia.



Hari /Tarikh

Rabu/13 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 - 9:25

Tajuk

Menganalisis “Cerpen Harga Hidup”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan watak-watak dalam cerpen ini .

2. Menjelaskan jenis-jenis watak dan perwatakan dalam cerpen ini .

3. Mengenalpasti nilai daripada watak-watak berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan watak-watak dalam cerpen dan unsure berkaitan dengan watak dan perwatakan.



Hari /Tarikh

Khamis/14 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Tamadun Awal Dunia – Tamadun Mesir, Indus dan Hwang Ho.

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan lokasi-lokasi Tamadun Awal Dunia

2. Menyenaraikan ciri-ciri setiap Tamadun Awal Dunia.

3. Mengenalpasti sebab pembentukan sesebuah tamadun awal.

Pendekatan

Mengesan maklumat, soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar memahami kewujudan Tamadun Awal Dunia



Hari /Tarikh

Khamis/14 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Menganalisis Cerpen “Kuntum Perdamaian”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan peristiwa penti ng daripada cerpen berkenaan.

2. Menperistiwa penting dengan tema dan persoalan .

3. Mengenalpasti unsure-unsur bahasa dalam cerpen ini.

Pendekatan

Penerangan . mengalami dan menghayati

Penerapan Unsur Nilai

Hormat Menghormati, Kegigihan

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat memahami kisah dalam cerpen dan mengaitkannya dengan unsure tema, persoalan dan unsure nilai.



Hari /Tarikh

Jumaat/15 Januari 2010

Matapelajaran /Kelas

Tiada P&P – Kelas 6 Rendah belum mendaftar

* Buat R & D dan persediaan tingkatan 6

1 comment:

  1. RPH Cikgu telah diteliti dan dibaca dan didapati lengkap.
    Terima kasih kerana menghantar.

    ReplyDelete