Friday, May 14, 2010

RPH Minggu 18 & 19

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 18 dan 19

Hari /Tarikh

Isnin/3 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/ 6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25/70 minit

Tajuk

Menganalisis Sajak Sewaktu Melintasi Kundasang

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mendeklamasikan sajak ini.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap dan keseluruhan sajak.

3. Mengesan unsur-unsur bahasa dan lambang dalam sajak ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kerjasama, Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mendeklamasikan sajak dan menghuraikan maksud dengan tepat..

Hari /Tarikh

Selasa/4 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Penentangan Orang Quraisy terhadap Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan sebab-sebab penentangan.

2. Menyenaraikan cara penentangan orang Quraisy.

3. Mengenalpasti cara Nabi Muhammad s.a.w menangani masalah.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Sentiasa berusaha memajukan diri

ABM

Buku teks sejarah tingkatan 4, gambar rumah ibadat kedua-dua agama

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti sebab penentangan dan cara penentangan oleh orang Quraisy.

Hari /Tarikh

Rabu/5 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Apresiasi Drama malam Ini Penyu Menangis

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Melakonkan adegan-adegan dalam Drama ini.

2. Mengenalpasti mesej penting daripada adegan dilakonkan.

3. Menjawab soalan berkaitan adegan dilakonkan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan dan menjelaskan mesej setiap peristiwa dalam Drama berkenaan

Hari /Tarikh

Khamis/6 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Nabi Muhammad s.a.w menyelesaikan masalah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menjelaskan cara Nabi menyelesaikan masalah.

2. Mengenalpasti sebab tindakan penentang.

3. Mengesan pengajaran daripada peristiwa.

Pendekatan

Penerangan , Perbincangan Kumpulan

Penerapan Unsur Patriotisme

Hormat-menghormati

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar memahami jmaksud pengaruh agama Hindu dan Buddha serta dapat memberikan contoh kerajaan dengan tepat.

Hari /Tarikh

Khamis/6 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Menganalisis Sajak Laut

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti maksud setiap rangkap dalam sajak ini.

2. Menghubungkaitkan maksud dan tema sajak ini.

3. Menghuraikan persoalan-persoalan dalam sajak ini.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kasih-sayang

ABM

Buku teks Mutiara Sastera Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti tema dan unsur-unsur sastera lain dalam sajak ini.

Hari /Tarikh

Jumaat/9 April 2010

Tiada P & P, Ting. 6 Rendah belum melapor diri

Hari /Tarikh

Isnin/10 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Perkembangan Kesusasteraan Melayu Moden

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan tahap zaman Kesusasteraan Melayu Moden

2. Menjelaskan ciri-ciri setiap tahap berkenaan.

3. Mengenalpasti tokoh terlibat dan hasil karya yang dihasilkan mengikut zaman.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan tahap-tahap zaman perkembangan dan membanding-bezakan setiap zaman itu.

Hari /Tarikh

Selasa/11 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Teknik Menjawab soalan Struktur dan Esei Sejarah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti teknik menjawab soalan pelbagai jenis dengan tepat.

2. Menyenaraikan isi jawapan yang tepat.

3. Menghuraikan contoh menyokong setiap isi jawapan.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Berhati-hati, Kegigihan

ABM

Model Soalan Struktur dan Esei

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti perbezaan cara menjawab soalan struktur dan esei.

Hari /Tarikh

Rabu/12 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Peperiksaan Semester 1

Hari /Tarikh

Khamis/13 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6RK5

Masa/Tempoh

7:05- 8:15 pagi

Tajuk

Pengenalan Kesusasteraan Melayu 1 STPM

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Memahami keperluan pembelajaran KM

2. Mengetahui sukatan pelajaran.

3. Mengetahui teks-teks wajib dikaji

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami konsep dan kajian dalam Kesusasteraan Melayu 1

Hari /Tarikh

Khamis/13 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15-9:25 pagi/70 minit

Tajuk

Peperiksaan Semester 1

Hari /Tarikh

Khamis/13 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

10:55- 11:30 pagi

Tajuk

Peperiksaan Semester 1

Hari /Tarikh

Khamis/13 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

12:05- 12:40

Tajuk

Pengenalan Kesusasteraan Melayu 1 STPM

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Memahami keperluan pembelajaran KM

2. Mengetahui sukatan pelajaran.

3. Mengetahui teks-teks wajib dikaji

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami konsep dan kajian dalam Kesusasteraan Melayu 2

Hari /Tarikh

Jumaat/14 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6RK3

Masa/Tempoh

8:155 – 9:25 pagi

Tajuk

Pengenalan Sejarah Tamadun Dunia STPM

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Memahami keperluan pembelajaran Sejarah

2. Mengetahui sukatan pelajaran.

3. Mengetahui teks-teks wajib dikaji

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar memahami konsep dan kajian dalam Kertas Sejarah 1 STPM

Hari /Tarikh

Jumaat/14 Mei 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40

Tajuk

Konsep Kesusasteraan Melayu Moden

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan konsep dan makna kesusasteraan Melayu moden.

2. Menyatakan ciri-ciri genre moden.

3. Mengenalpasti contoh karya dan pengarang dalam zaman berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan, Penerangan Guru

Penerapan Unsur Patriotisme

Kegigihan

ABM

Buku Teks, Sukatan Pelajaran

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti jenis karya berdasarkan ciri-cirinya.

No comments:

Post a Comment