RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 18 dan 19
Hari /Tarikh | Isnin/3 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25/70 minit |
Tajuk | Menganalisis Sajak Sewaktu Melintasi Kundasang |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Mendeklamasikan sajak ini. 2. Menjelaskan maksud setiap rangkap dan keseluruhan sajak. 3. Mengesan unsur-unsur bahasa dan lambang dalam sajak ini. |
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kerjasama, Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mendeklamasikan sajak dan menghuraikan maksud dengan tepat.. |
| |
Hari /Tarikh | Selasa/4 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 |
Tajuk | Penentangan Orang Quraisy terhadap Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan sebab-sebab penentangan. 2. Menyenaraikan cara penentangan orang Quraisy. 3. Mengenalpasti cara Nabi Muhammad s.a.w menangani masalah. |
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku teks sejarah tingkatan 4, gambar rumah ibadat kedua-dua agama |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti sebab penentangan dan cara penentangan oleh orang Quraisy. |
| |
Hari /Tarikh | Rabu/5 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Apresiasi Drama malam Ini Penyu Menangis |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Melakonkan adegan-adegan dalam Drama ini. 2. Mengenalpasti mesej penting daripada adegan dilakonkan. 3. Menjawab soalan berkaitan adegan dilakonkan. |
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan dan menjelaskan mesej setiap peristiwa dalam Drama berkenaan |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/6 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Nabi Muhammad s.a.w menyelesaikan masalah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menjelaskan cara Nabi menyelesaikan masalah. 2. Mengenalpasti sebab tindakan penentang. 3. Mengesan pengajaran daripada peristiwa. |
Pendekatan | Penerangan , Perbincangan Kumpulan |
Penerapan Unsur Patriotisme | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Sejarah Tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar memahami jmaksud pengaruh agama Hindu dan Buddha serta dapat memberikan contoh kerajaan dengan tepat. |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/6 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Menganalisis Sajak Laut |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenalpasti maksud setiap rangkap dalam sajak ini. 2. Menghubungkaitkan maksud dan tema sajak ini. 3. Menghuraikan persoalan-persoalan dalam sajak ini. |
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kasih-sayang |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti tema dan unsur-unsur sastera lain dalam sajak ini. |
| |
Hari /Tarikh | Jumaat/9 April 2010 |
| Tiada P & P, Ting. 6 Rendah belum melapor diri |
| |
Hari /Tarikh | Isnin/10 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Perkembangan Kesusasteraan Melayu Moden |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan tahap zaman Kesusasteraan Melayu Moden 2. Menjelaskan ciri-ciri setiap tahap berkenaan. 3. Mengenalpasti tokoh terlibat dan hasil karya yang dihasilkan mengikut zaman. |
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan tahap-tahap zaman perkembangan dan membanding-bezakan setiap zaman itu. |
| |
Hari /Tarikh | Selasa/11 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Teknik Menjawab soalan Struktur dan Esei Sejarah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenalpasti teknik menjawab soalan pelbagai jenis dengan tepat. 2. Menyenaraikan isi jawapan yang tepat. 3. Menghuraikan contoh menyokong setiap isi jawapan. |
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Berhati-hati, Kegigihan |
ABM | Model Soalan Struktur dan Esei |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti perbezaan cara menjawab soalan struktur dan esei. |
| |
Hari /Tarikh | Rabu/12 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15- 9:25 pagi |
Tajuk | Peperiksaan Semester 1 |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/13 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05- 8:15 pagi |
Tajuk | Pengenalan Kesusasteraan Melayu 1 STPM |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Memahami keperluan pembelajaran KM 2. Mengetahui sukatan pelajaran. 3. Mengetahui teks-teks wajib dikaji |
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Moden |
Refleksi | Pelajar memahami konsep dan kajian dalam Kesusasteraan Melayu 1 |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/13 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15-9:25 pagi/70 minit |
Tajuk | Peperiksaan Semester 1 |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/13 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55- 11:30 pagi |
Tajuk | Peperiksaan Semester 1 |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/13 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05- 12:40 |
Tajuk | Pengenalan Kesusasteraan Melayu 1 STPM |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Memahami keperluan pembelajaran KM 2. Mengetahui sukatan pelajaran. 3. Mengetahui teks-teks wajib dikaji |
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Moden |
Refleksi | Pelajar memahami konsep dan kajian dalam Kesusasteraan Melayu 2 |
| |
Hari /Tarikh | Jumaat/14 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6RK3 |
Masa/Tempoh | 8:155 – 9:25 pagi |
Tajuk | Pengenalan Sejarah Tamadun Dunia STPM |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Memahami keperluan pembelajaran Sejarah 2. Mengetahui sukatan pelajaran. 3. Mengetahui teks-teks wajib dikaji |
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa |
ABM | Teks Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami konsep dan kajian dalam Kertas Sejarah 1 STPM |
| |
Hari /Tarikh | Jumaat/14 Mei 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 9:40 – 10:40 |
Tajuk | Konsep Kesusasteraan Melayu Moden |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan konsep dan makna kesusasteraan Melayu moden. 2. Menyatakan ciri-ciri genre moden. 3. Mengenalpasti contoh karya dan pengarang dalam zaman berkenaan. |
Pendekatan | Perbincangan, Penerangan Guru |
Penerapan Unsur Patriotisme | Kegigihan |
ABM | Buku Teks, Sukatan Pelajaran |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti jenis karya berdasarkan ciri-cirinya. |
No comments:
Post a Comment