RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 38 dan 39
Hari /Tarikh | Isnin/ 27 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25/70 minit |
Tajuk | Peperiksaan Percubaan STPM |
Hari /Tarikh | Isnin/27 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:55 |
Tajuk | Konsep dan Sistem Ekonomi Tamadun Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku rujukan tamadun dunia, |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti konsep dan system ekonomi dalam tamadun dunia |
Hari /Tarikh | Isnin/27 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/ 6RK5 |
Masa/Tempoh | 11:30 – 12:40 |
Tajuk | Hikayat Hang Tuah ( bab 1 dan 2) |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti tema dan dapat memberikan contoh persoalan dalam karya dengan tepat . |
Hari /Tarikh | Selasa/28 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 |
Tajuk | Mengkaji Novel Saudagar Besar – bab 17 |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan mesej dan nilai daripada bab yang dikaji. |
Hari /Tarikh | Selasa/28 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:20 |
Tajuk | Sistem Ekonomi dalam Tamadun Mesopotamia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku rujukan tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami konsep dan system ekonomi tamadun ini dan dapat menjawab soalan latihan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Selasa/28 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 |
Tajuk | Pengaruh Islam dalam Aspek Politik di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan, Penerangan, Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Kegigihan membangunkan negara |
ABM | Buku teks Sejarah Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami konsep dan pengaruh politik berkenaan dan dapat menyelesaikan soalan latihan berkaitan topic ini dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Rabu/29 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Peperiksaan Percubaan STPM |
Hari /Tarikh | Khamis/30 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 |
Tajuk | Menganalisis Bab 18 Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati,kerjasama |
ABM | Novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan dapat melengkapkan susunan peristiwa dengan kronologi. |
Hari /Tarikh | Khamis/30 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Pengaruh Islam dalam Aspek Sosial di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan, soal-jawab, mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Berkerjasama, Bertolak-ansur |
ABM | Teks Sejarah tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan makna aspek social dan mampu memberikan bukti dalam setiap aspek dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Khamis/30 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Peperiksaan Percubaan STPM |
Hari /Tarikh | Khamis/30 September 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 |
Tajuk | Perkembangan Novel Tahun 1930an |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan budaya |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti jenis tema dan persoalannya dalam sesebuah karya dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Jumaat/1 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/6RK3 |
Masa | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Aktiviti Ekonomi dalam tamadun di Asia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Hormat-menghormati, Toleransi |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat menyelesaikan soalan latihan berkaitan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Jumaat/1 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 9:40 – 10:40 |
Tajuk | Menganalisis Bab 19 Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kegigihan, Prihatin |
ABM | Buku teks Sejarah Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan contoh penggunaan teknik berkenaan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Isnin/ 4 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25/70 minit |
Tajuk | Peperiksaan Percubaan STPM - Muet |
Hari /Tarikh | Isnin/4 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:55 |
Tajuk | Konsep dan Sistem Ekonomi Tamadun Eropah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku rujukan tamadun dunia, |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti konsep dan system ekonomi dalam tamadun Eropah |
Hari /Tarikh | Isnin/4 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/ 6RK5 |
Masa/Tempoh | 11:30 – 12:40 |
Tajuk | Kesusasteraan Undang-Undang |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan , soal jawab, Mengesan Maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti cirri-ciri kesusasteraan ini dan dapat memberikan contoh karya dengan tepat . |
Hari /Tarikh | Selasa/5 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 |
Tajuk | Mengkaji Novel Saudagar Besar – bab 20 |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan maksud unsure bahasa dan contoh yang tepat daripada bab yang dikaji. |
Hari /Tarikh | Selasa/5 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:20 |
Tajuk | Kepentingan Sumber Ekonomi dalam Tamadun India |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku rujukan tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami konsep dan system ekonomi tamadun ini dan dapat menjawab soalan latihan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Selasa/5 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 |
Tajuk | Tiada P & P |
Hari /Tarikh | Rabu/6 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Pembetulan Soalan Peperiksaan – Perbincangan Jawapan Bahagian A dan B |
Pendekatan | Perbincangan, Teknik Menjawab |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/7 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 |
Tajuk | Menganalisis Bab 21 & 22 Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati,kerjasama |
ABM | Novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan peristiwa penting dan dapat melengkapkan susunan peristiwa dengan kronologi. |
Hari /Tarikh | Khamis/7 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Tiada P & P |
Hari /Tarikh | Khamis/7 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Perbincangan Teknik Menjawab Sastera Bahagian Drama |
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Hari /Tarikh | Khamis/7 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 |
Tajuk | Menganalisa Novel Saudagar Besar – Bab 23 |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan budaya |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti ringkasan cerita dan mengesan unsure nilai dan pengajaran dengan tepat |
Hari /Tarikh | Jumaat/8 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6RK3 |
Masa | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Konsep dan Sistem Ekonomi dalam Tamadun Arab |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Patriotisme | Hormat-menghormati, Toleransi |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan kegiatan-kegiatan ekonomi masyarakat ini dan dapat menjawab soalan latihan berkaitan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Jumaat/8 Oktober 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 9:40 – 10:40 |
Tajuk | Menganalisis Bab 24 Novel Saudagar Besar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kerjasama |
ABM | Buku teks Sejarah Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menyusun semula peristiwa berkenaan dengan tepat dan dapat menjawab soalan latihan berkaitan . |
Untuk makluman dan tindakan cikgu, minggu bermula 27.09.2010 adalah minggu 39 & minggu bermula 04.10.10 adalah minggu 40.
ReplyDeleteSila semak RPH 6RK5 yang berikut:
(i) 04.10.10 - Refleksi
(ii) 05.10.10 - Hasil Pembelajaran & Refleksi
(iii) 07.10.10 - Refleksi bagi kelas waktu terakhir.
Terima kasih kerana berusaha menghantar RPH cikgu.
htchong
Cikgu,
ReplyDeleteTerima kasih kerana menghantar RPH Puan. Puan telah memenuhi syarat-syarat yang dikehendaki. Semoga berjaya selalu.