Friday, March 4, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 9

Hari /Tarikh

Isnin/28 Februari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6AK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15

Tajuk

Kerajaan Turki Uthmaniyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan asal-usul kerajaan berkenaan
  2. Mengenalpasti corak pemerintahan kerajaan berkenaan.
  3. Menganalisis sumbangan kerajaan berkenaan

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Tamadun Dunia (Oxford-Fajar Bakti)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti asal-usul berkenaan dan corak pemerintahannya.

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/28 Februari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:15 pagi

Tajuk

Menganalisis Babak 2 Drama Lawyer Dahlan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan Tema dan persoaln yang menyokong tema drama ini.
  2. Mengaitkan gambaran watak dengan tema dan persoalan.
  3. Mengenalpasti pengajaran daripada babak ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menyiapkan 6 daripada 8 soalan kefahaman dengan tepat.

  
  

Hari /Tarikh

Isnin/28 Februari 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

11:30- 12:05 t.hari

Tajuk

Pengenalan Kerajaan Awal di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan jenis-jenis kerajaan awal di Asia Tenggara.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh kerajaan awal berkenaan.
  3. Mengenalpasti lokasi dan kedudukan kerajaan berkenaan di peta.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh yang tepat tamadun di Asia Tenggara yang dimaksudkan.

  
  

Hari /Tarikh

Selasa/1 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Sulalatus Salatin – Kebijaksanaan Tun Perak

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang watak Tun Perak.
  2. Menjelaskan contoh kebijaksanaan Tun Perak.
  3. Mengenalpasti gambaran masyarakat berkenaan .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa penting dengan mesej.

  

Hari /Tarikh

Selasa/1 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 2/6AK3

Masa/Tempoh

8:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Kerajaan Islam di India

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang kewujudan kerajaan Islam di India.
  2. Menjelaskan corak pemerintahan kerajaan berkenaan.
  3. Mengenalpasti sumbangan kerajaan berkenaan .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tamadun (Oxford Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa penting dalam sejarah Islam India

  

Hari /Tarikh

Rabu/2 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Bentuk Kerajaan Awal di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan 2 bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara.
  2. Menyenaraikan ciri-ciri setiap bentuk kerajaan awal berkenaan
  3. Mengenalpasti contoh-contoh kerajaan berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh yang tepat kerajaan di Asia Tenggara mengikut ciri-ciri bentuk .

  

Hari /Tarikh

Rabu/2 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Menganalisis Babak 3 Drama Lawyer Dahlan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan peristiwa penting babak 3 drama ini.
  2. Menghuraikan perwatakan dan jenisnya.
  3. Mengenalpasti pengajaran daripada babak ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi    

Pelajar dapat menghuraikan watak dan jenis perwatakannya.

  

Hari /Tarikh

Rabu/2 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa/Tempoh

12:05- 12:40 t.hari

Tajuk

Sulalatus Salatin –Langgaran Siam Dipatahkan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kekuatan kerajaan Siam dan Melaka.
  2. Menjelaskan penggunaan unsur tipu muslihat dalam kisah ini.
  3. Mengenalpasti unsur pengajaran dalam kisah berkenaan .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa penting dan pengajaran daripada kisah ini.

  

Hari /Tarikh

Khamis/3 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Menganalisis Babak 4 Drama Lawyer Dahlan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menjelaskan peristiwa penting babak 3 drama ini.
  2. Menghuraikan perwatakan dan jenisnya.
  3. Mengenalpasti pengajaran daripada babak ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Kesusasteraan Melayu Moden (DBP)

Refleksi    

Pelajar dapat menghuraikan watak dan jenis perwatakannya.

  

Hari /Tarikh

Khamis/3 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa/Tempoh

12:05- 12:40 t.hari

Tajuk

Sulalatus Salatin – Satu Cara Mengelakkan Pecah-Belah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan sebab perpecahan dalam pentadbiran Melaka.
  2. Menjelaskan cara pemerintahan Melaka mengatasi masalah perpecahan .
  3. Mengenalpasti kebijaksanaan sultan Melaka .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa penting dan pengajaran daripada kisah ini.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/4 Mac 2011

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6AK5

Masa/Tempoh

7:05- 8:15 pagi

Tajuk

Sulalatus Salatin – Pemerintahan Sultan Mansur Syah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan watak Sultan Melaka.
  2. Menjelaskan cara pemerintahan Melaka .
  3. Mengenalpasti kebijaksanaan sultan Melaka .

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Teks Sulalatus Salatin

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti peristiwa penting dan pengajaran daripada kisah ini.


 

No comments:

Post a Comment