Saturday, June 18, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 24

Hari /Tarikh

Isnin/13 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Bab 6 : Khulafa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep pemerintahan khalifah .
  2. Mengenlpasti syarat-syarat menjadi khaifah .
  3. Menjelaskan cara perlantikan khalifah.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti cara perlantikan setiap seorang khulafa al-Rsyidin





Hari /Tarikh

Isnin/13 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

12:05- 12:40 tengahari

Tajuk

Bab 6 : Khulafa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep pemerintahan khalifah .
  2. Mengenlpasti syarat-syarat menjadi khaifah .
  3. Menjelaskan cara perlantikan khalifah.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti cara perlantikan setiap seorang khulafa al-Rsyidin







Hari /Tarikh

Selasa/14 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Pembetulan kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun – perbincangan teknik menjawab soalan bahagian A



Hari /Tarikh

Selasa/14 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Sumbangan Khulafa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui latarbelakang pemerintahan khulafa al-Rasyidin .
  2. Mengenlpasti sumbangan setiap seorang khalifah .
  3. Menjelaskan system pemerintahan dalam tamadun mnusia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti sumbangan setiap seorang khulafa al-Rsyidin



Hari /Tarikh

Selasa/14 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

11.30 –12.40 t.hari

Tajuk

Tema 1 : Topik 3- Perbandaran

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep perbandaran .
  2. Mengenlpasti ciri- dan fungsi perbandaran.
  3. Menjelaskan perkembangan perbandaran dalam tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri Bandar setiap tamadun di dunia



Hari /Tarikh

Rabu/15 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Sumbangan Khulafa al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui latarbelakang pemerintahan khulafa al-Rasyidin .
  2. Mengenlpasti sumbangan setiap seorang khalifah .
  3. Menjelaskan system pemerintahan dalam tamadun mnusia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti sumbangan setiap seorang khulafa al-Rsyidin



Hari /Tarikh

Rabu/15 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pembetulan kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun – bahagian A



Hari /Tarikh

Khamis/16 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 1 : Topik 4- Organisasi Sosial

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Organisasi Sosial .
  2. Mengenlpasti kepentingan organisasi social kepada manusia .
  3. Menjelaskan perkembangan organisasi social dalam tamadun dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti organisasi sosial setiap tamadun dunia



Hari /Tarikh

Khamis/16 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 t.hari

Tajuk

Tema 1 : Topik 4 – Organisasi Sosial

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Organisasi Sosial .
  2. Mengenlpasti kepentingan organisasi social kepada manusia .
  3. Menjelaskan perkembangan organisasi social dalam tamadun dunia

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti organisasi sosial dalam tamadun dunia.



Hari /Tarikh

Khamis/16 Jun 2011


Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Pembetulan kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun – bahagian A



Hari /Tarikh

Jumaat/17 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 1 : Topik 5: Kepercayaan dan Agama

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mngetahui latar belakang kepercayaan dalam zaman prasejarah .
  2. Mengenlpasti kepercayaan dan agama dianuti masyarakat dalam setiaptamadun dunia.
  3. Menyenaraikan kepentingan kepercayaan dan agama kepada masyarakat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepercayaan dan agama dalam tamadun dunia.



Hari /Tarikh

Jumaat/17 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:15pagi

Tajuk

Pembetulan kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun – bahagian B



Hari /Tarikh

Jumaat/17 Jun 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

10:15 – 11:40 pagi

Tajuk

Pembetulan kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun – bahagian B

No comments:

Post a Comment