Wednesday, June 19, 2013

RPH Minggu 24



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 24


Hari /Tarikh
Isnin /10 Jun 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Pembetulan dan Perbincangan Kertas soalan peperiksaan sejarah semester 1
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti kehendak setiap soalan
2.       Mengenalpasti isi-isi jawapan .
3.       Menulis skrip jawapan yang tepat.

Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Ketas soalan sejarah (struktur dan esei)
Refleksi
Pelajar dapat menggariskan kehendak soalan dengan tepat


Hari /Tarikh
Isnin /10 Jun 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Masyarakat Maritim
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti maksud dan konsep Maritim
2.       Menyenaraikan ciri-ciri masyarakat Maritim .
3.       Mencari maklumat mengenai masyarakat Maritim di Portugal dan Jepun
Pendekatan
Mengesan maklumat, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Sejarah Tamadun Dunia (Oxford))
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan ciri-ciri masyarakat Maritim tapi kadangkala tidak dapat member contoh kepada ciri dengan tepat.


Hari /Tarikh
Isnin /10 Jun 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05-12:40
Tajuk
Pengenalan Sukatan Sejarah Penggal 3
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengetahui kandungan sukatan pelajaran sejarah Penggal 3 ini .
2.       Mengenalpasti kaedah-kaedah kajian disarankan untuk setiap topic.
Pendekatan
Penerangan guru
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Sukatan Pelajara (MPM)
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti kandungan sukatan pelajaran..


Hari /Tarikh
Selasa /11 Jun 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15-9:45 pagi
Tajuk
Masyarakat Maritim di Portugal
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti ciri masyarakat Maritim di Portugal .
2.       Mengesan contoh kepada setiap ciri ini dari pelbagai sumber.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti maklumat tepat mengenai ciri masyarakat Maritim di Portugal.


Hari /Tarikh
Selasa/11 Jun 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 tengahari
Tajuk
Sistem Pemerintahan Tradisional
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti sistem pemerintahan yang diamalkan di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak .
2.       Menghuraikan ciri-ciri pmerintahan tersebut.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 5 ciri pemerintahan beraja.


Hari /Tarikh
Rabu/12 Jun 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Hukum Adat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti hukum adat yang wujud di Negara kita  .
2.       Menghuraikan ciri-ciri setiap satu hokum Adat.
3.       Membanding-bezakan hukum adat Perpatih dan Temenggung
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan Adat Perpatih dan Temenggung.r


Hari /Tarikh
Rabu/12 Jun 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
9:45-11:30 pagi
Tajuk
Masyarakat Maritim di Jepun
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti ciri masyarakat Maritim di Jepunl .
2.       Mengesan contoh kepada setiap ciri ini dari pelbagai sumber.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti maklumat tepat mengenai ciri masyarakat Maritim di Jepun.


Hari /Tarikh
Khamis/13 Jun 2013
Mata pelajaran/Kelas
Sejarah/6RK3
Masa/Tempoh
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Kegiatan Masyarakat Maritim
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti kegiatan  masyarakat Maritim  .
2.       Mengesan contoh kepada setiap aktiviti ini dari pelbagai sumber.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti maklumat tepat mengenai ciri masyarakat Maritim 


Hari /Tarikh
Khamis/13 Jun  2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Sistem Pembesar
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti pentadbiran tradisi  diamalkan di Malaysia.
2.       Mengesan ciri-ciri sistem ini.
3.       Mengenalpasti kepentingan sistem pentadbiran dalam negara.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti maklumat tepat tentang sistem Pembesar.


Hari /Tarikh
Khamis /13 Jun 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4K3
Masa
10:55  - 11:30 pagi
Tajuk
Pembetulan dan perbincangan kertas peperiksaan sejarah


Hari /Tarikh
Jumaat/14 Jun 2013
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
8:15-9:25 pagi
Tajuk
Undang-undang Perak dan Johor
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Mengenalpasti latarbelakang kedua-dua undang-undang ini.
2.       Mengesan ciri-ciri undang-undang ini.
3.       Mengenalpasti kepentingan undang-undang kepada masyarakat.
Pendekatan
Membuat rujukan di buku dan internet
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Hormat-menghormati
ABM
Buku dan komputer
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti ciri kedua-dua undang-undang dengan tepat.

No comments:

Post a Comment