RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 24
Hari /Tarikh
|
Isnin
/10 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Pembetulan dan Perbincangan Kertas
soalan peperiksaan sejarah semester 1
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
kehendak setiap soalan
2. Mengenalpasti
isi-isi jawapan .
3. Menulis
skrip jawapan yang tepat.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Ketas
soalan sejarah (struktur dan esei)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menggariskan kehendak soalan dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/10 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Maritim
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
maksud dan konsep Maritim
2. Menyenaraikan
ciri-ciri masyarakat Maritim .
3. Mencari
maklumat mengenai masyarakat Maritim di Portugal dan Jepun
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Dunia (Oxford))
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan ciri-ciri masyarakat Maritim tapi kadangkala tidak dapat
member contoh kepada ciri dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/10 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Pengenalan Sukatan Sejarah Penggal
3
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui
kandungan sukatan pelajaran sejarah Penggal 3 ini .
2. Mengenalpasti
kaedah-kaedah kajian disarankan untuk setiap topic.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Sukatan
Pelajara (MPM)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti kandungan sukatan pelajaran..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/11 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15-9:45
pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Maritim di Portugal
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
ciri masyarakat Maritim di Portugal .
2. Mengesan
contoh kepada setiap ciri ini dari pelbagai sumber.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti maklumat tepat mengenai ciri masyarakat Maritim di
Portugal.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/11
Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Sistem Pemerintahan Tradisional
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
sistem pemerintahan yang diamalkan di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak .
2. Menghuraikan
ciri-ciri pmerintahan tersebut.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti sekurang-kurangnya 5 ciri pemerintahan beraja.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/12
Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Hukum Adat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
hukum adat yang wujud di Negara kita .
2. Menghuraikan
ciri-ciri setiap satu hokum Adat.
3. Membanding-bezakan
hukum adat Perpatih dan Temenggung
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti persamaan dan perbezaan Adat Perpatih dan Temenggung.r
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/12
Jun 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45-11:30
pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat
Maritim di Jepun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
ciri masyarakat Maritim di Jepunl .
2. Mengesan
contoh kepada setiap ciri ini dari pelbagai sumber.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti maklumat tepat mengenai ciri masyarakat Maritim di Jepun.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/13
Jun 2013
|
Mata pelajaran/Kelas
|
Sejarah/6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Kegiatan
Masyarakat Maritim
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
kegiatan masyarakat Maritim .
2. Mengesan
contoh kepada setiap aktiviti ini dari pelbagai sumber.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti maklumat tepat mengenai ciri masyarakat Maritim
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/13
Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Pembesar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
pentadbiran tradisi diamalkan di
Malaysia.
2. Mengesan
ciri-ciri sistem ini.
3. Mengenalpasti
kepentingan sistem pentadbiran dalam negara.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti maklumat tepat tentang sistem Pembesar.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/13 Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Pembetulan dan perbincangan kertas
peperiksaan sejarah
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/14
Jun 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Undang-undang Perak dan Johor
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
latarbelakang kedua-dua undang-undang ini.
2. Mengesan
ciri-ciri undang-undang ini.
3. Mengenalpasti
kepentingan undang-undang kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Membuat
rujukan di buku dan internet
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti ciri kedua-dua undang-undang dengan tepat.
|
No comments:
Post a Comment