Thursday, July 3, 2014

RPH Minggu 25



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 25


Hari /Tarikh
Isnin /16 Jun  2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Institusi Pemerintahan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti makna dan konsep pemerintahan beraja..
2.   Mengemukakan peranan Raja dalam pemerintahan.
3.   Menghuraikan kepentingan institusi beraja dalam masyarakat Melayu Tradisional. .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat.peranan dan tugas Raja


Hari /Tarikh
Isnin /16 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Piagam Madinah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan makna Piagam Madinah.
2.   Mengemukakan kandungan dalam Piagam ini..
3.   Mengenalpasti kepentingan Piagam ini. .
Pendekatan
Penerangan guru, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Ketabahan, Tolong menolong
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sebab dan rasionalnya  Piagam atau peraturan diwujudkan dalam sesebuah Negara.


Hari /Tarikh
Isnin /16 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial : Kepentingan Institusi Beraja.


Hari /Tarikh
Selasa/17 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sistem Pembesar
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti Sistem Pembesar yang digunakan.
2.   Mengemukakan peranan Pembesar dalam pentadbiran.
3.   Menghuraikan kepentingan pembesar dalam masyarakat Melayu Tradisional. .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat.peranan dan tugas Pembesar


Hari /Tarikh
Selasa/17 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Masyarakat Maritim
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti konsep dan makna masyarakat Maritim..
2.   Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Maritim.
3.   Menghuraikan factor-faktor kemunculan masyarakat Maritim. .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor kemunculan Masyarakat Maritim di dunia.


Hari /Tarikh
Rabu/18 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Masyarakat Maritim di Jepun  dan Portugal
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti ciri-ciri masyarakat Maritim di Jepun..
2.   Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Maritim di Portugal.
3.   Membandingkan masyarakat Maritim di Jepun dan Portugal. .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan ciri perbandingan masyarakat Maritim di kedua-dua Negara dikaji.


Hari /Tarikh
Rabu/18 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Hukum Adat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti makna dan konsep Hukum Adat.
2.   Mengemukakan contoh Hukum Adat yang wujud.
3.   Membanding dan membezakan Adat Perpatih dan Adat Temenggung. .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat persamaan dan perbezaan kedua-dua Hukum Adat.


Hari /Tarikh
Khamis/19 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Undang-undang
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti undang-undang terawal digunakan di Tanah Melayu.
2.   Mengemukakan ciri-ciri Undang-undang berkenaan.
3.   Menghuraikan kepentingan undang-undang kepada masyarakat Melayu Tradisional. .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Berkorban untuk tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat.peranan kepentingan undang-undang


Hari /Tarikh
Khamis/19 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Masyarakat Agraria
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti konsep dan makna masyarakat Agraria..
2.   Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Agraria.
3.   Menghuraikan factor-faktor kemunculan masyarakat Agraria. .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor kemunculan Masyarakat Agraria di dunia.


Hari /Tarikh
Khamis /19 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial: Undang-undang 99Perak
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang pembentukan Undang-undang ini.
2.   Mengemukakan perkara-perkara terkandung dalam undang-undang ini.
 3.   Menghuraikan kepentingan undang-undang kepada masyarakat Melayu Tradisional. .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat perkara yang terkandung dalam Undang-undang 99 Perak.


Hari /Tarikh
Jumaat/20 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Masyarakat Agraria di Belanda dan China
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti ciri-ciri Masyarakat Agraria di Belanda.
2.   Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Agraria di China.
3.   Membuat perbandingan masyarakat  .
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor kemunculan Masyarakat Maritim di dunia.


Hari /Tarikh
Jumaat/20 Jun 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
10:40 – 11:40 pagi
Tajuk
Perjanjian Aqabah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan isi dan kandungan Perjanjian Aqabah.
2.   Mengemukakan kepentingan Perjanjian Aqabah.
.
Pendekatan
Soal jawab, perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajardapaat menyenaraikan kepentingan Perjanjian Aqabah kepada penyebaran Islam.

No comments:

Post a Comment