RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 25
Hari /Tarikh
|
Isnin
/16 Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Institusi Pemerintahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti makna dan konsep pemerintahan
beraja..
2. Mengemukakan peranan Raja dalam
pemerintahan.
3. Menghuraikan kepentingan institusi beraja
dalam masyarakat Melayu Tradisional. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat.peranan dan tugas Raja
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/16 Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Piagam Madinah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan makna Piagam Madinah.
2. Mengemukakan kandungan dalam Piagam ini..
3. Mengenalpasti kepentingan Piagam ini. .
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketabahan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sebab dan rasionalnya
Piagam atau peraturan diwujudkan dalam sesebuah Negara.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/16 Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Kepentingan Institusi
Beraja.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/17
Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Pembesar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti Sistem Pembesar yang
digunakan.
2. Mengemukakan peranan Pembesar dalam
pentadbiran.
3. Menghuraikan kepentingan pembesar dalam
masyarakat Melayu Tradisional. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat.peranan dan tugas Pembesar
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/17
Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Maritim
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep dan makna masyarakat
Maritim..
2. Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Maritim.
3. Menghuraikan factor-faktor kemunculan
masyarakat Maritim. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor kemunculan Masyarakat Maritim
di dunia.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/18
Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Maritim di Jepun dan Portugal
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti ciri-ciri masyarakat Maritim
di Jepun..
2. Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Maritim
di Portugal.
3. Membandingkan masyarakat Maritim di Jepun
dan Portugal. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan ciri perbandingan masyarakat Maritim di kedua-dua Negara
dikaji.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/18
Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Hukum Adat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti makna dan konsep Hukum Adat.
2. Mengemukakan contoh Hukum Adat yang wujud.
3. Membanding dan membezakan Adat Perpatih
dan Adat Temenggung. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat persamaan dan perbezaan kedua-dua Hukum Adat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/19
Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Undang-undang
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti undang-undang terawal
digunakan di Tanah Melayu.
2. Mengemukakan ciri-ciri Undang-undang
berkenaan.
3. Menghuraikan kepentingan undang-undang
kepada masyarakat Melayu Tradisional. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Berkorban untuk tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat.peranan kepentingan undang-undang
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/19
Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Agraria
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep dan makna masyarakat
Agraria..
2. Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Agraria.
3. Menghuraikan factor-faktor kemunculan
masyarakat Agraria. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor kemunculan Masyarakat Agraria
di dunia.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/19 Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Undang-undang 99Perak
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang pembentukan
Undang-undang ini.
2. Mengemukakan perkara-perkara terkandung
dalam undang-undang ini.
3.
Menghuraikan kepentingan undang-undang kepada masyarakat Melayu
Tradisional. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat perkara yang terkandung dalam Undang-undang
99 Perak.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/20
Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Agraria di Belanda dan
China
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti ciri-ciri Masyarakat Agraria
di Belanda.
2. Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Agraria
di China.
3. Membuat perbandingan masyarakat .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor kemunculan Masyarakat Maritim
di dunia.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/20
Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
10:40
– 11:40 pagi
|
Tajuk
|
Perjanjian Aqabah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan isi dan kandungan Perjanjian
Aqabah.
2. Mengemukakan kepentingan Perjanjian Aqabah.
.
|
Pendekatan
|
Soal
jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajardapaat
menyenaraikan kepentingan Perjanjian Aqabah kepada penyebaran Islam.
|
No comments:
Post a Comment