RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 36
Hari /Tarikh
|
Isnin
/1 September 2014
|
Cuti Am
|
Sempena
Hari Kemerdekaan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/2
September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Gerakan Nasionalisme di Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang kewujudan gerakan Nasionalisme di Asia
Tenggara.
2. Mengemukakan factor-faktor kemunculan
nasionalisme.
3. Menghuraikan factor-faktor berkenaan dengan
tepat.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
Tanahair, Berkorban untuk Negara
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 faktor kemunculan Nasionalisme.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
2 September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Zaman Pencerahan (Enlighment)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep dan definisi Zaman
Pencerahan
2. Mengemukakan ciri-ciri Zaman Pencerahan.
3. Menghuraikan factor-faktor kemunculan Zaman Pencerahan.
|
ePendekatan
|
Perbincangan,
Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat kesan kemunculan Zaman Pencerahan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/3
September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perkembangan Ilmu di Perancis
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti bidang ilmu yang berkembang
di Perancis.
2. Mengemukakan tokoh ilmuan yang terlibat.
3. Menghuraikan sumbangan penting tokoh berkenaan.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sumbangan tokoh ilmuan di Perancis .
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/3
September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Parti Politik dan Persatuan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti Parti Politik dan persatuan
berbentuk Nasionalisme.
2. Mengemukakan ciri-ciri persatuan berkenaan
3. Menghuraikan kepentingan berpersatuan di kalangan
masyarakat .
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
Tanahair, hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan berpersatuan kepada masyarakat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/4
September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Penentangan Terhadap Kuasa Asing
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti sebab-sebab penentangan
Masyarakat Tempatan Terhadap Kuasa Asing.
2. Mengemukakan tokoh-tokoh yang menentang
kuasa Asing di Indonesia dan Myanmar .
3. Menghuraikan sebab kegagalan
penentangan terhadap kuasa barat .
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal-jawab,mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
cintakan tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti dan mengemukakan sekurang-kurangnya 3 sebab kegagalan
penentangan terhadap kuasa Barat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/4
September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tema 4 : reaksi Masyarakat China
terhadap British
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti factor-faktor kedatangan
Barat ke Negara China
2. Mengemukakan reaksi kerajaan China
terhadap kedatangan kuasa Barat.
3. Mengenalpasti kesan kedatangan kuasa Barat
ke China.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 faktor kedatangan kuasa Barat dengan
tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/4 September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Gerakan Nasionalisme di
Indonesia semasa Jepun
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/5
September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perang Candu Pertama
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengesan maklumat tentang latarbelakang meletusnya Perang Candu Pertama.
2.
Menyenaraikan dengan tersusun rentetan peristiwa Perang berkenaan.
3.
Menjelaskan kesan Perang Candu ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan setiap sebab berlakunya Perang Candu ini.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/5
September 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Penjelajahan dan Penerokaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan latarbelakang aktiviti
Penjelajahan dan Penerokaan Barat ke Timur.
2. Mengemukakan sebab-sebab orang Barat
dating ke Timur .
3. Mengenalpasti kesan-kesan
daripada aktiviti ini.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis 3 kesan penjelajahan orang Barat ke Timur
|
No comments:
Post a Comment