RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 26
dan 27
Hari /Tarikh
|
Isnin
- Khamis /23 - 26 Jun 2014
|
Sukan
Tahunan Sekolah
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat
/ 27 Jun 2014
|
Cuti
Peristiwa
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/30 Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Sistem Sosial
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep sistem social masyarakat di Negara
kita.
2. Mengemukakan susun lapis masyarakat.
3. Menghuraikan factor-faktor mempengaruhi pembentukan
susun lapis masyarkat berkenaan.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat susun lapis masyarakat yang wujud di Negara
kita.
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/30 Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Perjanjian Hudaibiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan latarbelakang Perjanjian
Hudaibiyah.
2. Mengemukakan kandungan Perjanjian ini..
3. Mengenalpasti kepentingan Perjanjian ini.
.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketabahan,
Tolong menolong
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sebab dan rasionalnya
perjanjian diwujudkan antara pihak berkonflik.
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/30 Jun 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial : Kepentingan sistem
social kepada masyarakat.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/1Julai
2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Ekonomi Tradisional
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep ekonomi tradisional.
2. Mengemukakan ciri-ciri ekonomi tradisional.
3. Menghuraikan sistem ekonomi tradisional di
Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sebab-sebab pengamalan ekonomi tradisional di
Tanah Melayu.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/
1 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Maritim
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti konsep dan makna masyarakat
Maritim..
2. Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Maritim.
3. Menghuraikan factor-faktor kemunculan
masyarakat Maritim. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor kemunculan Masyarakat Maritim
di dunia.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/2
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memahami konsep dan makna masyarakat
Industri.
2. Mengemukakan ciri-ciri masyarakat Industri.
3. Menghuraikan factor-faktor kemunculan
kegiatan industri dalam masyarakat. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 faktor kemunculan masyarakat industry
dengan tepat.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/2
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Ekonomi Komersial
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti makna dan konsep Ekonomi
Komersial.
2. Mengemukakan ciri-ciri Ekonomi Komersial.
3. Menghuraikan faktr perkembangan ekonomi di
Negara kita. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 aktiviti ekonomi Komersial di Negara kita.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/3
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Perkembangan Ekonomi di Tanah air
kita
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti aktiviti ekonmi Komersial di
Tanah Melayu.
2. Mengemukakan aktiviti-aktiviti ekonomi di
Sabah dan Sarawak.
3. Menghuraikan kepentingan aktiviti
pertanian kepada tanahair kita
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Berkorban untuk tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat.kepentingan pembangunan ekonomi kepada negara
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/3
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri di England
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti ciri-ciri masyarakat Industri
di England..
2. Mengemukakan contoh setiap ciri masyarakat
Industri di England.
3. Menghuraikan factor-faktor perkembangan masyarakat Industri di England. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor perkembangan Masyarakat Industri di England.
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/3 Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial: Perkembangan Melaka
sebagai Pusat Ekonomi Antarabangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti latarbelakang perkembangan
Melaka sebagai pelabuhan.
2. Mengemukakan factor-faktor
perkembangan Melaka
3.
Menghuraikan kepentingan ekonomi komersial kepada kerajaan Melaka. .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Sejarah Malaysia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat factor-faktor perkembangan Melaka sebagai
pusat pelabuhan antarabangsa.
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/4
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri di Jerman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengenalpasti ciri-ciri Masyarakat Industri
di Jerman.
2. Mengemukakan contoh ciri-ciri masyarakat Industri
di Jerman.
3. Mengesan bukti-bukti kejayaan Industri di
Jerman .
|
Pendekatan
|
Soal-jawab,
perbincangan, Sumbang saran
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Cintakan Tanahair
|
ABM
|
Teks
Tamadun Dunia (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 bukti kewujudan
masyarakat Industri di Jerman.
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/4
Julai 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan maksud dan konsep Khalifah.
2. Mengemukakan syarat-syarat menjadi
Khalifah.
3. Mengenalpasti cara dan
kaedah digunakan untuk memilih Khalifah.
.
|
Pendekatan
|
Soal
jawab, perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menganalisis 3 kepentingan keperluan pemimpin dalam masyarakat
|