Wednesday, September 17, 2014

RPH Minggu 37



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 37


Hari /Tarikh
Isnin /8 September   2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Penentangan Rakyat Myanmar dan Indonesia terhadap Penjajah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latarbelakang  penentangan rakyat tempatan terhadap penjajah.
2.   Mengemukakan pendekatan digunakan untuk menentang penjajah.
3.   Menghuraikan  kesan gerakan penentangan oleh penduduk tempatan.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan Tanahair, Berkorban untuk Negara
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 sebab  .


Hari /Tarikh
Isnin/8 September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Penerokaan dan Penjelajahan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan konep Penerokaan dan Penjelajahan.
2.   Mengemukakan factor-faktor perkembangan kegiatan ini .
3. Mengenalpasti kesan kegiatan ini kepada Asia Tenggara.
Pendekatan
Soal jawab, mengesan maklumat, perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menganalisis 3 kesan kegiatan ini dengan tepat


Hari /Tarikh
Selasa /9 September   2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Kemerdekaan Myanmar dan Indonesia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menghuraikn langkah-langkah Myanmar mencapai kemerdekaan.
2.   Menghuraikan langkah-langkah Indonesia mencapai kemerdekaan.
3.   Membandingkan proses kemerdekaan kedua-dua negara.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan Tanahair, Berkorban untuk Negara
ABM
Teks Sejarah Malaysia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan persamaan dan perbezaan proses kemerdekaan kedua-dua negara.


Hari /Tarikh
Selasa/9  September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Perang Dingin
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti latar belakang meletusnya Perang Dingin
2.   Mengemukakan sebab meletusnya Perang Dingin.
3.   Menghuraikan  kesan meletusnya Perang Dingin.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan keburukan konflik yang berlaku di dunia.


Hari /Tarikh
Rabu/10 September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Perhbungan Luar
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti konsep perhubungan luar.
2.   Mengemukakan sebab-sebab perlunya perhubungan luar.
3.   Menghuraikan  kepentingan perhubungan luar.
Pendekatan
Soal-jawab, perbincangan, Sumbang saran
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat kepentingan perhubungan luar.


Hari /Tarikh
Rabu/10 September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40 t.hari
Tajuk
Sistem Pemerintahan di Filipina dan Thailand
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti  sistem pemerintahan  di kedua-dua negara.
2.   Mengemukakan ciri-ciri pemerintahan  di kedua-dua negara .
3.   Menghuraikan kepentingan pemerintahan yang berkesan .
Pendekatan
Mengesan maklumat, soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Sejarah Asia Tenggara (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan pemerintahan yang berkesan.


Hari /Tarikh
Khamis/11 September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pembangunan Ekonomi di Filipina dan Thailand
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti Dasar pembangunan ekonomi di kedua-dua negara.
2.   Mengemukakan aktiviti ekonoi yang penting di kedua-dua negara .
3.   Menghuraikan sebab kepentingan pembangunan ekonomi kepada setiap negara .
Pendekatan
Perbincangan, soal-jawab,mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, cintakan tanahair
ABM
Teks Sejarah Asia Tenggara (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat mengenalpasti dan mengemukakan sekurang-kurangnya 3 sebab pentingnya dasar eonomi yang berkesan.


Hari /Tarikh
Khamis/11September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Pertubuhan Dunia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Mengenalpasti pertubuhan-pertubuhan yang penting di dunia.
2.   Mengemukakan latarbelakang dan peranan setiap pertubuhan yang penting itu.
3.   Mengenalpasti kesan penyertaan dalam pertubuhan dunia.
Pendekatan
Soal-jawab, mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 faktor kepentingan pertubuhan dunia


Hari /Tarikh
Khamis /11 September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial: Pembinaan Negara Bangsa di Filipina dan Thailand


Hari /Tarikh
Jumaat/12 September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Teknik Menjawab Kertas Sejarah 1
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengesan bentuk-bentuk soalan dalam kertas ini.
2. Mengenalasti kehendak soalan yang dikemukakan.
3. Menjelaskan isi jawapan yang tepat berdasarkan soalan dikemukakan.
Pendekatan
Perbincangan, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan, Cintakan Tanahair
ABM
Teks Tamadun Dunia (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan setiap huraian dengan tepat berdasarkan soalan yang dikemukakan.


Hari /Tarikh
Jumaat/12 September 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Pertembungan Tamadun Dunia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.   Menjelaskan konep Pertembungan Tamadun.
2.   Mengemukakan cara-cara pertembungan Tamadun berlaku .
3. Mengenalpasti kesan berakunya pertembungan tamadun.
Pendekatan
Soal jawab, perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Hormat-menghormati, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menganalisis 3 cara pertembungan tamadun di dunia.