RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 15
Hari /Tarikh
|
Isnin
/ 13 April 2015
|
Tiada P
& P
|
Tingkatan 6 Rendah belum melapor diri
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/14 April 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
5S3
|
Masa
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pembinaan Negara dan bangsa dalam
Kesultanan Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan ciri-ciri Negara dan Bangsa Kesultanan
Melayu.
2. Memberikan contoh setiap ciri Negara bangsa dalam
Kesultanan Melayu Melaka.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Sanggup
berkorban untuk negara
|
ABM
|
Teks
Sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada
akhir pelajaran pat menyenaraikan dan menghuraikan sekurang-kurannya 3 ciri
Negara dan bangsa
|
Hari /Tarikh
|
Selasa
/14 April 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK2
|
Masa
|
11:30
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tema 4 ; Nasionalisme dan
Pembentukan Negara Bangsa – Perluasan Kuasa Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menerangkan latarbelakang perluasan kuasa Barat ke atas
Empayar Turki Uthmaniyah.
2. Menjelaskan factor-faktor perluasan kuasa Barat.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keyakinan
diri, Keberanian
|
ABM
|
LCD
dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan semula dengan tepat factor perluasan kuasa Barat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu
/15 April 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK2
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Reaksi Masyarakat Mesir terhadap
Perluasan Kuasa Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menerangkan sebab penguasaan Barat ke atas Mesir.
2. Menjelaskan reaksi masyarakat Mesir terhadap
perluasan kuasa Barat.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Tamadun Islam (Longmans)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan contoh reaksi masyarakat Mesir terhadap penjajahan .
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/
16 April 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
5S3
|
Masa/Tempoh
|
8.15
– 9.25 pagi
|
Tajuk
|
Warisan
Kesultanan Melayu : Undang-undang Tubuh kerajaan negeri Johor dan Trengganu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan latar belakang pembentukan kedua- dua
undang-undang berkenaan..
2. Menjelaskan ciri-ciri kedua-dua undang-undang
berkenaan.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
tanah air.
|
ABM
|
Teks
Sejarah tingkatan 5,
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membanding-bezakan kedua-dua undang-undang dan menyenaraikan
seurang-kurangnya 3 persamaan dan perbezaannya
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/16
April 2015
|
: Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK2
|
Masa/Tempoh
|
10:20
– 11.30 pagi
|
Tajuk
|
Reaksi Masyarakat Algeria terhadap
Perluasan Kuas Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menerangkan sebab penguasaan Barat ke atas Algeria.
2. Menjelaskan reaksi masyarakat Algeria terhadap
perluasan kuasa Barat.
|
Pendekatan
|
Pembentangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keyakinan
diri
|
ABM
|
Buku
Tamadun Islam (Longmans)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan contoh reaksi masyarakat Algeria terhadap penjajahan .
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/
17 April 2015
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK2
|
Masa/Tempoh
|
9:10-10:40
pagi
|
Tajuk
|
Gerakan Nasionalisme di Mesir
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan faktor-faktor kemunculan gerakan
Nasionalisme.
2. Menerangkan setiap factor yang menyumbang kepada
kemunculan gerakan nasionalisme di Mesir.
|
Pendekatan
|
Pembentangan
. perbincangan, mengesan maklumat.
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Berdikari
|
ABM
|
Buku
Tamadun Islam (Longmans), LCD dan komputer
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan contoh kepada setiap factor yang menyebabkan kemunculan
nasionalisme .
|
No comments:
Post a Comment