Tuesday, March 30, 2010

RPH Minggu 12 & 13

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 12 dan 13

Hari /Tarikh

Isnin/22 Mac 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/ 6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25/70 minit

Tajuk

Menganalisis Sajak “Kuali Hitam”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mendeklamasikan sajak ini.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap dan keseluruhan sajak.

3. Mengesan unsur-unsur imej dan lambang dalam sajak ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kerjasama, Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mendeklamasikan sajak dan menghuraikan maksud dengan tepat..

Hari /Tarikh

Selasa/23 Mac 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Pembetulan dan Perbincangan Kertas Ujian Bulanan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan kehendak jawapan yang tepat.

2. Menyenaraikan isi-isi penting jawapan esei.

3. Menghasilkan esei yang tepat mengikut kehendak soalan.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Sentiasa berusaha memajukan diri

ABM

Skema jawapan Ujian Bulanan

Refleksi

Pelajar mengetahui kelemahan diri dan menghasilkan jawapan yang lebih tepat.

Hari /Tarikh

Rabu/24 Mac 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Menganalisis Sajak “ Sewaktu Melintasi Kundasang”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menjelaskan maksud dan konsep Nada dalam sajak.

2. Mengenalpasti maksud dalam setiap rangkap sajak.

3. Mengenalpasti mesej daripada sajak berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan dan menentukan maksud dalam sajak yang dikaji.

Hari /Tarikh

Khamis/25 Mac 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Kerajaan Awal di Asia Tenggara : Jenis-jenis Kerajaan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan jenis-jenis kerajaan di Asia Tenggara.

2. Menghuraikan ciri-ciri setiap jenis kerajaan berkenaan.

3. Memberikan contoh kerajaan berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . Sumbang-saran

Penerapan Unsur Patriotisme

Kegigihan

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar memahami jenis-jenis kerajaan dan dapat memberikan contoh kerajaan dengan tepat.

Hari /Tarikh

Khamis/25 Mac 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Menganalisis sajak “Di Tepi Sungai di Kaca Jendela”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tema sajak ini.

2. Menjelaskan maksud setiap rangkap dan keseluruhan sajak ini.

3. Mengenapasti unsure mesej dalam sajak ini.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kasih-sayang

ABM

Buku teks Mutiara Sastera Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti tema dan unsure-unsur sastera lain dalam sajak ini.

Hari /Tarikh

Jumaat/26 Mac 2010

Tiada P & P, Ting. 6 Rendah belum melapor diri

Hari /Tarikh

Sabtu/27 Mac 2010 (Hari Gantian)

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Tamadun H

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan lokasi Kerajaan awal di Asia Tenggara.

2. Menjelaskan latarbelakang pembentukan kerajaan awal ini.

3. Mengenalpasti pencapaian dan sumbangan kerajaan ini.

Pendekatan

Penerangan . Sumbang-saran

Penerapan Unsur Patriotisme

Cintakan tanah air

ABM

Buku teks sejarah, peta Asia

Refleksi

Pelajar dapat mengesan maklumat mengenai kewujudan kerajaan awal di Asia Tenggara.

Hari /Tarikh

Isnin/29 Mac 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

8:15-9:25pagi

Tajuk

Mengkaji Sajak “Laut” dan “Perempuan Tua dan Wajah Bumi”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan maksud keseluruhan kedua-dua sajak ini .

2. Menjelaskan tema dan persoalan dalam sajak ini.

3. Mengenalpasti persamaan dan perbezaan sajak ini

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Bertanggungjawab

ABM

Buku teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan unsure tema dan pengajaran daripada sajak ini.

Hari /Tarikh

Selasa/30 Mac 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk Am

Kerajaan Awal di Asia Tenggara

Tajuk Khas

Kegiatan-kegiatan kerajaan Awal di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti lokasi kerajaan awal ini.

2. Mengenalpasti kegiatan ekonomi kerajaan awal .

3. Menghuraikan perkembangan kerajaan awal berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Kegigihan

ABM

Buku teks Sejarah Tingkatan 4.

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti pencapaian kerajaan awal ini dan kegiatan-kegiatan dijalankan.

Hari /Tarikh

Rabu/31 Mac 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Mengkaji Drama “Malam Ini Penyu Menangis”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenalpasti watak-watak dalam drama ini

2. Menyenaraikan peristiwa penting dan mesej daripada peristiwa berkenaan.

3. Mengenalpasti unsur sastera dalam drama ini.

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Menghargai budaya bangsa

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami isi cerita drama ini dan mengenalpasti dengan tepat mesej drama ini

Hari /Tarikh

Khamis/1 April 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15-9:25 pagi/70 minit

Tajuk

Kerajaan Maritim

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan ciri –ciri umum kerajaan Maritim .

2. Menjelaskan factor perkembangan kerajaan Maritim .

3. Mengenalpasti contoh kerajaan ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Patriotisme

Cintakan tanah air, Hormat-menghormati

ABM

Peta Asia Tenggara ,buku teks sejarah

Refleksi

Pelajar dapat mengesan factor perkembangan dan pengaruh agama Hindu dan Buddha di Asia Tenggara.

Hari /Tarikh

Jumaat/2 April 2010 (Cuti Umum- Good Friday)

1 comment:

  1. pn, t. kasih diatas penghantaran rph.
    Saya dapati ianya kemas dan lengkap.
    Dirap pelajar dapat menafaat dari usaha baik pn ini.
    Kekalkan usaha baik ini.

    ReplyDelete