RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 8,9 & 10
Hari /Tarikh | Isnin/22 Februari 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25/70 minit |
Tajuk | Tiada P & P sebab saya bertugas sebagai Pengacara Pertandingan Hafazan Al-quran. - Pelajar diberi tugasan |
Tajuk Tugasan | Menganalisis Sajak Pujukan Hati |
Soalan Latihan | 1. Jelaskan maksud setiap satu rangkap sajak ini. 2. Jelaskan nada sajak ini. 3. Huraikan mesej daripada sajak berkenaan. |
| |
Hari /Tarikh | Selasa/23 Februari 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 |
Tajuk | Sumbangan Tamadun Dunia kepada Dunia kini |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan sumbangan setiap satu tamadun. 2. Menyenaraikan kepentingan sumbangan tamadun ini kepada kita. |
Pendekatan | Pebincangan kumpulan, soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Nota Pintas Tingkatan 4, Buku Teks Sejarah Ting. 4 |
Refleksi | Pelajar mengetahui sumbangan dan pencapaian tamadun ini. |
| |
Hari /Tarikh | Rabu/24 Februari 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Nada dalam Sajak |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menjelaskan maksud dan konsep Nada dalam sajak. 2. Mengenalpasti jenis-jenis nada dalam sajak. 3. Mengenalpasti nada sajak dan bukti-bukti daripada sajak yang dikaji. |
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan dan menentukan nada dalam sajak yang dikaji. |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/25 Februari 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Ajaran dan Agama |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menyatakan tujuan agama dan kepercayaan 2. Menyatakan agama dan ciri-cirnya. 3. Menghuraikan kepentingan agama dan ajaran. |
Pendekatan | Penerangan . Sumbang-saran |
Penerapan Unsur Patriotisme | Cintakan tanah air, Hormat-menghormati |
ABM | Gambar-gambar symbol keagamaan, buku teks sejarah Tingkatan 4. |
Refleksi | Pada akhir pelajaran pelajar dapat menyatakan agama dan ajaran besar dunia dan ciri-cirinya. |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/25 Februari 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Menganalisis Isi Sajak Pujukan Hati |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Menjelaskan maksud setiap rangkap dalam sajak ini. 2. Mengenalpasti imej-imej atau lambang yang terdapat dalam sajak ini. 3. Mentafsir imej-imej dan lambang dalam sajak ini. |
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kasih-sayang |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti maksud dan lambang dalam sajak ini. |
| |
Hari /Tarikh | Jumaat/22 Januari 2010 |
| Tiada P & P, Ting. 6 Rendah belum melapor diri |
| |
Hari /Tarikh | Isnin/1 Mac 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15-9:25pagi |
Tajuk | Mengkaji Gaya Bahasa dalam Sajak |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan jenis-jenis gaya bahasa ini 2. Menjelaskan maksud gaya bahasa dan contoh. 3. Menganalisis unsur gaya bahasa dalam sajak “Pencarian” |
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Bertanggungjawab, Kegigihan |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan unsure gaya bahasa dalam sajak ini. |
| |
Hari /Tarikh | Selasa/2 Mac 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Pencapaian-pencapaian dalam Tamadun Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat; 1. Mengenalpasti pencapaian dalam tamadun- tamadun ini. 2. Mengenalpasti kepentingan sumbangan tamadun ini. 3. Membandingkan ciri-ciri tamadun ini dengan tamadun terdahulu. |
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Kegigihan |
ABM | Buku teks Sejarah Tingkatan 4. |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti pencapaian tamadun ini dan bezanya dengan tamadun terdahulu. |
| |
Hari /Tarikh | Rabu/3 Mac 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15- 9:25 pagi |
Tajuk | Mengkaji Sajak “Pencarian” |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak ini 2. Menyenaraikan unsure-unsur lambang dalam sajak ini. 3. Mengenalpasti unsure keindahan gayabahasa dalam sajak ini |
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Menghargai budaya bangsa |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Moden |
Refleksi | Pelajar memahami konsep gayabahasa dan dapat mengenalpastinya daripada sajak yang dikaji. |
| |
Hari /Tarikh | Khamis/4 Mac 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15-9:25 pagi/70 minit |
Tajuk | Ujian Bulanan 1 |
| |
Hari /Tarikh | Jumaat/5 Mac 2010 |
| Tiada P & P kerana tingkatan 6 bawah belum melapor diri. |
| |
Hari /Tarikh | Isnin/8 Mac 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Menganalisis Tema dan Persoalan dalam Sajak |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan maksud dan konsep tama dan persoalan. 2. Menyatakan tema dan menjelaskannya berdasarkan sajak berkenaan. 3. Mengenalpasti persoalan-persoalan dan menghuraikannya. |
Pendekatan | Perbincangan, Penerangan Guru |
Penerapan Unsur Nilai | Kegigihan |
ABM | Buku TeksMutiara Sastera Melayu Moden, |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti maksud dan konsep tema dan menyenaraikan persoalan-persoalannya. |
| |
Hari /Tarikh | Selasa/9 Mac 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 10.55 – 11.30 pagi |
Tajuk | Kepentingan Sumbangan Tamadun Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan sumbangan setiap tamadun dunia. 2. Menyatakan kepentingan sumbangan berkenaan kepada masyarakat. 3. Mengenalpasti persamaan dan perbezaan pencapaian setiap tamadun. |
Pendekatan | Perbincangan, Penerangan Guru |
Penerapan Unsur Patriotisme | Kegigihan, Menghargai Warisan bangsa |
ABM | Buku TeksMutiara Sastera Melayu Moden, |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti pencapaian setiap tamadun dunia. |
| |
Hari /Tarikh | Rabu - Jumaat/10 – 12 Mac 2010 |
| Sukan Tahunan Peringkat Sekolah |
This is really a nice piece of work. Your RPH is up-to-date, complete, comprehensive and in the proposed format.
ReplyDeleteKeep up the good work.
GK TV
KH Yeo
RPH M8-M10, 2010