Thursday, July 15, 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 27 dan 28

Hari /Tarikh

Isnin/5 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/ 6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25/70 minit

Tajuk

Kajian dan latihan Cerpen

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kehendak soalan.
  2. Menyenaraikan isi jawapan yang tepat.
  3. Menghuraikan setiap isi dengan huraian dan contoh yang jelas.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab, latihan bertulis

Penerapan Unsur Nilai

Kerjasama

ABM

Soalan bercetak, buku model soalan.

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan isi jawapan dan fakta dengan jelas.

  

Hari /Tarikh

Isnin/5 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6RK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55

Tajuk

Kepercayaan dan Agama dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud dan konsep kepercayaan dan agama.
  2. Menyenaraikan contoh kepercayaan dan agama.
  3. Mengenalpasti ciri-ciri kepercayaan dan agama dalam sesebuah tamadun dunia.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Sentiasa berusaha memajukan diri

ABM

Buku rujukan tamadun dunia, gambar

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti definisi dankonsep kepercayaan dan agama.

  

Hari /Tarikh

Isnin/5 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6RK5

Masa/Tempoh

11:30 – 12:40

Tajuk

Tema dalam Prosa Kesusasteraan Klasik

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan konsep tema .
  2. Menghuraikan contoh-contoh Tema dalam Prosa.
  3. Mengenalpasti contoh karya dalam setiap jenis tema.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Menghargai warisan bangsa

ABM

Buku teks sastera Melayu

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti konsep tema dan dapat memberikan contoh tema dalam sesebuah karya dengan tepat .

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/ 6RK5

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15

Tajuk

Tokoh Kesusasteraan : Ahmad Rashid Talu dan Abdul Rahim Kajai

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang tokoh berkenaan.
  2. Menyenaraikan sumbangan setiap seorang tokoh.
  3. Mengenalpasti bentuk karya dan stail penulisan dihasilkan tokoh berkenaan

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan latarbelakang tokoh dan sumbangan setiap tokoh.

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6RK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Kepentingan Kepercayaan dan Agama dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyatakan kepentingan kepercayaan dan agama.
  2. Menyenaraikan contoh dan bukti menyokong setiap kepentingan
  3. Mengenalpasti kesan kepercayaan dan agama kepada dunia.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Sentiasa berusaha memajukan diri

ABM

Buku rujukan tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan kepercayaan dan kesannya.

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Perjanjian Aqabah

Pendekatan

Perbincangan, Soal- jawab

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan sebab Perjanjian ini dimeterai.
  2. Mengenalpasti kandungan Perjanjian ini
  3. Menghuraikan kepentingan Perjanjian ini.

Penerapan Unsur Patriotisme

Kerjasama

ABM

Buku teks Sejarah

Refleksi

Pada dapat menyatakan sebab, kandungan dan kepentingan perjanjian ini dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Rabu/7 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Tokoh Kesusasteraan Melayu Moden: Muhd. Yassin Makmur dan Ishak Hj. Muhammad

Pendekatan

Perbincangan kumpulan, Latihan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan latar belakang tokoh berkenaan.
  2. Menyenaraikan sumbangan setiap seorang tokoh.
  3. Mengenalpasti bentuk karya dan stail penulisan tokoh berkenaan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan budaya

ABM

Teks Perkembangan Kesusasteraan Melayu

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti tokoh berkenaan dan sumbangannya dalam sastera.

  

Hari /Tarikh

Khamis/8 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Tokoh Sasterawan Negara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan tokoh-tokoh penerima Anugerah ini.
  2. Mengenalpasti kepentingan Anugerah ini.
  3. Menganalisis trend dan gaya penulisan tokoh berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan dan menjelaskan tokoh sasterawan Negara dan sumbangannya.

  

Hari /Tarikh

Khamis/8 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Hijrah dan kepentingannya

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan maksud hijrah.
  2. Menghuraikan sebab dan tujuan hijrah.
  3. Mengenalpasti kepentingan hijrah.

Pendekatan

Penerangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Berkerjasama, Bertolak-ansur

ABM

Teks Sejarah tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan konsep hijrah dan dapat menjawab soalan yang dikemukakan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/8 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Institusi dalam Kesusasteraan Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan institusi yang terlibat dalam Kesusasteraan Melayu.
  2. Mengenalpasti sumbangan institusi berkenaan.
  3. Mengenalpasti kepentingan institusi kepada masyarakat

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai Warisan

ABM

Teks Sejarah Kesusasteraan Melayu

Refleksi

Pelajar dapat menghuraikan kepentingan institusi kesusasteraan kepada masyarakat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/8 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40

Tajuk

Tema dan Persoalan dalam Karya sastera

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan maksud tema dan persoalan.
  2. Menyenaraikan contoh karya mengikut tema dan persoalan.
  3. Menghuraikan kepentingan tema dan persoalan karya dalam masyarakat.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan budaya

ABM

Buku teks Mutiara Sastera Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti jenis tema dan persoalannya dalam sesebuah karya dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/8 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/6RK3

Masa

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Kepercayaan dan Agama dalam Tamadun Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menjelaskan kepercayaan terawal masyarakat dan ciri-ciri kepercayaan
  2. Mengenalpasti pengaruh agama dalam masyarakat.
  3. Menganalisis kepentinngan agama dan kepercayaan kepada manusia

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati, Toleransi

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan kepentingan kepercayaan dalam tamadun ini.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/8 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40

Tajuk

Penghayatan Karya Sastera Moden

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan jenis-jenis penghayatan dalam sastera.
  2. Menjelaskan kaedah-kaedah dalam setiap penghayatan.
  3. Mengaplikasi kaedah penghayatan dalam sebuah karya dipilh..

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan

ABM

Buku teks Sejarah Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengaplikasi kaedah penghayatan dalam membaca sesebuah karya dipilih..

  

Hari /Tarikh

Isnin/12 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Menganalisis "Drama Lawyer": soalan konteks

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan tema dan persoalan dalam drama ini.
  2. Menjelaskan latar-belakang setiap petikan yang dipilih.
  3. Mengenalpasti unsure sastera yang terkandung dalam karya ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Sebahagian besar pelajar dapat menjawab menjawab soalan dengan tepat dan memberikan contoh atau bukti bagi setiap jawapan..

  

Hari /Tarikh

Isnin/12 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Pemerintahan dan Pentadbiran

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud dan konsep pemerintahan serta pentadbiran.
  2. Menganalisis corak umum pemerintahan dan pentadbiran dalam Tamadun Dunia.
  3. Mengenalpasti kepentingan pemerintahan dan pentadbiran.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Gigih membangunkan negara

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar memahami konsep pemerintahan dan pentadbiran serta dapat menjawab semua soalan lyang dikemukakan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Isnin/ 12 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6RK5

Masa/Tempoh

11:30 – 12:40 tengahari

Tajuk

Sastera Rakyat

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti ciri-ciri sastera Rakyat
  2. Menyenaraikan contoh-contoh karya berkenaan.
  3. Menganalisis fungsi serta kepentingan sastera Rakyat.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati, Bertanggungjawab

ABM

Buku teks Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti bentuk sastera klasik dan membandingkan ciri setiap bentuknya.

  

Hari /Tarikh

Selasa/ 13 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15pagi

Tajuk

Pengiktirafan dalam Kesusasteraan Melayu

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti jenis pengiktirafan diwujudkan.
  2. Menyenaraikan tokoh penerima dalam setiap pengiktirafan.
  3. Mengenalpasti kepentingan pengiktirafan berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab, Mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti sumbangan setiap penulis yang memperolehi pengiktirafan.

  

Hari /Tarikh

Selasa/ 13 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Perkembangan Negara Kota

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti cara perkembangan Negara Kota dalam Tamadun Dunia.
  2. Menyenaraikan Negara Kota dalan setiap tamadun .
  3. Mengenalpasti factor –faktor perkembangan Negara Kota dalam tamadun dunia ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Kegigihan

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti perkembangan Negara Kota dalam tamadun ini.

  

Hari /Tarikh

Selasa/ 13 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Perjanjian Hudaibiyah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan latar belakang perjanjian Hudaibiyah.
  2. Menganalisis kandungan perjanjian ini.
  3. Mengenalpasti kepentingan perjanjian ini kepada perkembangan Islam.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Bantu- membantu

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar memahami kepentingan perjanjian ini dan dapat menyatakan bukti-bukti kepentingan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/ 14 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Dewan Bahasa dan Pustaka

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan tujuan dan matlamat penubuhan DBP
  2. Mengenalpasti sumbangan DBP.
  3. Mengenalpasti kepentingan DBP dalam bidang sastera.

Pendekatan

Penerangan,Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Rabu/ 14 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1 /6RK5

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40

Tajuk

Bentuk-bentuk Sastera Rakyat

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti bentuk-bentuk sastera Rakyat.
  2. Menyenaraikan ciri-ciri setiap satu bentuk berkenaan.
  3. Memberikan sebab bentuk sastera rakyat demikian

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Lama

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti bentuk setiap satu sastera rakyat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/15 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6RK5

Masa/Tempoh

7:05- 8:15 pagi

Tajuk

Cerita Asal-Usul Kejadian Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti latar belakang cerita ini.
  2. Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam cerita ini.
  3. Memberikan contoh-contoh unsure mitos asal-usul dalam karya ini.

Pendekatan

Penerangan, soal jawab,Perbincangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Lama

Refleksi

Pelajar dapat memberikan jawapan yang tepat mengenai unsure-unsur cerita mitos dalam karya ini

  

Hari /Tarikh

Khamis/15Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15-9:25 pagi/70 minit

Tajuk

Pembukaan Semula Kota Makkah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan kepentingan Kota Makkah.
  2. Menganalisis kaedah Nabi Membuka semula Kota Makkah.
  3. Mengenalpasti kepentingan pembukaan kota Makkah kepada perkembangan Islam.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Bantu- membantu mempertahankan negara

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar memahami kepentingan pembukaan Kota Makkah ini dan dapat menyatakan bukti-bukti kepentingan.

  

Hari /Tarikh

Khamis/15 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6AK5

Masa/Tempoh

10:55- 11:30 pagi

Tajuk

Unsur Nilai dalam Drama Lawyer Dahlan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan unsur-unsur nilai daripada petikan dipilih.
  2. Memberikan contoh daripada watak unsure nilai berkenaan.
  3. Mengenalpasti mesej yang terkandung dalam petikan drama ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami unsure nilai dan dapat memberikan contoh dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/15 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

12:05- 12:40

Tajuk

Menganalisis Sajak

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti tema dan persoalan dalam sajak.
  2. Mengetahui imej-imej dalam sajak dan mengesan maksudnya.
  3. Mendeklamasikan sajak dengan intonasi yang tepat

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat

  

Hari /Tarikh

Jumaat/16 Julai 2010

Matapelajaran/Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

8:15 -9:25

Tajuk

Perkembangan Empayar

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyatakan definisi dan konsep Empayar.
  2. Mengenalpasti proses dan perkembangan pembentukan Empayar dalam Tamadun Dunia.
  3. Menganalisis kepentingan pembentukan Empayar.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Hormat-menghormati dan Toleransi

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Jumaat/16 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

9:45 – 10:45

Tajuk

Unsur Gaya bahasa dalam Sajak

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti jenis-jenis gayabahasa.
  2. Mengesan unsure berkenaan dalan sajak dikaji.
  3. Menghuraikan kesan penggunaan gaya bahasa dalam sajak

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi

Pelajar menjawab soalan bertulis dikemukakan dengan tepat

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH cikgu untuk minggu-mingu berkenaan telah disemak dan didapati kemaskini dan lengkap.
    Terima kasih atas kerjasama anda.
    Have a nice day!

    ReplyDelete