RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 27 dan 28
Hari /Tarikh | Isnin/5 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25/70 minit |
Tajuk | Kajian dan latihan Cerpen |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab, latihan bertulis |
Penerapan Unsur Nilai | Kerjasama |
ABM | Soalan bercetak, buku model soalan. |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan isi jawapan dan fakta dengan jelas. |
Hari /Tarikh | Isnin/5 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:55 |
Tajuk | Kepercayaan dan Agama dalam Tamadun Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku rujukan tamadun dunia, gambar |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti definisi dankonsep kepercayaan dan agama. |
Hari /Tarikh | Isnin/5 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/ 6RK5 |
Masa/Tempoh | 11:30 – 12:40 |
Tajuk | Tema dalam Prosa Kesusasteraan Klasik |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Perbincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks sastera Melayu |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti konsep tema dan dapat memberikan contoh tema dalam sesebuah karya dengan tepat . |
Hari /Tarikh | Selasa/6 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/ 6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 |
Tajuk | Tokoh Kesusasteraan : Ahmad Rashid Talu dan Abdul Rahim Kajai |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan latarbelakang tokoh dan sumbangan setiap tokoh. |
Hari /Tarikh | Selasa/6 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:20 |
Tajuk | Kepentingan Kepercayaan dan Agama dalam Tamadun Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Sentiasa berusaha memajukan diri |
ABM | Buku rujukan tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan kepercayaan dan kesannya. |
Hari /Tarikh | Selasa/6 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 |
Tajuk | Perjanjian Aqabah |
Pendekatan | Perbincangan, Soal- jawab |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Penerapan Unsur Patriotisme | Kerjasama |
ABM | Buku teks Sejarah |
Refleksi | Pada dapat menyatakan sebab, kandungan dan kepentingan perjanjian ini dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Rabu/7 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Tokoh Kesusasteraan Melayu Moden: Muhd. Yassin Makmur dan Ishak Hj. Muhammad |
Pendekatan | Perbincangan kumpulan, Latihan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan budaya |
ABM | Teks Perkembangan Kesusasteraan Melayu |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti tokoh berkenaan dan sumbangannya dalam sastera. |
Hari /Tarikh | Khamis/8 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 |
Tajuk | Tokoh Sasterawan Negara |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan . mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Teks Mutiara Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengesan dan menjelaskan tokoh sasterawan Negara dan sumbangannya. |
Hari /Tarikh | Khamis/8 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Hijrah dan kepentingannya |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Berkerjasama, Bertolak-ansur |
ABM | Teks Sejarah tingkatan 4 |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan konsep hijrah dan dapat menjawab soalan yang dikemukakan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Khamis/8 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Institusi dalam Kesusasteraan Melayu |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai Warisan |
ABM | Teks Sejarah Kesusasteraan Melayu |
Refleksi | Pelajar dapat menghuraikan kepentingan institusi kesusasteraan kepada masyarakat. |
Hari /Tarikh | Khamis/8 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 |
Tajuk | Tema dan Persoalan dalam Karya sastera |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan budaya |
ABM | Buku teks Mutiara Sastera Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti jenis tema dan persoalannya dalam sesebuah karya dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Jumaat/8 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/6RK3 |
Masa | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Kepercayaan dan Agama dalam Tamadun Melayu |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati, Toleransi |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan kepentingan kepercayaan dalam tamadun ini. |
Hari /Tarikh | Jumaat/8 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 9:40 – 10:40 |
Tajuk | Penghayatan Karya Sastera Moden |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kegigihan |
ABM | Buku teks Sejarah Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengaplikasi kaedah penghayatan dalam membaca sesebuah karya dipilih.. |
Hari /Tarikh | Isnin/12 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera/6AK5 |
Masa | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Menganalisis "Drama Lawyer": soalan konteks |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Sebahagian besar pelajar dapat menjawab menjawab soalan dengan tepat dan memberikan contoh atau bukti bagi setiap jawapan.. |
Hari /Tarikh | Isnin/12 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6RK3 |
Masa | 9:45 – 10:55 pagi |
Tajuk | Pemerintahan dan Pentadbiran |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Gigih membangunkan negara |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami konsep pemerintahan dan pentadbiran serta dapat menjawab semua soalan lyang dikemukakan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Isnin/ 12 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6RK5 |
Masa/Tempoh | 11:30 – 12:40 tengahari |
Tajuk | Sastera Rakyat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati, Bertanggungjawab |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Tradisional |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti bentuk sastera klasik dan membandingkan ciri setiap bentuknya. |
Hari /Tarikh | Selasa/ 13 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15pagi |
Tajuk | Pengiktirafan dalam Kesusasteraan Melayu |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab, Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai warisan bangsa |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti sumbangan setiap penulis yang memperolehi pengiktirafan. |
Hari /Tarikh | Selasa/ 13 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah 1/6RK3 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:20 pagi |
Tajuk | Perkembangan Negara Kota |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Kegigihan |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti perkembangan Negara Kota dalam tamadun ini. |
Hari /Tarikh | Selasa/ 13 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 11:30 pagi |
Tajuk | Perjanjian Hudaibiyah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Bantu- membantu |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami kepentingan perjanjian ini dan dapat menyatakan bukti-bukti kepentingan. |
Hari /Tarikh | Rabu/ 14 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6AK5 |
Masa/Tempoh | 8:15- 9:25 pagi |
Tajuk | Dewan Bahasa dan Pustaka |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Penerangan,Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan berkaitan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Rabu/ 14 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1 /6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 |
Tajuk | Bentuk-bentuk Sastera Rakyat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Lama |
Refleksi | Pelajar dapat mengenalpasti bentuk setiap satu sastera rakyat. |
Hari /Tarikh | Khamis/15 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6RK5 |
Masa/Tempoh | 7:05- 8:15 pagi |
Tajuk | Cerita Asal-Usul Kejadian Dunia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan, soal jawab,Perbincangan |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Lama |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan jawapan yang tepat mengenai unsure-unsur cerita mitos dalam karya ini |
Hari /Tarikh | Khamis/15Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/4S1 |
Masa/Tempoh | 8:15-9:25 pagi/70 minit |
Tajuk | Pembukaan Semula Kota Makkah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Bantu- membantu mempertahankan negara |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar memahami kepentingan pembukaan Kota Makkah ini dan dapat menyatakan bukti-bukti kepentingan. |
Hari /Tarikh | Khamis/15 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 1/6AK5 |
Masa/Tempoh | 10:55- 11:30 pagi |
Tajuk | Unsur Nilai dalam Drama Lawyer Dahlan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Hormat-menghormati |
ABM | Buku teks Sastera Melayu Moden |
Refleksi | Pelajar memahami unsure nilai dan dapat memberikan contoh dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Khamis/15 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 12:05- 12:40 |
Tajuk | Menganalisis Sajak |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa, Kegigihan |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Moden |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat |
Hari /Tarikh | Jumaat/16 Julai 2010 |
Matapelajaran/Kelas | Sejarah 1/6RK3 |
Masa/Tempoh | 8:15 -9:25 |
Tajuk | Perkembangan Empayar |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;
|
Pendekatan | Perbincangan, Soal-jawab |
Penerapan Unsur Patriotisme | Hormat-menghormati dan Toleransi |
ABM | Buku teks Sejarah Tamadun Dunia |
Refleksi | Pelajar dapat menjawab soalan dikemukakan dengan tepat. |
Hari /Tarikh | Jumaat/16 Julai 2010 |
Matapelajaran /Kelas | Sastera 2/6RK5 |
Masa/Tempoh | 9:45 – 10:45 |
Tajuk | Unsur Gaya bahasa dalam Sajak |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
|
Pendekatan | Penerangan, soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Menghargai budaya bangsa, Kegigihan |
ABM | Teks Perkembangan Sastera melayu Moden |
Refleksi | Pelajar menjawab soalan bertulis dikemukakan dengan tepat |
Cikgu,
ReplyDeleteRPH cikgu untuk minggu-mingu berkenaan telah disemak dan didapati kemaskini dan lengkap.
Terima kasih atas kerjasama anda.
Have a nice day!