Thursday, July 1, 2010

RPH Minggu 25 & 26

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 25 dan 26

Hari /Tarikh

Isnin/21 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/ 6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25/70 minit

Tajuk

Pembetulan Kertas Peperiksaan Sastera

Objektif

Meningkatkan kemahiran menjawab soalan peperiksaan dan mengenalpasti kelemahan dan kekuatan jawapan calon.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Hari /Tarikh

Isnin/21 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6RK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55

Tajuk

Perbandaran dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan maksud dan konsep pembandaran.

2. Menyenaraikan contoh perbandaran tamadun dunia.

3. Mengenalpasti ciri-ciri perbandaran tamadun dunia.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Sentiasa berusaha memajukan diri

ABM

Buku rujukan tamadun dunia, gambar bandar

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti definisi dankonsep perbandaran dan ciri-cirinya.

Hari /Tarikh

Isnin/21 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/ 6RK5

Masa/Tempoh

11:30 – 12:40

Tajuk

Tahap Perkembangan Kesusasteraan Melayu Lama

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan tahap-tahap dalam Kesusasteraan Melayu Klasik .

2. Menghuraikan ciri-ciri setiap tahap kesusasteraan dan contohnya.

3. Mengenalpasti mesej dan pemikiran dalam sastera Melayu Lama mengikut tahap.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Menghargai warisan bangsa

ABM

Buku teks sastera Melayu

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti tahap perkembangan sastera dan memberikan contohnya mengikut tahap.

Hari /Tarikh

Selasa/22 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/ 6RK5

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15

Tajuk

Tahap Perkembangan Kesusasteraan Melayu Moden

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan tahap perkembangan Kesusasteraan Melayu Moden.

2. Menyenaraikan ciri setiap tahap kesusasteraan Moden.

3. Mengenalpasti bentuk kesusasteraan Melayu Moden mengikut tahap

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Menghargai warisan bangsa

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami tahap perkembangan dalam kesusasteraan Melayu Moden.

Hari /Tarikh

Selasa/22 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6RK3

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20

Tajuk

Perbandaran Tamadun Mesopotamia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan konsep perbandaran dalam Tamadun Mesopotamia

2. Menyenaraikan ciri-ciri perbandaran dalam Tamadun ini

3. Mengenalpasti factor-faktor pembentukan perbandaran dalam tamadun Mesopotamia.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Sentiasa berusaha memajukan diri

ABM

Buku rujukan tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti perbandaran tamadun dunia dan perkembangannya.

Hari /Tarikh

Selasa/22 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30

Tajuk

Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah 1

Pendekatan

Perbincangan, Soal- jawab

Hari /Tarikh

Rabu/23 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Perbincangan dan Pembetulan Kertas Peperiksaan Sastera 2

Pendekatan

Perbincangan, Latihan

Hari /Tarikh

Khamis/24 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25

Tajuk

Kesusasteraan Melayu Moden Di Zaman Sebelum Perang

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyenaraikan gaya penulisan di zaman sebelum Perang.

2. Mengenalpasti karya-karya dihasilkan mengikut zaman ini

3. Menganalisis tema dan persoalan karya zaman ini.

Pendekatan

Penerangan . mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Teks Mutiara Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengesan dan menjelaskan jenis karya dalam zaman ini

Hari /Tarikh

Khamis/24 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah 2

Pendekatan

Teknik Menjawab Soalan Struktur

Hari /Tarikh

Khamis/24 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Teknik Menjawab Soalan Drama dalam Peperiksaan

Pendekatan

Soal-jawab, Latihan

Hari /Tarikh

Khamis/24 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40

Tajuk

Kesusasteraan Melayu Moden Zaman Perang

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti ciri-ciri kesusasteraan Melayu Moden zaman ini.

2. Menyenaraikan contoh karya dan ciri-cirinya.

3. Menghuraikan persoalan-persoalan dan corak penulisan karya zaman ini.

Pendekatan

Perbincangan, soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan budaya

ABM

Buku teks Mutiara Sastera Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri karya zaman ini dan mampu membandingkan dengan karya zaman sebelumnya..

Hari /Tarikh

Jumaat/25 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/6RK3

Masa

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Perbandaran Mesir Purba dalam Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menjelaskan lokasi perbandaran Tamadun ini.

2. Menjelaskan perkembangan Bandar dalam tamadun berkenaan.

3. Mengenalpasti factor perkembangan perbandaran tamadun dunia berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan kepentingan perbandaran dalam tamadun ini.

Hari /Tarikh

Jumaat/25 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

9:40 – 10:40 pagi

Tajuk

Sumbangan Abdullah Munsyi dalam Bidang Kesusasteraan Melayu Moden

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan latar belakang Abdullah Munsyi.

2. Menjelaskan corak penulisan beliau.

3. Mengenalpasti sumbangan Abdullah Munsyi dalam bidang kesusasteraan melayu moden.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan

ABM

Buku teks Sejarah Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan sumbangan penulisan Abdullah kepada bidang sastera.

Hari /Tarikh

Isnin/28 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Menganalisis Cerpen “Harga Hidup”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan tema dan persoalan dalam cerpen ini.

2. Menganalisis watak dan perwatakan.

3. Mengenalpasti mesej yang terkandung dalam cerpen ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami tema dan persoalan cerpen ini dan dapat mengesan peristiwa yang menyokong tema dan persoalan berkaitan.

Hari /Tarikh

Isnin/28 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Perbandaran Tamadun Indus

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan lokasi dan latar perkembangan perbandaran dalam tamadun ini.

2. Menganalisis factor-faktor pembentukan dan perkembangan perbandaran dalam tamadun ini.

3. Mengenalpasti kepentingan perbandaran kepada masyarakat.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Gigih membangunkan negara

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar memahami konsep pembentukan perbandaran dan mampu memberikan contoh yang tepat

Hari /Tarikh

Isnin/ 28 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6RK5

Masa/Tempoh

11:30 – 12:40 tengahari

Tajuk

Mengenali Tun Seri Lanang dan Raja Ali Haji serta sumbangan mereka.

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti latar belakang penulis ini

2. Menyenaraikan sumbangan penulis berkenaan.

3. Membanding dan bezakan corak penulisan kedua-dua penulis.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati, Bertanggungjawab

ABM

Buku teks Sastera Melayu Tradisional

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti penulis sastera klasik dan membandingkan sumbangan mereka.

Hari /Tarikh

Selasa/ 29 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15pagi

Tajuk

Mengenali Ahmad Rashid Talu dan Syed Syeikh Al-Hadi

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti sumbangan kedua-dua penulis.

2. Menyenaraikan ciri-ciri penulisan penulis berkenaan.

3. Mengenalpasti contoh genre dihasilkan penulis berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai warisan bangsa

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti bentuk setiap satu genre dihasilkan oleh penulis.

Hari /Tarikh

Selasa/ 29 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK5

Masa/Tempoh

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Perbandaran dalam Tamadun China

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti perkembangan perbandaran Tamadun China.

2. Menyenaraikan Bandar-bandar dalam tamadun China.

3. Mengenalpasti factor –faktor perkembangan perbandaran tamadun dunia ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Kegigihan

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti perkembangan perbandaran tamadun ini.

Hari /Tarikh

Selasa/ 29 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Bab 5 : Perjanjian Aqabah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan latar belakang perjanjian Aqabah.

2. Menganalisis kandungan kedua-dua perjanjian Aqabah.

3. Mengenalpasti kepentingan perjanjian ini kepada perkembangan Islam.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Bantu- membantu

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar memahami kepentingan perjanjian ini dan dapat menyatakan bukti-bukti kepentingan.

Hari /Tarikh

Rabu/ 30 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6AK5

Masa/Tempoh

8:15- 9:25 pagi

Tajuk

Menganalisis cerpen “Kesementaraan”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan tema dan persoalan dalam cerpen ini.

2. Menganalisis watak dan perwatakan.

3. Mengenalpasti latar yang terkandung dalam cerpen ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami tema dan persoalan cerpen ini dan dapat mengesan peristiwa yang menyokong tema dan persoalan berkaitan.

Hari /Tarikh

Rabu/ 30 June 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1 /6RK5

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40

Tajuk

Pengenalan Kepada nazam dan seloka

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Mengenalpasti maksud nazam dan seloka.

2. Menyenaraikan ciri-ciri setiap satu jenis prosa berkenaan.

3. Memberikan contoh setiap ciri prosa berkenaan.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Lama

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti bentuk setiap satu puisi dan perbezaan ciri setiap satunya.

Hari /Tarikh

Khamis/1 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 1/6RK5

Masa/Tempoh

7:05- 8:15 pagi

Tajuk

Mengenali Bukhari al-Jauhari dan Hamzah Fansuri

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenalpasti latar belakang kedua-dua penulis ini.

2. Menyenaraikan corak penulisan kedua-dua penulis.

3. Memberikan contoh-contoh mengikut genre karya kedua-dua penulis ini.

Pendekatan

Penerangan, soal jawab,Perbincangan

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Lama

Refleksi

Pelajar memahami perbezaan coark penulisan dan dapat mengenalpasti kepentingan sumbangan penulis

Hari /Tarikh

Khamis/1 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/4S1

Masa/Tempoh

8:15-9:25 pagi/70 minit

Tajuk

Hijrah ke Madinah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan latar belakang peristiwa Hijrah Nabi Muhammad s.a.w.

2. Menganalisis konsep dan tujuan Hijrah.

3. Mengenalpasti kepentingan Hijrah ini kepada perkembangan Islam.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Bantu- membantu mempertahankan negara

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar memahami kepentingan hijrah ini dan dapat menyatakan bukti-bukti kepentingan.

Hari /Tarikh

Khamis/1 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera/6AK5

Masa/Tempoh

10:55- 11:30 pagi

Tajuk

Mengkaji Sajak “Ibuku”

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan tema dan persoalan dalam sajak ini.

2. Menganalisis unsure alam dan lambangnya dalam sajak ini.

3. Mengenalpasti mesej yang terkandung dalam sajak ini.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Hormat-menghormati

ABM

Buku teks Sastera Melayu Moden

Refleksi

Pelajar memahami tema dan persoalan sajak ini dan dapat mengesan imej digunakan dan pengertiannya dengan tepat.

Hari /Tarikh

Khamis/1 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

12:05- 12:40

Tajuk

Sasterawan Negara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenali tokoh-tokoh penerima anugerah ini.

2. Mengetahui sumbangan tokoh-tokoh ini.

3. Mengenalpasti corak penulisan tokoh-tokoh mengikut latarbelakang dan zaman

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi

Pelajar menganalisis sumbangan tokoh Sasterawan Negara berkenaan kepada dunia sastera negara

Hari /Tarikh

Khamis/1 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

12:05- 12:40

Tajuk

Sasterawan Negara

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenali tokoh-tokoh penerima anugerah ini.

2. Mengetahui sumbangan tokoh-tokoh ini.

3. Mengenalpasti corak penulisan tokoh-tokoh mengikut latarbelakang dan zaman

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi

Pelajar menganalisis sumbangan tokoh Sasterawan Negara berkenaan kepada dunia sastera negara

Hari /Tarikh

Jumaat/2 Julai 2010

Matapelajaran/Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

8:15 -9:25

Tajuk

Organisasi Sosial Masyarakat Tamadun Dunia

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

1. Menyatakan definisi dan konsep Organisasi Sosial.

2. Mengenalpasti kepentingan organisasi sosial.

3. Menganalisis struktur organisasi social masyarakat dalam tamadun awal.

Pendekatan

Perbincangan, Soal-jawab

Penerapan Unsur Patriotisme

Hormat-menghormati dan Toleransi

ABM

Buku teks Sejarah Tamadun Dunia

Refleksi

Pelajar memahami konsep organisasi social dan dapat menyatakan contoh yang tepat hierarki masyarakat.

Hari /Tarikh

Jumaat/2 Julai 2010

Matapelajaran /Kelas

Sastera 2/6RK5

Masa/Tempoh

9:45 – 10:45

Tajuk

Sasterawan Negara : Amwar Ridhwan dan Muhammad Haji Salleh

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Mengenali tokoh-tokoh penerima anugerah ini.

2. Mengetahui sumbangan tokoh-tokoh ini.

3. Mengenalpasti corak penulisan tokoh-tokoh mengikut latarbelakang dan zaman

Pendekatan

Penerangan, soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Menghargai budaya bangsa, Kegigihan

ABM

Teks Perkembangan Sastera melayu Moden

Refleksi

Pelajar menganalisis sumbangan tokoh Sasterawan Negara berkenaan kepada dunia sastera negara

1 comment:

  1. RPH Minggu 24-25 dikemas kini. Penulisan RPH juga diapati cukup terperinci dan baik.

    ReplyDelete