Saturday, September 10, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 36

Hari /Tarikh

Isnin/5 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6RK3

Masa/Tempoh

7:15 – 8:15 pagi

Tajuk

Ujian Topikal : Tema 2 (Ketahanan dan Pertahanan)

  

Hari /Tarikh

Isnin/5 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1 /6AK3

Masa/Tempoh

10:55 – 11:30 pagi

Tajuk

Tema 8 : Kebudayaan dan Kesenian

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Kebudayaan dan Kesenian.
  2. Mengenalpasti matlamat kedua-dua bidang ini mengikut perspektif Islam.
  3. Menjelaskan ciri-ciri kebudayaan dan kesenian dalam Islam.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan bidang ini dengan menyatakan buktinya.

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

7:15 – 8:15 pagi

Tajuk

Bidang-bidang Kebudayaan dan Kesenian

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan bidang seni dan budaya yang ada.
  2. Mengenalpasti contoh setiap bidang berkenaan.
  3. Menjelaskan tokoh-tokoh Islam yang menyumbang dalam bidang berkenaan.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman),Penyusun grafik

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh setiap bidang budaya dan seni berkenaan

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:45 – 10:55 pagi

Tajuk

Ujian Topikal : Tema 2 (Ketahanan dan Pertahanan)

  

Hari /Tarikh

Selasa/6 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S4

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40 t.hari

Tajuk

Gerakan Reformation

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud gerakan "Reformation " .
  2. Mengenalpasti sebab berlakunya gerakan ini.
  3. Menjelaskan kesan daripada gerakan ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dapat memberikan contoh kesan berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/7 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Tema 8 : Kebudayaan dan Kesenian

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Kebudayaan dan Kesenian.
  2. Mengenalpasti matlamat kedua-dua bidang ini mengikut perspektif Islam.
  3. Menjelaskan ciri-ciri kebudayaan dan kesenian dalam Islam.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan aktiviti ini kepada perkembangan tamadun dunia.

  

Hari /Tarikh

Rabu/7 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

9:25 – 9:55 pagi

Tajuk

Gerakan Reformation

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud gerakan "Reformation " .
  2. Mengenalpasti sebab berlakunya gerakan ini.
  3. Menjelaskan kesan daripada gerakan ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kesan gerakan ini.

  

Hari /Tarikh

Rabu/7 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

10:20 – 11:30 pagi

Tajuk

Sumbangan Kebudayaan dan Kesenian Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui bidang kesenian dan kebudayaan Islam.
  2. Mengenalpasti bidang-bidang berkenaan di tanah air kita.
  3. Menjelaskan contoh bidang-bidang itu dengan tepat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman),Penyusun grafik

Refleksi

Peajar dapat mengenalpasti contoh bidang berkenaan dengan tepat.

  

Hari /Tarikh

Khamis/8 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pembetulan Kertas Ujian Topikal Tema 3

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kehendak setiap soalan.
  2. Menyenaraikan isi jawapan yang tepat.
  3. Menghuraikan setiap isi jawapan membentuk sebuah esei.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Khamis/8 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Pembetulan Kertas Ujian Topikal Tema 3

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kehendak setiap soalan.
  2. Menyenaraikan isi jawapan yang tepat.
  3. Menghuraikan setiap isi jawapan membentuk sebuah esei.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman),Penyusun grafik

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Khamis/ 8 September 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

11:30 – 12:40 t.hari

Tajuk

Bab 9 - Eropah :Penjelajahan dan Penerokaan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Penjelajahan dan Penerokaan .
  2. Mengenalpasti factor-faktor mendorong aktiviti ini.
  3. Menjelaskan kesan aktiviti ini kepada masyarakat setempat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 9 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:40 -10:40 pagi

Tajuk

Pembetulan Kertas Ujian Topikal Tema 3

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti kehendak setiap soalan.
  2. Menyenaraikan isi jawapan yang tepat.
  3. Menghuraikan setiap isi jawapan membentuk sebuah esei.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Jumaat/9 September 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40 pagi

Tajuk

Bab 9 - Eropah :Penjelajahan dan Penerokaan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Penjelajahan dan Penerokaan .
  2. Mengenalpasti factor-faktor mendorong aktiviti ini.
  3. Menjelaskan kesan aktiviti ini kepada masyarakat setempat.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

No comments:

Post a Comment