Friday, August 26, 2011

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 34

Hari /Tarikh

Isnin/22 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/ 6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Organisasi Ketenteraan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep organisasi Ketenteraan .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri dalam orgnisasi Ketenteraan.
  3. Menjelaskan contoh-contoh organisasi Ketenteraan dalam Tamadun Dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menganalisis kepentingan organisasi Ketenteraan.

  

Hari /Tarikh

Isnin/22 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1 /6AK3

Masa/Tempoh

10:25 – 10:55 pagi

Tajuk

Tema 7 : Tokoh Penjelajahan dan Penerokaan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Penjelajahan dan Penerokaan.
  2. Mengenalpasti tokoh pemikir Islam dalam aktiviti ini.
  3. Menjelaskan sumbangan setiap tokoh dalam aktiviti ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan bidang ini dengan menyatakan buktinya.

  

Hari /Tarikh

Selasa/23 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Ibn Battuta : Tokoh Penjelajahan dan penerokaan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui tokoh-tokoh penjelajah dalam Islam .
  2. Mengenalpasti bidang-bidang ilmu diterokai mereka.
  3. Menjelaskan sumbangan ilmu berkenaan kepada dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman),Penyusun grafik

Refleksi

Peajar dapat mengenalpasti sumbangan setiap orang tokoh penjelajah tamadun Islam.

  

Hari /Tarikh

Selasa/23 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:25 – 10:25 pagi

Tajuk

Organisasi Ketenteraan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep organisasi Ketenteraan .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri dalam orgnisasi Ketenteraan.
  3. Menjelaskan contoh-contoh organisasi Ketenteraan dalam Tamadun Dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Selasa/23 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 4S4

Masa/Tempoh

9:25 – 9:55 pagi

Tajuk

Zaman Renaissance

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud perkataan "Renaissance " .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri zaman ini.
  3. Menjelaskan contoh setiap ciri zaman ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti dan dapat memberikan contoh kesan berkenaan.

  

Hari /Tarikh

Rabu/24 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Tema 7 : Tokoh Penjelajahan dan Penerokaan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti konsep dan makna Penjelajahan dan Penerokaan.
  2. Mengenalpasti tokoh pemikir Islam dalam aktiviti ini.
  3. Menjelaskan sumbangan setiap tokoh dalam aktiviti ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat mengenalpasti kepentingan aktiviti ini kepada perkembangan tamadun dunia.

  

Hari /Tarikh

Rabu/24 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

9:25 – 9:55 pagi

Tajuk

Zaman Renaissance

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud perkataan "Renaissance " .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri zaman ini.
  3. Menjelaskan contoh setiap ciri zaman ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kesan ekonomi.

  

Hari /Tarikh

Rabu/24 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6Ak3

Masa/Tempoh

9:55 – 10:55 pagi

Tajuk

Tokoh Penjelajah : Ibn Istakhri dan Ibn Hawqal – satu perbandingan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui tokoh-tokoh penjelajah berkenaan.
  2. Mengenalpasti bidang-bidang ilmu diterokai mereka.
  3. Menjelaskan persamaan dan perbedaan antara kedua-dua tokoh.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman),Penyusun grafik

Refleksi

Peajar dapat mengenalpasti sumbangan setiap orang tokoh penjelajah tamadun Islam.

  

Hari /Tarikh

Khamis/25 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK3

Masa/Tempoh

7:05 – 8:05 pagi

Tajuk

Tokoh Pemikir Ketenteraan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui Tokoh Ketenteraan dalam Tamadun dunia
  2. Mengenalpasti sumbangan dan idea mereka ketenteraan ini.
  3. Menjelaskan kepentingan pemikir Ketenteraan dalam Tamadun Dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Khamis/25 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6AK1

Masa/Tempoh

9:25 – 10:25 pagi

Tajuk

Tokoh Penjelajah : Ibn Istakhri dan Ibn Hawqal – satu perbandingan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui tokoh-tokoh penjelajah berkenaan.
  2. Mengenalpasti bidang-bidang ilmu diterokai mereka.
  3. Menjelaskan persamaan dan perbedaan antara kedua-dua tokoh.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Tamadun Islam (Longman),Penyusun grafik

Refleksi

Peajar dapat mengenalpasti sumbangan setiap orang tokoh penjelajah tamadun Islam.

  

Hari /Tarikh

Khamis/ 25 Ogos 2011

Matapelajaran/Kelas

Sejarah /4S4

Masa/Tempoh

10:55 – 11:55 pagi

Tajuk

Zaman Renaissance

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Zaman Renaissance .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri zaman renaissance.
  3. Menjelaskan kesan kewujudan zaman ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 26 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah 1/6RK1

Masa/Tempoh

9:40 -10:40 pagi

Tajuk

Tokoh Pemikir Ketenteraan

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui Tokoh Ketenteraan dalam Tamadun dunia
  2. Mengenalpasti sumbangan dan idea mereka ketenteraan ini.
  3. Menjelaskan kepentingan pemikir Ketenteraan dalam Tamadun Dunia.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

  

Hari /Tarikh

Jumaat/ 26 Ogos 2011

Matapelajaran /Kelas

Sejarah /4S1

Masa/Tempoh

10:40 – 11:40 pagi

Tajuk

Zaman Renaissance

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat;

  1. Mengetahui maksud dan konsep Zaman Renissance .
  2. Mengenalpasti ciri-ciri zaman ini.
  3. Menjelaskan kesan kewujudan zaman ini.

Pendekatan

Penerangan . soal-jawab

Penerapan Unsur Nilai

Ketelitian, Tolong-menolong

ABM

Teks Sejarah Tingkatan 4

Refleksi

Pelajar dapat memberikan contoh dan bukti serta menjawab dengan tepat soalan dikemukakan

1 comment:

  1. Tahniah cikgu,
    Blog rph cikgu memang kemas, lengkap dan menarik.
    Kekalkan usaha murni ini.

    "Kejayaan dunia( sementara) hanyalah kejayaan ilmu, harta, pangkat dan rumahtangga manakala kejayaan akhirat(kekal) adalah terlepas daripada siksa kubur, mendapat syafaat Rasullulah, melepasi sirat dan menjadi penghuni syurga."

    ReplyDelete