RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 16
Hari /Tarikh | Isnin/16 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/5K2 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 pagi |
Tajuk | Persekutuan Tanah Melayu 1948 |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan latarbelakang penubuhan Persekutuan Tanah Melayu .
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab, Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Bersikap terbuka dan bekerjasama |
ABM | Buku Teks Tingkatan 5 |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh bagi setiap factor pembentukan Persekutuan. |
Hari /Tarikh | Selasa/17 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6AK1 |
Masa/Tempoh | 7:05 – 8:15 pagi |
Tajuk | Sistem Ekonomi Islam |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan makna dan konsep Ekonomi Islam.
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab, Mengesan maklumat |
Penerapan Unsur Nilai | Bersikap terbuka dan bekerjasama |
ABM | Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar) |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 ciri penting ekonomi Islam |
|
|
Hari /Tarikh | Selasa/17 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 5S1 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Sistem Ahli |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan maksud dan konsep Sistem Ahli. 2. Mengenalpasti kepentingan Sistm Ahli.
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kegigihan dan bekerjasama |
ABM | Buku Sejarah Tingkatan 5 (DBP) |
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan reaksi terhadap pengenalan Sistem Ahli. |
|
|
Hari /Tarikh | Selasa/17 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah / 6AK3 |
Masa/Tempoh | 10:55 – 12:05 tengahari |
Tajuk | Baitulmal |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan konsep dan pengenalan Baitulmal. 2. Mengenalpasti peranan Baitulmal.
|
Pendekatan | Perbincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Cintakan tanah air |
ABM | Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar) |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 peranan dan kepentingan Baitulmal. |
|
|
Hari /Tarikh | Rabu/18 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 5K2 |
Masa/Tempoh | 8:15 – 9:25 pagi |
Tajuk | Pergerakan Politik di Sarawak dan Sabah |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan perkembangan politik di Sarawak dan Sabah. 2. Mengenalpasti pertubuhan politik yang ada di Sarawak dan Sabah.
|
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kegigihan dan bekerjasama |
ABM | Buku Sejarah Tingkatan 5 (DBP) |
Refleksi | Pelajar dapat membuat penilaian tentang keadaan politik di Sarawak dan Sabah. |
|
|
Hari /Tarikh | Rabu/18 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6AK3 |
Masa/Tempoh | 12:05 – 12:40 |
Tajuk | Tutorial – Sumber Baitulmal |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1 Menyatakan sumber-sumber Baitulmal. 2. Mengenalpasti kepentingan Baitulmal. 3. Membuat perbandingan institusi ekonomi Islam dengan Konvensional. |
Pendekatan | Pebincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Kegigihan dan bekerjasama |
ABM | Buku model jawapan stpm |
Refleksi | Pelajar dapat membuat penilaian tentang institusi ekonomi Islam dengan konvensional. |
|
|
Hari /Tarikh | Khamis/19 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6AK3 |
Masa | 7:05 – 8:15 pagi |
Tajuk | Zakat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan maksud dan konsep Ekonomi konvensional dan Islam. 2. Mengenalpasti setiap satu teori dan pandangan sarjana tentang maksud ekonomi.
|
Pendekatan | Perbincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Cintakan tanah air, Patriotisme |
ABM | Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar) |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan maksud dan konsep Sistem ekonomi dari sudut Barat dan Islam. |
|
|
Hari /Tarikh | Khamis/19 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 5S1 |
Masa | 9:45 – 10:20 pagi |
Tajuk | Pakatan Murni |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1 Menyatakan maksud Pakatan Murni 2. Mengenalpasti pihak terlibat dengan Pakatan Murni. 3. Menganalisis contoh kerjasama dalam Pakatan Murni. |
Pendekatan | Perbincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Cintakan tanah air, Patriotisme |
ABM | Buku teks Sejarah tingkatan 5 |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan maksud Pakatan Murni serta contoh kerjasama dalam Pakatan Murni. |
|
|
Hari /Tarikh | Khamis/19 April 2012 |
Matapelajaran /Kelas | Sejarah/ 6AK1 |
Masa | 10:55 – 12:05 tengahari |
Tajuk | Zakat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, pelajar dapat: 1. Menyatakan maksud dan konsep Ekonomi konvensional dan Islam. 2. Mengenalpasti setiap satu teori dan pandangan sarjana tentang maksud ekonomi.
|
Pendekatan | Perbincangan , soal jawab |
Penerapan Unsur Nilai | Cintakan tanah air, Patriotisme |
ABM | Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar) |
Refleksi | Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan zakat kepada negara |
|
|
Hari/Tarikh | Jumaat/ 20 April 2012 – Tiada P & P ( tingkatan 6 rendah belum masuk) |
No comments:
Post a Comment