Friday, April 20, 2012

RPH Minggu 16

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 16

Hari /Tarikh

Isnin/16 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/5K2

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Persekutuan Tanah Melayu 1948

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan latarbelakang penubuhan Persekutuan Tanah Melayu .

  1. Mengenalpasti factor-faktor pembentukan Persekutuan Tanah Melayu.
  2. Menganalisis kepentingan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu .

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab, Mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bekerjasama

ABM

Buku Teks Tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh bagi setiap factor pembentukan Persekutuan.



Hari /Tarikh

Selasa/17 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa/Tempoh

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Sistem Ekonomi Islam

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan makna dan konsep Ekonomi Islam.

  1. Mengenalpasti cirri-ciri asas Ekonomi Islam.
  2. Menganalisis kepentingan system Ekonomi kepada negara.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab, Mengesan maklumat

Penerapan Unsur Nilai

Bersikap terbuka dan bekerjasama

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 ciri penting ekonomi Islam

Hari /Tarikh

Selasa/17 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 5S1

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Sistem Ahli

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan maksud dan konsep Sistem Ahli.

2. Mengenalpasti kepentingan Sistm Ahli.

  1. Menganalisis cirri-ciri Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku Sejarah Tingkatan 5 (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat menjelaskan reaksi terhadap pengenalan Sistem Ahli.

Hari /Tarikh

Selasa/17 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah / 6AK3

Masa/Tempoh

10:55 – 12:05 tengahari

Tajuk

Baitulmal

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan konsep dan pengenalan Baitulmal.

2. Mengenalpasti peranan Baitulmal.

  1. Menganalisis sumber dan kepentingan Baitulmal.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 peranan dan kepentingan Baitulmal.

Hari /Tarikh

Rabu/18 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 5K2

Masa/Tempoh

8:15 – 9:25 pagi

Tajuk

Pergerakan Politik di Sarawak dan Sabah

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan perkembangan politik di Sarawak dan Sabah.

2. Mengenalpasti pertubuhan politik yang ada di Sarawak dan Sabah.

  1. Membuat perbandingan keadaan politik di Sarawak dan Sabah.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku Sejarah Tingkatan 5 (DBP)

Refleksi

Pelajar dapat membuat penilaian tentang keadaan politik di Sarawak dan Sabah.

Hari /Tarikh

Rabu/18 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK3

Masa/Tempoh

12:05 – 12:40

Tajuk

Tutorial – Sumber Baitulmal

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1 Menyatakan sumber-sumber Baitulmal.

2. Mengenalpasti kepentingan Baitulmal.

3. Membuat perbandingan institusi ekonomi Islam dengan Konvensional.

Pendekatan

Pebincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Kegigihan dan bekerjasama

ABM

Buku model jawapan stpm

Refleksi

Pelajar dapat membuat penilaian tentang institusi ekonomi Islam dengan konvensional.

Hari /Tarikh

Khamis/19 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK3

Masa

7:05 – 8:15 pagi

Tajuk

Zakat

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan maksud dan konsep Ekonomi konvensional dan Islam.

2. Mengenalpasti setiap satu teori dan pandangan sarjana tentang maksud ekonomi.

  1. Menganalisis prinsip dan asas dalam Ekonomi Islam.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air, Patriotisme

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat memberikan maksud dan konsep Sistem ekonomi dari sudut Barat dan Islam.

Hari /Tarikh

Khamis/19 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 5S1

Masa

9:45 – 10:20 pagi

Tajuk

Pakatan Murni

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1 Menyatakan maksud Pakatan Murni

2. Mengenalpasti pihak terlibat dengan Pakatan Murni.

3. Menganalisis contoh kerjasama dalam Pakatan Murni.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air, Patriotisme

ABM

Buku teks Sejarah tingkatan 5

Refleksi

Pelajar dapat memberikan maksud Pakatan Murni serta contoh kerjasama dalam Pakatan Murni.

Hari /Tarikh

Khamis/19 April 2012

Matapelajaran /Kelas

Sejarah/ 6AK1

Masa

10:55 – 12:05 tengahari

Tajuk

Zakat

Hasil Pembelajaran

Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:

1. Menyatakan maksud dan konsep Ekonomi konvensional dan Islam.

2. Mengenalpasti setiap satu teori dan pandangan sarjana tentang maksud ekonomi.

  1. Menganalisis prinsip dan asas dalam Ekonomi Islam.

Pendekatan

Perbincangan , soal jawab

Penerapan Unsur Nilai

Cintakan tanah air, Patriotisme

ABM

Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan zakat kepada negara

Hari/Tarikh

Jumaat/ 20 April 2012 – Tiada P & P ( tingkatan 6 rendah belum masuk)

No comments:

Post a Comment