RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 19
Hari /Tarikh
|
Isnin/7 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/5K2
|
Masa/Tempoh
|
11:55 – 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1.
Menyatakan
apakah maksud tamadun
2. Mengenalpasti contoh tamadun awal dunia.
3. Menganalisis ciri-ciri tamadun awal dunia .
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab, Mengesan
maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bersikap terbuka dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku model spm
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh cirri
bagi setiap tamadun awal dunia.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/8 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema; Manusia dan Masyarakat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1.
Menyatakan
apakah maksud masyarakat .
2.
Mengenalpasti
cirri masyarakat bertamadun.
3.
Menganalisis
kemasyarakatan dalam tamadun awal dunia .
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab, Mengesan
maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bersikap bersungguh-sungguh dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku model stpm
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh
cirri bagi setiap tamadun awal dunia.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/8 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tamadun Awal Dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1.
Menyatakan
apakah maksud tamadun .
2.
Mengenalpasti
contoh tamadun awal dunia.
3. Menganalisis ciri-ciri tamadun awal dunia .
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab, Mengesan
maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bersikap terbuka dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku model spm
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh
cirri bagi setiap tamadun awal dunia.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/8 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah / 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
10:55 – 12:05 tengahari
|
Tajuk
|
Tema; Manusia dan Masyarakat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1.
Menyatakan
apakah maksud masyarakat .
2.
Mengenalpasti
cirri masyarakat bertamadun.
3.
Menganalisis
kemasyarakatan dalam tamadun awal dunia .
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab, Mengesan
maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bersikap bersungguh-sungguh dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku model stpm
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh
cirri bagi setiap tamadun awal dunia.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/9 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5K2
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep tamadun Islam
2.
Mengenalpasti
latarbelakang kemunculan Tamadun Islam.
3. Membuat perbandingan Tamadun Islam dengan Barat.
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku model spm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan
tentang persamaan dan perbezaan tamadun Islam dan Barat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/9 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
12:05 – 12:40
|
Tajuk
|
Tutorial – Pemerintahan dan
Pentadbiran
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1
Menyatakan
maksud dan konsep pemerintahan dan pentadbiran.
2.
Mengenalpasti
corak dan cirri pemerintahan dalam tamadun dunia.
3.
Membuat
perbandingan cirri pemerintahan yang ada dalam tamadun dunia .
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku Sejarah Tingkatan 5 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penilaian
tentang pentingnnya pemerintahan dan pentadbiran kepada masyarakat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/10 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Ulangkaji – Tema Ketahanan dan
Pertahanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1.
Menyatakan
prinsip-prinsip Ketahanan dan Pertahanan dalam Islam.
2.
Menghuraikan
contoh setiap prinsip.
3. Menganalisis kepentingan Ketahanan dan Pertahanan
dalam Islam.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Cintakan tanah air, Patriotisme
|
ABM
|
Buku rujukan Tamadun Dunia
(Oxford- Fajar)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat memberikan maksud
dan konsep Ketahanan dan Pertahanan
dalam Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/10 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa
|
9:45 – 10:20 pagi
|
|
Peperiksaan Pertengahan Semester
satu
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/10 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa
|
10:55 – 12:05 tengahari
|
Tajuk
|
Ulangkaji – Tema Ketahanan dan
Pertahanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1.
Menyatakan
prinsip-prinsip Ketahanan dan Pertahanan dalam Islam.
2.
Menghuraikan
contoh setiap prinsip.
3. Menganalisis kepentingan Ketahanan dan Pertahanan
dalam Islam.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Cintakan tanah air, Patriotisme
|
ABM
|
Buku rujukan Tamadun Dunia
(Oxford- Fajar)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan
organisasi ketenteraan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/11 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa
|
7.05 – 8.15 pagi
|
Tajuk
|
Ulangkaji – Tema Ekonomi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar
dapat:
1.
Menyatakan
prinsip-prinsip Ekonomi Islam.
2.
Menghuraikan
contoh setiap prinsip.
3. Menganalisis kepentingan Ekonomi
Islam.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Cintakan tanah air, Patriotisme
|
ABM
|
Buku rujukan Tamadun Dunia
(Oxford- Fajar)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan
ekonomi kepada masyarakat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/11 Mei 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa
|
8.15 – 9.25 pagi
|
Tajuk
|
Pengenalan Sukatan Pelajaran 6 Rendah
|
RPH kemaskini dan lengkap.Tahniah
ReplyDelete