Friday, May 11, 2012

RPH Minggu 19


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 19
Hari /Tarikh
Isnin/7 Mei 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/5K2
Masa/Tempoh
11:55 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tamadun Awal Dunia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
           1.      Menyatakan apakah maksud tamadun 
           2.   Mengenalpasti contoh tamadun awal dunia. 
           3.   Menganalisis ciri-ciri tamadun awal dunia .
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bersikap terbuka dan bekerjasama
ABM
Buku  model spm
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan dan  menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh cirri bagi setiap tamadun awal dunia.


Hari /Tarikh
Selasa/8 Mei  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Tema; Manusia dan Masyarakat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Menyatakan apakah maksud masyarakat .
2.      Mengenalpasti cirri masyarakat bertamadun.
3.      Menganalisis kemasyarakatan dalam tamadun awal dunia .
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bersikap bersungguh-sungguh dan bekerjasama
ABM
Buku  model stpm
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan dan  menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh cirri bagi setiap tamadun awal dunia.


Hari /Tarikh
Selasa/8 Mei  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Tamadun Awal Dunia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan apakah maksud tamadun .
      2.      Mengenalpasti contoh tamadun awal dunia. 
      3.   Menganalisis ciri-ciri tamadun awal dunia .
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bersikap terbuka dan bekerjasama
ABM
Buku  model spm
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan dan  menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh cirri bagi setiap tamadun awal dunia.


Hari /Tarikh
Selasa/8 Mei 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
10:55 – 12:05 tengahari
Tajuk
Tema; Manusia dan Masyarakat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Menyatakan apakah maksud masyarakat .
2.      Mengenalpasti cirri masyarakat bertamadun.
3.      Menganalisis kemasyarakatan dalam tamadun awal dunia .
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bersikap bersungguh-sungguh dan bekerjasama
ABM
Buku  model stpm
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan dan  menjelaskan sekurang-kurangnya 3 contoh cirri bagi setiap tamadun awal dunia.


Hari /Tarikh
Rabu/9 Mei 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5K2
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Tamadun Islam
Hasil Pembelajaran
      Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep tamadun Islam
      2.      Mengenalpasti latarbelakang kemunculan Tamadun Islam. 
      3.   Membuat perbandingan Tamadun  Islam dengan Barat.
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku model spm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang persamaan dan perbezaan tamadun Islam dan Barat.


Hari /Tarikh
Rabu/9 Mei  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
12:05 – 12:40
Tajuk
Tutorial – Pemerintahan dan Pentadbiran
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1        Menyatakan maksud dan konsep pemerintahan dan pentadbiran.
      2.      Mengenalpasti corak dan cirri pemerintahan dalam tamadun dunia.
      3.      Membuat perbandingan cirri pemerintahan yang ada dalam tamadun dunia .
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Sejarah Tingkatan 5 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat membuat penilaian tentang pentingnnya pemerintahan dan pentadbiran kepada masyarakat.


Hari /Tarikh
Khamis/10 Mei 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Ulangkaji – Tema Ketahanan dan Pertahanan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan prinsip-prinsip Ketahanan dan Pertahanan dalam Islam.
      2.      Menghuraikan contoh setiap prinsip. 
      3.   Menganalisis kepentingan Ketahanan dan Pertahanan dalam Islam.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan tanah air, Patriotisme
ABM
Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan maksud dan konsep Ketahanan  dan Pertahanan dalam Islam.


Hari /Tarikh
Khamis/10 Mei 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa
9:45 – 10:20 pagi

Peperiksaan Pertengahan Semester satu


Hari /Tarikh
Khamis/10 Mei 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa
10:55 – 12:05 tengahari
Tajuk
Ulangkaji – Tema Ketahanan dan Pertahanan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan prinsip-prinsip Ketahanan dan Pertahanan dalam Islam.
      2.      Menghuraikan contoh setiap prinsip. 
      3.   Menganalisis kepentingan Ketahanan dan Pertahanan dalam Islam.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan tanah air, Patriotisme
ABM
Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan dan  menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan organisasi ketenteraan.


Hari /Tarikh
Jumaat/11 Mei 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7.05 – 8.15 pagi
Tajuk
Ulangkaji – Tema Ekonomi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan prinsip-prinsip Ekonomi  Islam.
      2.      Menghuraikan contoh setiap prinsip. 
      3.   Menganalisis kepentingan Ekonomi Islam.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan tanah air, Patriotisme
ABM
Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan dan  menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan ekonomi kepada masyarakat.


Hari /Tarikh
Jumaat/11 Mei 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8.15 – 9.25 pagi
Tajuk
Pengenalan Sukatan Pelajaran 6 Rendah

1 comment: