RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 25
Hari /Tarikh
|
Isnin/18 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Maritim
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep Maritim.
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri masyarakat Maritim.
3. Memberikan
sebab-sebab perkembangan masyarakat Maritim.
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Sejarah Asia (Longman) dan Sejarah Tamadun Dunia (Oxford)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang contoh setiap cirri-ciri
Maritim.
|
Hari /Tarikh
|
Isnin/18 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/5K2
|
Masa/Tempoh
|
11:55 – 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Bab 5 ; Pembinaan Negara dan Bangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep Negara dan Bangsa.
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri Negara dan Bangsa.
3. Memberikan
sebab kepentingan pembinaan Negara dan Bangsa.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Sejarah Asia (Longman) dan Sejarah Tamadun Dunia (Oxford)
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/19 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Maritim
di Portugal
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
cirri-ciri masyarakat Maritim di
Portugal.
2.
Mengenalpasti
contoh setiap cirri masyarakat berkenaan.
3. Membuat
perbandingan cirri masyarakat di Portugal dengan tempat lain.
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Teks STPM Sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang persamaan dan
perbezaan masyarakat Maritim di Portugal dan tempat lain.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/19 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah - soalan Esei bahagian A
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kehendak setiap soalan.
2.
Mengenalpasti
isi-isi penting bagi setiap jawapan.
3. Memberikan
huraian dan contoh yang tepat.
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/19 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Pembentukan Malaysia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
latarbelakang pembentukan Malaysia
2.
Mengenalpasti
factor-faktor pembentukan Malaysia.
3. Memberikan
secara kronologi langkah-langkah pembentukan Malaysia.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan
factor-faktor pembentukan Malaysia
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/20 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah / 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah (Esei)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kehendak setiap soalan.
2.
Mengenalpasti
isi-isi penting bagi setiap jawapan.
3. Memberikan
huraian dan contoh yang tepat.
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/20 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Maritim di Jepun
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
cirri-ciri ekonomi masyarakat Maritim .
2.
Mengenalpasti
contoh setiap cirri ekonomi masyarakat berkenaan.
3. Membuat
perbandingan cirri masyarakat di Jepun dan di Portugal
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks stpm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang persamaan dan
perbezaan masyarakat Maritim di Jepun dan tempat lain.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/20 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep Demokrasi Berparlimen.
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri pemerintahan Demokrasi Berparlimen
3. Memberikan
huraian dan contoh setiap cirri berkenaan.
|
Pendekatan
|
Mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks spm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang setiap cirri Demokrasi
Berparlimen.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/21 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
11:30 – 12:40
|
Tajuk
|
Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah (Esei)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kehendak setiap soalan.
2.
Mengenalpasti
isi-isi penting bagi setiap jawapan.
3. Memberikan
huraian dan contoh yang tepat.
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Jumaat/22
Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah (Esei)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kehendak setiap soalan.
2.
Mengenalpasti
isi-isi penting bagi setiap jawapan.
3. Memberikan
huraian dan contoh yang tepat.
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Jumaat/22
Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri – ciri-ciri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
cirri-ciri ekonomi masyarakat Industri.
2.
Menghuraikan
cirri ekonomi masyarakat Industri.
3. Menganalisis
factor-faktor pembentukan masyarakat industri.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Cintakan tanah air, Patriotisme
|
ABM
|
Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan dan menjelaskan sekurang-kurangnya 1 contoh bagi
setiap cirri masyarakat ini.
|
Cikgu,
ReplyDeleteTerima kasih diatas penghasilan RPH yang lengkap dan kemaskini.
Keep it up!.