Friday, June 22, 2012


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 25
Hari /Tarikh
Isnin/18 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Masyarakat Maritim
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep Maritim.
      2.      Mengenalpasti cirri-ciri masyarakat Maritim. 
      3.   Memberikan sebab-sebab perkembangan  masyarakat Maritim.
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Sejarah Asia (Longman) dan Sejarah Tamadun Dunia (Oxford)
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang contoh setiap cirri-ciri Maritim.


Hari /Tarikh
Isnin/18 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/5K2
Masa/Tempoh
11:55 – 12:40 t.hari
Tajuk
Bab 5 ; Pembinaan Negara dan Bangsa
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep Negara dan Bangsa.
      2.      Mengenalpasti cirri-ciri Negara dan Bangsa. 
      3.   Memberikan sebab kepentingan pembinaan Negara dan Bangsa.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Sejarah Asia (Longman) dan Sejarah Tamadun Dunia (Oxford)


Hari /Tarikh
Selasa/19 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Masyarakat Maritim  di Portugal
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan cirri-ciri masyarakat Maritim  di Portugal.
      2.      Mengenalpasti contoh setiap cirri masyarakat berkenaan. 
      3.   Membuat perbandingan cirri masyarakat di Portugal dengan tempat lain.
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Teks STPM Sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang persamaan dan perbezaan masyarakat Maritim di Portugal dan tempat lain.


Hari /Tarikh
Selasa/19 Jun  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah  - soalan Esei bahagian A
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan kehendak setiap soalan.
      2.      Mengenalpasti isi-isi penting bagi setiap jawapan. 
      3.   Memberikan huraian dan contoh yang tepat.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.


Hari /Tarikh
Selasa/19 Jun  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Pembentukan Malaysia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan latarbelakang pembentukan Malaysia
      2.      Mengenalpasti factor-faktor pembentukan Malaysia. 
      3.   Memberikan secara kronologi langkah-langkah pembentukan Malaysia.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan factor-faktor pembentukan Malaysia


Hari /Tarikh
Rabu/20 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah (Esei)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan kehendak setiap soalan.
      2.      Mengenalpasti isi-isi penting bagi setiap jawapan. 
      3.   Memberikan huraian dan contoh yang tepat.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.


Hari /Tarikh
Rabu/20 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Masyarakat Maritim di Jepun 
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan cirri-ciri ekonomi masyarakat Maritim .
      2.      Mengenalpasti contoh setiap cirri ekonomi masyarakat berkenaan. 
      3.   Membuat perbandingan cirri masyarakat di Jepun dan di Portugal
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks stpm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang persamaan dan perbezaan masyarakat Maritim di Jepun dan tempat lain.


Hari /Tarikh
Rabu/20 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
     1.      Menyatakan maksud dan konsep Demokrasi Berparlimen.
     2.      Mengenalpasti cirri-ciri pemerintahan Demokrasi Berparlimen 
     3.   Memberikan huraian dan contoh setiap cirri berkenaan.
Pendekatan
Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks spm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang setiap cirri Demokrasi Berparlimen.


Hari /Tarikh
Khamis/21 Jun  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40
Tajuk
Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah (Esei)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan kehendak setiap soalan.
      2.      Mengenalpasti isi-isi penting bagi setiap jawapan. 
      3.   Memberikan huraian dan contoh yang tepat.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.


Hari /Tarikh
Jumaat/22 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pembetulan Kertas Peperiksaan Sejarah (Esei)
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan kehendak setiap soalan.
      2.      Mengenalpasti isi-isi penting bagi setiap jawapan. 
      3.   Memberikan huraian dan contoh yang tepat.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.


Hari /Tarikh
Jumaat/22 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Masyarakat Industri – ciri-ciri
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan cirri-ciri ekonomi masyarakat Industri.
      2.      Menghuraikan cirri ekonomi masyarakat Industri. 
      3.    Menganalisis factor-faktor pembentukan masyarakat industri.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Cintakan tanah air, Patriotisme
ABM
Buku rujukan Tamadun Dunia (Oxford- Fajar)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan dan  menjelaskan sekurang-kurangnya 1 contoh bagi setiap cirri masyarakat ini.




1 comment:

  1. Cikgu,

    Terima kasih diatas penghasilan RPH yang lengkap dan kemaskini.

    Keep it up!.

    ReplyDelete