Friday, July 13, 2012

RPH Minggu 28


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 28
Hari /Tarikh
Isnin/9 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Tema 2 ; Institusi Pemerintahan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan definisi Institusi Pemerintahan
      2.      Mengenalpasti system pemerintahan dalam Tamadun China. 
      3.    Mengenalpasti kepentingan institusi pemerintahan.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Kertas soalan dan esei
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kepentingan institusi pemerintahan


Hari /Tarikh
Isnin/9 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/5K2
Masa/Tempoh
11:55 – 12:40 t.hari
Tajuk
Langkah-langkah pembentukan Malaysia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan langkah-langkah pembentukan Malaysia dengan tepat.
      2.      Mengenalpasti factor-faktor pembentukan Malaysia. 
      3.   Memberikan  implikasi pembentukan Malaysia.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Teks Sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan 5 kepentingan pembentukan Malaysia.


Hari /Tarikh
Selasa/10 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi

Program Senmrobik 1 Malaysia


Hari /Tarikh
Selasa/10 Julai  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Tema 6 : Intelektual
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Intelektual dalam Islam
      2.      Mengenalpasti sumber-sumber ilmu dan kategori ilmu. 
      3.   Menghuraikan kaedah memperoleh ilmu .
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dan menyatakan jenis ilmu dan kepentingan ilmu dalam Islam


Hari /Tarikh
Selasa/10 Julai  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Lambang-lambang Negara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
     1.      Menyenaraikan lambing-lambang negara
     2.      Mengenalpasti symbol dan makna setiap lambang berkenaan. 
     3.   Menganalisis kepentingan lambang negara.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan kepentingan lambang


Hari /Tarikh
Rabu/11 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Tema 6 : Intelektual
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Intelektual dalam Islam
      2.      Mengenalpasti sumber-sumber ilmu dan kategori ilmu. 
      3.   Menghuraikan kaedah memperoleh ilmu .
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan ilmu.


Hari /Tarikh
Rabu/11 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Sistem Beraja di China
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan latarbelakang system beraja di China .
      2.      Mengenalpasti peranan raja di China. 
      3.    Menghuraikan kepentingan system beraja.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks stpm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang peranan system beraja di China


Hari /Tarikh
Rabu/11 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Kerajaan Persekutuan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep Kerajaan Persekutuan.
      2.      Mengenalpasti konsep kerajaan dalam konteks Malaysia. 
      3.    Menyenaraikan bidang kuasa kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan.
Pendekatan
Perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan bekerjasama
ABM
Buku teks spm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kuasa kerajaan negeri dan persekutuan.


Hari /Tarikh
Khamis/12 Julai  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40
Tajuk
Ilmu menurut perspektif Tamadun Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep ilmu mengikut pandangan pelbagai sarjana .
      2.      Mengenalpasti konsep ilmu dari sudut Islam. 
      3.   Menghuraikan proses-proses memperolehi ilmu
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.


Hari /Tarikh
Jumaat/13 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Ilmu menurut perspektif Tamadun Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep ilmu mengikut pandangan pelbagai sarjana .
      2.      Mengenalpasti konsep ilmu dari sudut Islam. 
      3.   Menghuraikan proses-proses memperolehi ilmu
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.


Hari /Tarikh
Jumaat/13 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Sistem Pemerintahan di Rusia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan latarbelakang system beraja di Rusia .
      2.      Mengenalpasti peranan raja di Rusia. 
      3.   Menghuraikan kepentingan system beraja.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks stpm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang peranan system beraja di Rusia




No comments:

Post a Comment