RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 28
Hari /Tarikh
|
Isnin/9 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tema 2 ; Institusi Pemerintahan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
definisi Institusi Pemerintahan
2.
Mengenalpasti
system pemerintahan dalam Tamadun China.
3. Mengenalpasti
kepentingan institusi pemerintahan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Kertas soalan dan esei
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kepentingan
institusi pemerintahan
|
Hari /Tarikh
|
Isnin/9 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/5K2
|
Masa/Tempoh
|
11:55 – 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Langkah-langkah pembentukan Malaysia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
langkah-langkah pembentukan Malaysia dengan tepat.
2.
Mengenalpasti
factor-faktor pembentukan Malaysia.
3. Memberikan implikasi pembentukan Malaysia.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku Teks Sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan 5 kepentingan pembentukan
Malaysia.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/10 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
|
Program Senmrobik 1 Malaysia
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/10 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Tema 6 : Intelektual
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Intelektual dalam Islam
2.
Mengenalpasti
sumber-sumber ilmu dan kategori ilmu.
3. Menghuraikan
kaedah memperoleh ilmu .
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dan menyatakan jenis ilmu dan
kepentingan ilmu dalam Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/10 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Lambang-lambang Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyenaraikan
lambing-lambang negara
2.
Mengenalpasti
symbol dan makna setiap lambang berkenaan.
3. Menganalisis
kepentingan lambang negara.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan
kepentingan lambang
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/11 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah / 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema 6 : Intelektual
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Intelektual dalam Islam
2.
Mengenalpasti
sumber-sumber ilmu dan kategori ilmu.
3. Menghuraikan
kaedah memperoleh ilmu .
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3
kepentingan ilmu.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/11 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Beraja di China
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
latarbelakang system beraja di China .
2.
Mengenalpasti
peranan raja di China.
3. Menghuraikan
kepentingan system beraja.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks stpm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang peranan system
beraja di China
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/11 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kerajaan Persekutuan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep Kerajaan Persekutuan.
2.
Mengenalpasti
konsep kerajaan dalam konteks Malaysia.
3. Menyenaraikan
bidang kuasa kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks spm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kuasa kerajaan
negeri dan persekutuan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/12 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
11:30 – 12:40
|
Tajuk
|
Ilmu menurut perspektif Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep ilmu mengikut pandangan pelbagai sarjana .
2.
Mengenalpasti
konsep ilmu dari sudut Islam.
3. Menghuraikan
proses-proses memperolehi ilmu
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya
3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Jumaat/13
Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Ilmu menurut perspektif Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep ilmu mengikut pandangan pelbagai sarjana .
2.
Mengenalpasti
konsep ilmu dari sudut Islam.
3. Menghuraikan
proses-proses memperolehi ilmu
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya
3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Jumaat/13
Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Pemerintahan di Rusia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
latarbelakang system beraja di Rusia .
2.
Mengenalpasti
peranan raja di Rusia.
3. Menghuraikan
kepentingan system beraja.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks stpm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang peranan system
beraja di Rusia
|
No comments:
Post a Comment