RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 29
Hari /Tarikh
|
Isnin/16 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tema 2.2 ; Sistem Pembesar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
definisi sistem Pembesar
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri system pembesar dalam
Tamadun China.
3. Mengenalpasti
kepentingan system ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Kertas soalan dan esei
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kepentingan system
pembesar
|
Hari /Tarikh
|
Isnin/16 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/5K2
|
Masa/Tempoh
|
11:55 – 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Perlembagaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep dan definisi perlembagaan.
2.
Menganalisis
kepentingan perlembagaan.
3. Menjelaskan
cara dan langkah-langkah pindaan perlembagaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku Teks Sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyenaraikan 5 kepentingan perlembagaan
negara.
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/17 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem Pembesar di Russia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
definisi sistem Pembesar
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri system pembesar dalam
Tamadun Russia.
3. Mengenalpasti
kepentingan system ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Kertas soalan dan esei
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kepentingan
system pembesar
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/17 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Tema 6 : Intelektual – Perkembangan Bidang Intelektual
Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
bidang-bidang Intelektual dalam Islam
2.
Mengenalpasti
tokoh-tokoh intelektual Isam.
3. Menghuraikan
sumbangan tokoh berkenaan .
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Sejarah Tamadun Islam (Oxford-Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dan menyatakan sumbangan ilmuwan
dalam Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/17 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Rancangan Pembangunan Ekonomi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menghuraikan
matlamat dan usaha dalam Rancangan Lima Tahun
2.
Mengenalpasti
matlamat dan usaha dalam Dasar Ekonomi Baru (DEB)
3. Menganalisis
kepentingan DEB.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan
kepentingan DEB
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/18 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah / 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema 6 : Intelektual – Perkembangan Bidang Intelektual
Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
bidang-bidang Intelektual dalam Islam
2.
Mengenalpasti
tokoh-tokoh intelektual Isam.
3. Menghuraikan
sumbangan tokoh berkenaan .
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 sumbangan
tokoh ilmuwan Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/18 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Perbandingan Sistem Pembesar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
latarbelakang system pembesar .
2.
Mengenalpasti
persamaan dan perbezaan system ini di Russia dan di China.
3. Menghuraikan
kepentingan berkenaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks stpm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang system pembesar.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/19 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Dasar-dasar Pembangunan Ekonomi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
Dasar-dasar pembangunan yang dilaksanakan
2.
Mengenalpasti
latarbelakang dan matamat setiap dasar.
3. Menghuraikan
strategi untuk menjayakan dasar berkenaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks spm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang maklumat penting
setiap satu dasar..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/19 Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
11:30 – 12:40
|
Tajuk
|
Tema 6 : Intelektual – Perkembangan Bidang Intelektual
Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
bidang-bidang Intelektual dalam Islam
2.
Mengenalpasti
tokoh-tokoh intelektual Isam.
3. Menghuraikan
sumbangan tokoh berkenaan .
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya
3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Jumaat/20
Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sumbangan Intelektual Islam kepada Dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyenaraikan
tokoh intelektual Islam pelbagai bidang .
2.
Mengenalpasti
sumbangan setiap tokoh berkenaan.
3. Mengenalpasti
sumbangan berkenaan yang kekal hingga kini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sumbangan
sekurang-kurangnya 3 tokoh intelektual Islam.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Jumaat/20
Julai 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Negara Bangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Negara bangsa .
2.
Menghuraikan
pemerintahan raja mutlak dan berperlembagaan di England.
3. Menghuraikan
pemerintahan raja mutlak dan berperlembagaan di Perancis.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks stpm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat perbandingan tentang cirri-ciri raja
mutlakdan raja berperlembagaan
|
No comments:
Post a Comment