Sunday, July 22, 2012

RPH Minggu 29


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 29
Hari /Tarikh
Isnin/16 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Tema 2.2 ; Sistem Pembesar
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan definisi sistem Pembesar
      2.      Mengenalpasti cirri-ciri system pembesar  dalam Tamadun China. 
      3.   Mengenalpasti kepentingan system ini.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Kertas soalan dan esei
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kepentingan system pembesar


Hari /Tarikh
Isnin/16 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/5K2
Masa/Tempoh
11:55 – 12:40 t.hari
Tajuk
Perlembagaan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep dan definisi perlembagaan.
      2.      Menganalisis kepentingan perlembagaan. 
      3.    Menjelaskan cara dan langkah-langkah pindaan perlembagaan.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Teks Sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan 5 kepentingan perlembagaan negara.


Hari /Tarikh
Selasa/17 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sistem Pembesar di Russia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
       1.      Menyatakan definisi sistem Pembesar
       2.      Mengenalpasti cirri-ciri system pembesar  dalam Tamadun Russia. 
       3.    Mengenalpasti kepentingan system ini.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Kertas soalan dan esei
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kepentingan system pembesar


Hari /Tarikh
Selasa/17 Julai  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Tema 6 : Intelektual – Perkembangan Bidang Intelektual Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan bidang-bidang Intelektual dalam Islam
      2.      Mengenalpasti tokoh-tokoh intelektual Isam. 
      3.   Menghuraikan sumbangan tokoh berkenaan .
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Sejarah Tamadun Islam (Oxford-Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dan menyatakan sumbangan ilmuwan dalam Islam


Hari /Tarikh
Selasa/17 Julai  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Rancangan Pembangunan Ekonomi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menghuraikan matlamat dan usaha dalam Rancangan Lima Tahun
      2.      Mengenalpasti matlamat dan usaha dalam Dasar Ekonomi Baru (DEB) 
      3.   Menganalisis kepentingan DEB.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan kepentingan DEB


Hari /Tarikh
Rabu/18 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Tema 6 : Intelektual – Perkembangan Bidang Intelektual Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
     1.      Menyatakan bidang-bidang Intelektual dalam Islam
     2.      Mengenalpasti tokoh-tokoh intelektual Isam. 
     3.    Menghuraikan sumbangan tokoh berkenaan .
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 sumbangan tokoh ilmuwan Islam


Hari /Tarikh
Rabu/18 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Perbandingan Sistem Pembesar
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan latarbelakang system pembesar .
      2.      Mengenalpasti persamaan dan perbezaan system ini di Russia dan  di China. 
      3.    Menghuraikan kepentingan berkenaan.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks stpm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang system pembesar.


Hari /Tarikh
Khamis/19 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Dasar-dasar Pembangunan Ekonomi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan Dasar-dasar pembangunan yang dilaksanakan
      2.      Mengenalpasti latarbelakang dan matamat setiap dasar. 
      3.   Menghuraikan strategi untuk menjayakan dasar berkenaan.
Pendekatan
Perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan bekerjasama
ABM
Buku teks spm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang maklumat penting setiap satu dasar..


Hari /Tarikh
Khamis/19 Julai  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40
Tajuk
Tema 6 : Intelektual – Perkembangan Bidang Intelektual Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan bidang-bidang Intelektual dalam Islam
      2.      Mengenalpasti tokoh-tokoh intelektual Isam. 
      3.    Menghuraikan sumbangan tokoh berkenaan .
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.


Hari /Tarikh
Jumaat/20 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sumbangan Intelektual Islam kepada Dunia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyenaraikan tokoh intelektual Islam pelbagai bidang .
      2.      Mengenalpasti sumbangan setiap tokoh berkenaan. 
      3.    Mengenalpasti sumbangan berkenaan yang kekal hingga kini.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sumbangan sekurang-kurangnya 3 tokoh intelektual Islam.


Hari /Tarikh
Jumaat/20 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Negara Bangsa
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Negara bangsa .
       2.      Menghuraikan pemerintahan raja mutlak dan berperlembagaan di England. 
      3.    Menghuraikan pemerintahan raja mutlak dan berperlembagaan di Perancis.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks stpm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat perbandingan tentang cirri-ciri raja mutlakdan raja berperlembagaan




No comments:

Post a Comment