RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 31
Hari
/Tarikh
|
Isnin/30
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tema
2.2 ; Sistem Ekonomi Feudalisme
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
definisi dan konsep Ekonomi Feudalisme.
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri Ekonomi ini.
3. Mengenalpasti aktiviti
ekonomi Feudalisme di China dan Jerman.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Rujukan Pelangi Sejarah Dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat penjelasan persamaan dan perbezaan ekonomi Feudalisme di China
dan Jerman.
|
Hari
/Tarikh
|
Isnin/30
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/5K2
|
Masa/Tempoh
|
11:55
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Lambang
Negara : Jata Negara
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
latar belakang Jata Negara.
2.
Menganalisis
maksud setiap satu cirri pada Jata Negara.
3. Menjelaskan kepentingan lambing
kepada negara.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Teks Sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan 5 kepentingan lambang kepada negara.
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/31
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem
Ekonomi Kapitalisme
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep Ekonomi Kapitalisme
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri ekonomi Kapitalisme.
3. Mengenalpasti aktiviti
ekonomi Kapitalisme di England dan Amerika Syarikat.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Sejarah Dunia (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan aktiviti-aktiviti Kapitalisme di kedua-dua Negara ini.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/31
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK1
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Tema
7 : Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam.
2.
Mengenalpasti
tujuan dan kepentingan bidang ini.
3. Menganalisis sumbangan tokoh
penjelajahan dalam Islam.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Islam (Oxford-Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 sumbangan setiap tokoh berkenaan.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/31
Julai 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
5S1
|
Masa/Tempoh
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Perang
Dunia Pertama
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menghuraikan
sebab berlakunya Perang.
2.
Mengenalpasti
pihak terlibat dalam Perang ini.
3. Menganalisis kesan berlaku
Perang Dunia Pertama.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan kesan berlakunya Perang Dunia
Pertama.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Rabu/1
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Tema
7 : Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam.
2.
Mengenalpasti
tujuan dan kepentingan bidang ini.
3. Menganalisis sumbangan tokoh
penjelajahan dalam Islam.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah STPM Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 sumbangan setiap tokoh berkenaan.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Rabu/1
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Kapitalisme
di Amerika Syarikat
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenalpasti
ekonomi Kapitalisme .
2.
Menghuraikan
aktiviti ekonomi dilakukan di Amerika.
3. Menganalisis factor penyumbang
kepada perkembangan ekonomi di Amerika
|
Pendekatan
|
Perbicangan,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
rujukan Sejarah Dunia (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghurai dan memberi contoh setiap
aktiviti ekonomi dengan tepat
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Khamis/2
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
5S1
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Lagu
Negaraku dan Jalur Gemilang
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
latar belakang penciptaan lagu dan bendera.
2.
Mengenalpasti
makna pada setiap cirri lambang itu.
3. Menghuraikan kepentingan lambing
ini kepada negara.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks spm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat penjelasan tentang maklumat dalam setiap perkara ditanya.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Khamis/2
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK1
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40
|
Tajuk
|
Ujian
Topikal : Tema 6 dan 7
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kehendak setiap soalan dikemukakan
2.
Menghasilkan
isi jawapan yang tepat.
3. Menghasilkan skrip jawapan
yang lengkap.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Kertas
soalan ujian bercetak
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 soalan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/3 Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Ujian
Topikal : Tema 6 dan 7
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kehendak setiap soalan dikemukakan
2.
Menghasilkan
isi jawapan yang tepat.
3. Menghasilkan skrip jawapan
yang lengkap.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 soalan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/3 Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Tema
3: Perkembagan Ekonomi
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
aspek-aspek perkembangan ekonomi.
2.
Mengenalpasti
aktiviti ekonomi dibangunkan di Portugal dan Belanda.
3. Menjelaskan persamaan dan perbezaan
ekonomi di kedua-dua Negara ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membanding dan bezakan ekonomi kedua-dua negara.
|
Semakan RPH Minggu 30-31: Tahniah & syabas kerana menulis dan menghantar RPH yang telah dirancang dengan baik dan dikemaskini.
ReplyDelete