Friday, August 3, 2012


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 31
Hari /Tarikh
Isnin/30 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Tema 2.2 ; Sistem Ekonomi Feudalisme
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
     1.      Menyatakan definisi dan konsep Ekonomi Feudalisme.
     2.      Mengenalpasti cirri-ciri Ekonomi ini. 
     3.    Mengenalpasti aktiviti ekonomi Feudalisme di China dan Jerman.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Rujukan Pelangi Sejarah Dunia
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan persamaan dan perbezaan ekonomi Feudalisme di China dan Jerman.


Hari /Tarikh
Isnin/30  Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/5K2
Masa/Tempoh
11:55 – 12:40 t.hari
Tajuk
Lambang Negara : Jata Negara
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan latar belakang Jata Negara.
      2.      Menganalisis maksud setiap satu cirri pada Jata Negara. 
      3.    Menjelaskan kepentingan lambing kepada negara.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Teks Sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan 5 kepentingan lambang kepada negara.


Hari /Tarikh
Selasa/31 Julai 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Sistem Ekonomi Kapitalisme
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep Ekonomi Kapitalisme
      2.      Mengenalpasti cirri-ciri ekonomi Kapitalisme. 
      3.    Mengenalpasti aktiviti ekonomi Kapitalisme di England dan Amerika Syarikat.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Sejarah Dunia (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan aktiviti-aktiviti Kapitalisme di kedua-dua Negara ini.


Hari /Tarikh
Selasa/31 Julai  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Tema 7 : Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam.
      2.      Mengenalpasti tujuan dan kepentingan bidang ini. 
      3.   Menganalisis sumbangan tokoh penjelajahan dalam Islam.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Sejarah Tamadun Islam (Oxford-Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 sumbangan  setiap tokoh berkenaan.


Hari /Tarikh
Selasa/31 Julai  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Perang Dunia Pertama
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
     1.      Menghuraikan sebab berlakunya Perang.
     2.      Mengenalpasti pihak terlibat dalam Perang ini. 
     3.    Menganalisis kesan berlaku Perang Dunia Pertama.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan kesan berlakunya Perang Dunia Pertama.


Hari /Tarikh
Rabu/1 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Tema 7 : Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Penjelajahan dan Penerokaan dalam Islam.
      2.      Mengenalpasti tujuan dan kepentingan bidang ini. 
      3.    Menganalisis sumbangan tokoh penjelajahan dalam Islam.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah STPM Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 sumbangan setiap tokoh berkenaan.


Hari /Tarikh
Rabu/1 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Kapitalisme di Amerika Syarikat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Mengenalpasti ekonomi Kapitalisme .
      2.      Menghuraikan aktiviti ekonomi dilakukan di Amerika. 
      3.    Menganalisis factor penyumbang kepada perkembangan ekonomi di Amerika
Pendekatan
Perbicangan, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku rujukan Sejarah Dunia (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menghurai dan memberi  contoh setiap aktiviti ekonomi dengan tepat


Hari /Tarikh
Khamis/2 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Lagu Negaraku dan Jalur Gemilang
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan latar belakang penciptaan lagu dan bendera.
      2.      Mengenalpasti makna pada setiap cirri lambang itu. 
      3.   Menghuraikan kepentingan lambing ini kepada negara.
Pendekatan
Perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan bekerjasama
ABM
Buku teks spm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang maklumat dalam setiap perkara ditanya.


Hari /Tarikh
Khamis/2 Ogos  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40
Tajuk
Ujian Topikal : Tema 6 dan 7
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan kehendak setiap soalan dikemukakan
      2.      Menghasilkan isi jawapan yang tepat. 
      3.   Menghasilkan skrip jawapan yang lengkap.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Kertas soalan ujian bercetak
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 soalan.


Hari /Tarikh
Jumaat/3 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Ujian Topikal : Tema 6 dan 7
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
     1.      Menyatakan kehendak setiap soalan dikemukakan
     2.      Menghasilkan isi jawapan yang tepat. 
     3.   Menghasilkan skrip jawapan yang lengkap.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 soalan.


Hari /Tarikh
Jumaat/3 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Tema 3: Perkembagan Ekonomi
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan aspek-aspek perkembangan ekonomi.
      2.      Mengenalpasti aktiviti ekonomi dibangunkan di Portugal dan Belanda. 
      3.   Menjelaskan persamaan dan perbezaan ekonomi di kedua-dua Negara ini.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah dunia
Refleksi
Pelajar dapat membanding dan bezakan ekonomi kedua-dua negara.




1 comment:

  1. Semakan RPH Minggu 30-31: Tahniah & syabas kerana menulis dan menghantar RPH yang telah dirancang dengan baik dan dikemaskini.

    ReplyDelete