Wednesday, August 15, 2012

RPH Minggu 32


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 32
Hari /Tarikh
Isnin/6 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:05 – 9:05 pagi
Tajuk
Perdagangan dan Perniagaan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan definisi dan konsep perdagangan dan perniagaan.
      2.      Mengenalpasti aktiviti ini di Portugal dan di Belanda. 
      3.    Mengenalpasti factor perkembangan aktiviti ini.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Rujukan Pelangi Sejarah Dunia
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan factor-faktor perkembangan aktiviti ini.


Hari /Tarikh
Isnin/6 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/5K2
Masa/Tempoh
10:25 – 11:25
Tajuk
Pembangunan dan Perpaduan untuk Kesejahteraan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan matlamat Rancangan Lima Tahun.
      2.      Menganalisis usaha-usaha untuk menjayakan rancangan ini. 
      3.    Menjelaskan kesan dan keberkesanan rancangan pembangunan negara.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Teks Sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan 5 kepentingan rancangan pembangunan ekonomi.


Hari /Tarikh
Selasa/7 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:05 pagi
Tajuk
Aktiviti Pertanian di Belanda dan di England
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep pertanian diamalkan
      2.      Mengenalpasti cirri-ciri pertanian dijalankan di Belanda dan England 
      3.   Mengenalpasti perkembangan pertanian di Belanda dan England.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Sejarah Dunia (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 ciri pertanian di Belanda dan England.


Hari /Tarikh
Selasa/7 Ogos  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
9:55 – 10:25
Tajuk
Kesenian dan Kebudayaan Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Kesenian dan Kebudayaan dalam Islam.
      2.      Mengenalpasti tujuan dan kepentingan bidang ini. 
      3.   Menganalisis persamaan dan perbezaan bidang mengikut perspektif Islam dan Barat.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Sejarah Tamadun Islam (Oxford-Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh .


Hari /Tarikh
Selasa/7 Ogos  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
8:05 – 9:05 pagi
Tajuk
Dasar Luar Malaysia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan dasar luar yang diamalkan Negara Malaysia.
      2.      Menyenaraikan asas-asas penggubalan dasar luar Malaysia.
      3.      Mengenalpasti factor-faktor mempengaruhi dasar luar Malaysia
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 2 faktor mempengaruhi dasar luar


Hari /Tarikh
Rabu/8 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:05 pagi
Tajuk
Kesenian dan Kebudayaan Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Kesenian dan Kebudayaan dalam Islam.
      2.      Mengenalpasti tujuan dan kepentingan bidang ini. 
      3.    Menganalisis persamaan dan perbezaan bidang mengikut perspektif Islam dan Barat.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah STPM Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan bidang-bidang ini.


Hari /Tarikh
Rabu/8 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
9:55 – 10:55 pagi
Tajuk
Perindustrian di Jerman dan Jepun
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Mengenalpasti latarbelakang kewujudan bidang perindustrian di Jerman dan Jepun .
      2.      Menghuraikan aktiviti ekonomi dalam bidang ini. 
      3.    Menganalisis factor penyumbang kepada perkembangan ekonomi ini.
Pendekatan
Perbincangan, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku rujukan Sejarah Dunia (Pelangi)
Refleksi
Pelajar dapat menghurai dan memberi  contoh setiap aktiviti ekonomi dengan tepat


Hari /Tarikh
Khamis/9 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
9:55 – 10:55 pagi
Tajuk
Malaysia dan Pertubuhan Dunia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan pertubuhan antarabangsa dan serantau yang disertai Malaysia.
      2.      Mengenalpasti latarbelakang pertubuhan yang disertai. 
      3.    Menghuraikan sumbangan dan faedah menyertai pertubuhan ini kepada negara.
Pendekatan
Perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan bekerjasama
ABM
Buku teks spm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang maklumat dalam setiap perkara ditanya.


Hari /Tarikh
Khamis/9 Ogos  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
10:55 – 11:55
Tajuk
Pencapaian dan Sumbangan kesenian Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan pencapaian dan sumbangan setiap bidang kesenian.
      2.      Mengenalpasti contoh pencapaian dan sumbangan.
      3.      Menyenaraikan tokoh-tokoh penyumbang bidang seni.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Kertas soalan ujian bercetak
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 sumbangan kesenian Islam.


Hari /Tarikh
Jumaat/10 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pencapaian dan Sumbangan kesenian Islam
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan pencapaian dan sumbangan setiap bidang kesenian.
      2.      Mengenalpasti contoh pencapaian dan sumbangan.
      3.      Menyenaraikan tokoh-tokoh penyumbang bidang seni.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 sumbangan kesenian Islam.


Hari /Tarikh
Jumaat/3 Ogos 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Sistem Pendidikan di Perancis dan Jerman
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan aspek-aspek perkembangan pendidikan.
      2.      Mengenalpasti contoh-contoh perkembangan pendidikan di Perancis dan Jerman. 
      3.   Menjelaskan kepentingan pendidikan kepada masyarakat.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah dunia
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 persamaan system pendidikan di kedua-dua negara




No comments:

Post a Comment