RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 32
Hari
/Tarikh
|
Isnin/6
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:05
– 9:05 pagi
|
Tajuk
|
Perdagangan
dan Perniagaan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
definisi dan konsep perdagangan dan perniagaan.
2.
Mengenalpasti
aktiviti ini di Portugal dan di Belanda.
3. Mengenalpasti factor
perkembangan aktiviti ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Rujukan Pelangi Sejarah Dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat penjelasan factor-faktor perkembangan aktiviti ini.
|
Hari
/Tarikh
|
Isnin/6
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/5K2
|
Masa/Tempoh
|
10:25
– 11:25
|
Tajuk
|
Pembangunan
dan Perpaduan untuk Kesejahteraan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
matlamat Rancangan Lima Tahun.
2.
Menganalisis
usaha-usaha untuk menjayakan rancangan ini.
3. Menjelaskan kesan dan
keberkesanan rancangan pembangunan negara.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Teks Sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan 5 kepentingan rancangan pembangunan ekonomi.
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/7
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:05 pagi
|
Tajuk
|
Aktiviti
Pertanian di Belanda dan di England
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep pertanian diamalkan
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri pertanian dijalankan di Belanda dan England
3. Mengenalpasti perkembangan
pertanian di Belanda dan England.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
Sejarah Dunia (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 ciri pertanian di Belanda dan
England.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/7
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK1
|
Masa/Tempoh
|
9:55
– 10:25
|
Tajuk
|
Kesenian
dan Kebudayaan Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Kesenian dan Kebudayaan dalam Islam.
2.
Mengenalpasti
tujuan dan kepentingan bidang ini.
3. Menganalisis persamaan dan
perbezaan bidang mengikut perspektif Islam dan Barat.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Sejarah
Tamadun Islam (Oxford-Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dan menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh .
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Selasa/7
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
5S1
|
Masa/Tempoh
|
8:05
– 9:05 pagi
|
Tajuk
|
Dasar
Luar Malaysia
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
dasar luar yang diamalkan Negara Malaysia.
2.
Menyenaraikan
asas-asas penggubalan dasar luar Malaysia.
3.
Mengenalpasti
factor-faktor mempengaruhi dasar luar Malaysia
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 2 faktor
mempengaruhi dasar luar
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Rabu/8
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:05 pagi
|
Tajuk
|
Kesenian
dan Kebudayaan Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Kesenian dan Kebudayaan dalam Islam.
2.
Mengenalpasti
tujuan dan kepentingan bidang ini.
3. Menganalisis persamaan dan
perbezaan bidang mengikut perspektif Islam dan Barat.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah STPM Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan bidang-bidang ini.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Rabu/8
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:55
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Perindustrian
di Jerman dan Jepun
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenalpasti
latarbelakang kewujudan bidang perindustrian di Jerman dan Jepun .
2.
Menghuraikan
aktiviti ekonomi dalam bidang ini.
3. Menganalisis factor
penyumbang kepada perkembangan ekonomi ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
rujukan Sejarah Dunia (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghurai dan memberi contoh
setiap aktiviti ekonomi dengan tepat
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Khamis/9
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
5S1
|
Masa/Tempoh
|
9:55
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Malaysia
dan Pertubuhan Dunia
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
pertubuhan antarabangsa dan serantau yang disertai Malaysia.
2.
Mengenalpasti
latarbelakang pertubuhan yang disertai.
3. Menghuraikan sumbangan dan
faedah menyertai pertubuhan ini kepada negara.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks spm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membuat penjelasan tentang maklumat dalam setiap perkara ditanya.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Khamis/9
Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK1
|
Masa/Tempoh
|
10:55
– 11:55
|
Tajuk
|
Pencapaian
dan Sumbangan kesenian Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
pencapaian dan sumbangan setiap bidang kesenian.
2.
Mengenalpasti
contoh pencapaian dan sumbangan.
3.
Menyenaraikan
tokoh-tokoh penyumbang bidang seni.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Kertas
soalan ujian bercetak
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 sumbangan kesenian Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/10 Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pencapaian
dan Sumbangan kesenian Islam
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
pencapaian dan sumbangan setiap bidang kesenian.
2.
Mengenalpasti
contoh pencapaian dan sumbangan.
3.
Menyenaraikan
tokoh-tokoh penyumbang bidang seni.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 sumbangan kesenian
Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/3 Ogos 2012
|
Matapelajaran
/Kelas
|
Sejarah/
6RK3
|
Masa
|
8:15
– 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Sistem
Pendidikan di Perancis dan Jerman
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
aspek-aspek perkembangan pendidikan.
2.
Mengenalpasti
contoh-contoh perkembangan pendidikan di Perancis dan Jerman.
3. Menjelaskan kepentingan
pendidikan kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan
dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku
teks sejarah dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 persamaan system pendidikan di
kedua-dua negara
|
No comments:
Post a Comment