Friday, June 29, 2012

RPH Minggu 26


RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 26
Hari /Tarikh
Isnin/25 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Masyarakat Industri
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep masyarakat Industri
      2.      Mengenalpasti cirri-ciri masyarakat Industri. 
      3.   Memberikan sebab-sebab perkembangan  masyarakat Industri.
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Sejarah Asia (Longman) dan Sejarah Tamadun Dunia (Oxford)
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang contoh setiap cirri-ciri Industri.


Hari /Tarikh
Isnin/25 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/5K2
Masa/Tempoh
11:55 – 12:40 t.hari
Tajuk
Bab 5 ; Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan latarbelakang Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.
      2.      Mengenalpasti Isi-isi Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu. 
      3.    Memberikan  kepentingan Perjanjian ini.
Pendekatan
Perbincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku Teks Sejarah tingkatan 5


Hari /Tarikh
Selasa/26 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Masyarakat Industri  di England
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan cirri-ciri masyarakat Industri  di England.
      2.      Mengenalpasti contoh setiap cirri masyarakat berkenaan. 
      3.    Menganalisis kesan pembentukan Masyarakat Industri.
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Teks STPM Sejarah - Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kesan pembentukan masyarakat Industri di England.


Hari /Tarikh
Selasa/26 Jun  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pendidikan di Zaman Rasulullah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Pendidikan dalam Islam
      2.      Mengenalpasti cirri-ciri pendidikan zaman itu. 
      3.   Menghuraikan kepentingan Pendidikan .
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dan memberi contoh ciri pendidikan Islam


Hari /Tarikh
Selasa/26 Jun  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Raja Berperlembagaan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep Raja Berperlembagaan
      2.      Mengenalpasti peranan Yang dipertuan Agong. 
      3.   Menganalisis kepentingan pemerintahan Raja Berperlembagaan.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah tingkatan 5
Refleksi
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat mengkategorikan peranan Yang dipertuan Agong


Hari /Tarikh
Rabu/27 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah / 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pendidikan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Pendidikan dalam Islam
      2.      Mengenalpasti cirri-ciri pendidikan zaman itu. 
      3.   Menghuraikan kepentingan Pendidikan .
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.


Hari /Tarikh
Rabu/27 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Masyarakat Industri di Jerman 
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan latarbelakang Negara Jerman .
      2.      Mengenalpasti cirri ekonomi masyarakat Industri di Jerman. 
      3.    Membuat perbandingan cirri masyarakat Industri di Jerman dan England
Pendekatan
Pebincangan , soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Kegigihan dan bekerjasama
ABM
Buku teks stpm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang persamaan dan perbezaan masyarakat Industri di Jerman dan England.


Hari /Tarikh
Rabu/27 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 5S1
Masa/Tempoh
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Pilihanraya
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan maksud dan konsep Pilihanraya.
      2.      Mengenalpasti proses dalam Pilihanraya 
      3.   Memberikan sebab pentingnya Pilihanraya.
Pendekatan
Perbincangan, Mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bertanggungjawab dan bekerjasama
ABM
Buku teks spm sejarah
Refleksi
Pelajar dapat membuat penjelasan yang tepat tentang setiap satu proses dalam pilihanraya.


Hari /Tarikh
Khamis/28 Jun  2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK1
Masa/Tempoh
11:30 – 12:40
Tajuk
Pendidikan di zaman Selepas Zaman Rasulullah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Pendidikan Islam mengikut zaman
      2.      Mengenalpasti perkembangan pendidikan dari zaman Khulafa al-Rasyidin hingga zaman kerajaan Abbasiyah. 
      3.  Menghuraikan factor-faktor perkembangan Pendidikan dalam setiap zaman berkenaan.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.


Hari /Tarikh
Jumaat/29 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Pendidikan di zaman Selepas Zaman Rasulullah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
      1.      Menyatakan konsep Pendidikan Islam mengikut zaman
      2.      Mengenalpasti perkembangan pendidikan dari zaman Khulafa al-Rasyidin hingga zaman kerajaan Abbasiyah. 
      3.   Menghuraikan factor-faktor perkembangan Pendidikan dalam setiap zaman berkenaan.
Pendekatan
Perbincangan, soal jawab
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama
ABM
Buku teks sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya 3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.


Hari /Tarikh
Jumaat/29 Jun 2012
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6RK3
Masa
8:15 – 9:25 pagi
Tajuk
Ujian Topikal 1 : Masyarakat
Pendekatan
Ujian Bertulis – soalan esei pendek