RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 26
Hari /Tarikh
|
Isnin/25 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep masyarakat Industri
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri masyarakat Industri.
3. Memberikan
sebab-sebab perkembangan masyarakat Industri.
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Sejarah Asia (Longman) dan Sejarah Tamadun Dunia (Oxford)
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang contoh setiap cirri-ciri
Industri.
|
Hari /Tarikh
|
Isnin/25 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/5K2
|
Masa/Tempoh
|
11:55 – 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Bab 5 ; Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
latarbelakang Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.
2.
Mengenalpasti
Isi-isi Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.
3. Memberikan kepentingan Perjanjian ini.
|
Pendekatan
|
Perbincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku Teks Sejarah tingkatan 5
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/26 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri
di England
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
cirri-ciri masyarakat Industri di England.
2.
Mengenalpasti
contoh setiap cirri masyarakat berkenaan.
3. Menganalisis
kesan pembentukan Masyarakat Industri.
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Teks STPM Sejarah - Pelangi
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang kesan pembentukan
masyarakat Industri di England.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/26 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pendidikan di Zaman Rasulullah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Pendidikan dalam Islam
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri pendidikan zaman itu.
3. Menghuraikan
kepentingan Pendidikan .
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dan memberi contoh ciri
pendidikan Islam
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/26 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Raja Berperlembagaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep Raja Berperlembagaan
2.
Mengenalpasti
peranan Yang dipertuan Agong.
3. Menganalisis
kepentingan pemerintahan Raja Berperlembagaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah tingkatan 5
|
Refleksi
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat mengkategorikan
peranan Yang dipertuan Agong
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/27 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah / 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pendidikan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Pendidikan dalam Islam
2.
Mengenalpasti
cirri-ciri pendidikan zaman itu.
3. Menghuraikan
kepentingan Pendidikan .
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghasilkan skrip jawapan yang tepat.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/27 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Industri di Jerman
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
latarbelakang Negara Jerman .
2.
Mengenalpasti
cirri ekonomi masyarakat Industri di Jerman.
3. Membuat
perbandingan cirri masyarakat Industri di Jerman dan England
|
Pendekatan
|
Pebincangan , soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Kegigihan dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks stpm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan tentang persamaan dan
perbezaan masyarakat Industri di Jerman dan England.
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/27 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 5S1
|
Masa/Tempoh
|
9:45 – 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Pilihanraya
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
maksud dan konsep Pilihanraya.
2.
Mengenalpasti
proses dalam Pilihanraya
3. Memberikan
sebab pentingnya Pilihanraya.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, Mengesan maklumat
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bertanggungjawab dan bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks spm sejarah
|
Refleksi
|
Pelajar dapat membuat penjelasan yang tepat tentang setiap
satu proses dalam pilihanraya.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/28 Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK1
|
Masa/Tempoh
|
11:30 – 12:40
|
Tajuk
|
Pendidikan di zaman Selepas Zaman Rasulullah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Pendidikan Islam mengikut zaman
2.
Mengenalpasti
perkembangan pendidikan dari zaman Khulafa al-Rasyidin hingga zaman kerajaan
Abbasiyah.
3. Menghuraikan
factor-faktor perkembangan Pendidikan dalam setiap zaman berkenaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya
3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Jumaat/29
Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6AK3
|
Masa
|
7:05 – 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pendidikan di zaman Selepas Zaman Rasulullah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan
konsep Pendidikan Islam mengikut zaman
2.
Mengenalpasti
perkembangan pendidikan dari zaman Khulafa al-Rasyidin hingga zaman kerajaan
Abbasiyah.
3. Menghuraikan
factor-faktor perkembangan Pendidikan dalam setiap zaman berkenaan.
|
Pendekatan
|
Perbincangan, soal jawab
|
Penerapan Unsur Nilai
|
Bekerjasama
|
ABM
|
Buku teks sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menghuraikan dengan tepat sekurang-kurangnya
3 faktor perkembangan Pendidikan Islam.
|
|
|
Hari
/Tarikh
|
Jumaat/29
Jun 2012
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/ 6RK3
|
Masa
|
8:15 – 9:25 pagi
|
Tajuk
|
Ujian Topikal 1 : Masyarakat
|
Pendekatan
|
Ujian Bertulis – soalan esei pendek
|