RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 18
Hari /Tarikh
|
Isnin
/29 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Penyebaran Islam di Makkah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
cara-cara Nabi Muhammad s.a.w menyebarkan Islam.
2. Menganalisis
reaksi masyarakat Arab terhadap Islam
.
3. Menghuraikan
sebab kepada reaksi berkenaan.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kesabaran,
Bertoleransi sesama manusia
|
ABM
|
Teks
sejarah tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sebab-sebab masyarakat Arab menunjukkan reaksi demikian.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/2 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Barat
|
Aktiviti
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
sebab-sebab kuasa Barat ingin menguasai wilayah Turki Uthmaniyah.
2. Menjelaskan
cara kuasa Barat menguasai wilayah berkenaan.
3. Mengenalpasti
punca wilayah Turki Uthmaniyah dapat dikuasai Barat.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
Kumpulan, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Menghormati hak dan kedaulatan orang lain.
|
ABM
|
Teks
sejarah tamadun Islam (Pelangi)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan 4 daripada 5 sebab dengan tepat..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/30
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Barat di Mesir
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Mengenalpasti punca penguasaan Barat di Mesir.
2. Mencari
maklumat mengenai cara penguasaan kuasa Barat ini.
3.
Menganalisis kesan penguasaan kuasa Barat terhadap Mesir
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati,
Kegigihan
|
ABM
|
Buku
teks Sejarah Dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan bukti penguasaan kuasa Barat di Mesir dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/
1 Mei 2013
|
|
Cuti
Umum – Hari Pekerja
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/2
Mei 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Reaksi Masyarakat di Mesir dan
Algeria
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan reaksi masyarakat tempatan terhadap penguasaan Barat
2.
Memberikan contoh dan bukti kepada reaksi berkenaan.
3.
Membandingkan reaksi masyarakat di Mesir dan Algeria.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
tanah air, Berani berkorban untuk negara
|
ABM
|
Buku
rujukan tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan persamaan dan perbezaan reaks masyarakat di kedua-dua
Negara.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/2 Mei 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Penghijrahan Nabi Muhammad saw ke
Madinah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
konsep Hijrah.
2. Mengesan
dan memberikan sebab-sebab penghijrahan berkenaan.
|
Pendekatan
|
Penerangan
guru, perbincangan, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kesungguhan,
Tidak mudah berputus asa.
|
ABM
|
Buku
teks sejarah tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyusun secara kronologi peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad saw..
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/3
Mei 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Gerakan Nasionalisme di Mesir
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan factor-faktor pencetus Gerakan Nasionalisme itu.
2. Mengenalpasti
tahap-tahap gerakan Nasionalsme itu.
3.
Menghuraikan bentuk-bentuk penentangan terhadap kuasa Barat.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
kumpulan, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Cintakan
tanahair, Bersatupadu
|
ABM
|
Buku
rujukan tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan setiap factor pencetus Gerakan Nasionalisme dengan tepat.
|
Syabas. RPH anda adalah kemaskini
ReplyDelete