RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 17
Hari /Tarikh
|
Isnin
/22 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat Jahiliyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
konsep Jahiliyah.
2. Mencari
ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah .
3. Menganalisis
ciri Jahiliyah mengikut kategori.
|
Pendekatan
|
Penerangan,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Ketelitian
|
h
|
Buku
rujukan sejarah tempatan
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengenalpasti ciri-ciri Jahiliyah mengikut kategori.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/22 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05-12:40
|
Tajuk
|
Pembentangan Kerja Kursus
|
Aktiviti
|
Pelajar yang Membentang:
1. Andrew
2. Willie
John
3. Kenneth
|
Pendekatan
|
Pelajar
Membentang Menggunakan Power Point
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/23
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah
/ 6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:40 tengahari
|
Tajuk
|
Tokoh-tokoh Intelektual Tamadun
Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan
tokoh-tokoh Intelektual Islam.
2.
Menghuraikan sumbangan setiap orang tokoh ini.
3.
Menganalisis kepentingan Intelektual kepada masyarakat.
|
Pendekatan
|
Perbincangan
dalam kumpulan, Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan,
Kegigihan, Menghargai Ilmu
|
ABM
|
Buku
teks Sejarah Dunia
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh sumbangan tokoh-tokoh disenaraikan dengan tepat
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/
24 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Kesenian dalam Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan maksud Kesenian mengikut perspektif Islam.
2.
Memberikan contoh Kesenian dalam Islam.
3.
Menghuraikan prinsip-prinsip seni dalam Islam
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Ketelitian
dan Kesungguhan dalam menjalankan tugas
|
ABM
|
Buku
rujukan tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memghuraikan dan memberi contoh setiap prinsip dalam kesenian Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/25
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Senibina dalam Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan contoh-contoh seni binaan dalam Tamadun Islam .
2.
Memberikan ciri-ciri Islam dalam bentuk-bentuk binaan tersebut
3.
Menghuraikan tujuan binaan berkenaan dibentuk.
|
Pendekatan
|
Perbincangan,
penerangan guru
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerajinan
dan Kerjasama dalam menjalankan tugas
|
ABM
|
Buku
rujukan tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghuraikan ciri-ciri unik senibina Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/25 April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
10:55 - 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Keperibadian Nabi Muhammad s.a.w
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyatakan
latarbelakang Nabi.
2. Mengesan
dan memberikan contoh sifat-sifat mulia Nabi.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, perbincangan, Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kesungguhan,
Ketelitian
|
ABM
|
Buku
teks sejarah tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh sifat mulia Nabi.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/26
April 2013
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
8:15-9:25
pagi
|
Tajuk
|
Perluasan Kuasa Barat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir
pelajaran, pelajar dapat:
1.
Menyatakan punca Perluasan kuasa Barat ke atas empayar Uthmaniyah.
2. Memberikan
contoh kuasa Barat yang terlibat Islam.
3.
Menghuraikan bentuk-bentuk perluasan kuasa dilakukan.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Buku
rujukan tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan punca perluasan kuasa Barat dengan tepat.
|
RPH Minggu 14-15 telah disemak. Dikemas kini. Penulisan Refleksi - jika ada kelemahan P&P sila tulis punca dan juga bayangan tindakan yang akan diambil. Tulis dengan objektif dan telus. TQ.
ReplyDeleteBerdasarkan penyemakan saya Rph minggu ke 16 dan 17 telah disedia dan dikemaskini dengan baik.Tahniah.
ReplyDelete