RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 5 dan
6
Hari /Tarikh
|
Isnin
/27 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Kepimpinan Nabi uhammad s.a.w
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
latar belakang kemunculan Nabi Muhammad s.a.w.
2. Mengenalpasti
konsep Kepimpinan
3. Menganalisis
ciri-ciri kepimpinan Nabi Muhammadc.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 3 ciri kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/27 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Peningkatan Tamadun Yunani
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
lokasi munculnya Tamadun ini.
2. Mengesan
maklumat mengenai latarbelakang terbentuknya Tamadun ini.
3. Menganalisis
ciri-ciri tamadun ini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Berusaha
mamajukan diri
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan menjawab sekurang-kurangnya 3 soalan pengukuhan mengenai tamadun
ini
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/27 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial-Kaedah menulis nota
hujung
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/28
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Nabi
Muhammad s.a.w sebagai Pemmpin Agama dan Dakwah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
dasar kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w.
2. Mengenalpasti
usaha-usaha Nabi Muhammad s.a.w dalam
melaksanakan setiap dasar kepimpinannya
3. Menganalisis
kebaikan kepimpinan Nabi Muhammad..
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, soal jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan memberikan contoh yang tepat kepimpinan Nabi Muhammad
s.a.w.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/29
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Nabi
Muhammad s,a,w sebagai Pemimpin Masyarakat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memberikan
bukti-bukti kepimpinan dalam aspek
sosial
2. Mengenalpasti
peringkat-peringkat kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w dalam aspek sosial
3. Menganalisis
contoh atau bukti kepimpinan beliau ini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghayati ciri kepimpinan Nabi Muhammad dan mencontohinya.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/30
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Nabi
Muhammad s,a,w sebagai Pemimpin Negara dan Pemerintah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memberikan bukti-bukti kepimpinan dalam aspek sosial
2. Mengenalpasti
peringkat-peringkat kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w dalam aspek sosial
3. Menganalisis
contoh atau bukti kepimpinan beliau ini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghayati ciri kepimpinan Nabi Muhammad dan mencontohinya.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/31
Januari 2014
|
Cuti Umum
|
Tahun
Baru Cina
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin/3
Februari 2014
|
Cuti Berganti Tahun Baru Cina
|
(sudah
diganti pada 25 Januari 2014)
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/4
Februari 2014
|
Cuti BergantiTahun Baru Cina
|
Akan
diganti pada 22 Februari
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/5
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Institusi
Khalifah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memberikan
maksud dan konsep khalifah
2. Mengenalpasti
ciri-ciri calon khalifah
3. Menganalisis
kaedah pemilihan seorang khalifah.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menghayati ciri kepimpinan seorang khalifah.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/6
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Khalifah
al-Rasyidin
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan
senarai khalifah al-Rasyidin
2. Mengenalpasti
cara perlantikan setiap khalifah
3. Menganalisis
sumbangan setiap seorang khalifah.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab.
perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membanding-bezakan sumbangan setiap seorang khalifah.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/6
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
10:55
– 11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial
– Perbincangan sumbangan Khalifah Abu Bakar al-Siddiq
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/7
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa/Tempoh
|
10:40
– 11.40 pagi
|
Tajuk
|
Peningkatan
Aspek Pemerintahan dan Pentadbiran
dalam Tmadun Dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menyenaraikan
sistem pemerintahan dalam tamadun Yunani, Rom, India dan China.
2. Mengenalpasti
perbezaan sistem pemerintahan ini.
3. Menganalisis
kepentingan setiap sistem ini.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab.
Mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kegigihan,
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Sejarah tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat membanding-bezakan sistem pemerintahan dalam tamadun dunia ini.
|
No comments:
Post a Comment