RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 4
Hari /Tarikh
|
Isnin
/20 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Piagam Madinah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
latar belakang kemunculan Piagam Madinah.
2. Mengenalpasti
factor-faktor pembentukan Piagam Madinah
3. Menganalisis
kepentingan Piagam Madinah.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan Piagam Madinah.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/20 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Tamadun Mesir Purba
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
lokasi munculnya Tamadun ini.
2. Mengesan
maklumat mengenai latarbelakang terbentuknya Tamadun ini.
3. Menganalisis
ciri-ciri tamadun ini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Berusaha
mamajukan diri
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 bukti sumbangan Tamadun ini
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/20 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial- Cara menulis Bibliografi
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/21
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Masyarakat
Islam di Zaman Khallifah Al-Rasyidin
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memberikan
contoh lokasi perkembangan masyarakat Islam.
2. Mengenalpasti
usaha-usaha pemerintah Khulafa Al-Rasyidin
membentuk masyarakat
3. Menganalisis
struktur masyarakat Islam di lokasi yang berbeza.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan semula dengan tepat konsep Pemerintahan menurut syariat
Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/15
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Perkembangan
Masyarakat Islam pada Zaman Khulafa Al-Rasyidin
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Memberikan
contoh lokasi perkembangan masyarakat Islam.
2. Mengenalpasti
usaha-usaha pemerintah Khulafa Al-Rasyidin
membentuk masyarakat
3. Menganalisis
struktur masyarakat Islam di lokasi yang berbeza.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan semula dengan tepat konsep Pemerintahan menurut syariat
Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/16
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Sistem
Pemerintahan dalam Tamadun Islam
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan konsep pemerintahan.
2. Menganalisis
prinsip-prinsip pemerintahan dalam Islam.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Manual
PBS calon
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat mengkategorikan sumber mengikut jenis.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/16 Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial – Menyediakan Kertas
Cadangan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/17
Januari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/4S3
|
Masa/Tempoh
|
10:40-11:40
pagi
|
Tajuk
|
Tamadun
Indus
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan latarbelakang kemunculan tamadun Indus.
2. Menghuraikan ciri tamadun Indus.
3.
Memberikan contoh sumbangan tamadun Indus.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Buku
Teks Sejarah tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab soalan pengukuhan yang
dikemukakan dengan tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Sabtu
/25 Januari 2014 (Gantian 3 Februari 2014)
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Institusi Khalifah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
maksud dan konsep Khalifah.
2. Mengenalpasti
tugas dan peranan Khalifah
3. Menganalisis
kepentingan Khalifah sebagai pemimpin.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Hormat-menghormati
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 3 kepentingan khalifah dalam pentadbiran.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Sabtu
/25 Januari 2014 (Gantian 3 Februari 2014)
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4K3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Tamadun Rom
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
lokasi munculnya Tamadun ini.
2. Mengesan
maklumat mengenai latarbelakang terbentuknya Tamadun ini.
3. Menganalisis
ciri-ciri tamadun ini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Berusaha
mamajukan diri
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 bukti sumbangan Tamadun ini
|
|
|
No comments:
Post a Comment