Wednesday, March 12, 2014

RPH Minggu 8



RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 8


Hari /Tarikh
Isnin /17 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
7:05-8:15 pagi
Tajuk
Konsep Kepimpinan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan konsep Kepimpinan.
2.       Mengenalpasti ciri-ciri Kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w
3.       Menganalisis kepentingan kepimpinan yang  baik.
Pendekatan
Sumbang-saran, Soal-jawab
Penerapan Unsur Nilai
Keberanian, Berani berkorban untuk Negara
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan Kepimpinan yang baik.


Hari /Tarikh
Isnin /17 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 4S3
Masa
9:45 – 10:55 pagi
Tajuk
Peningkatan Aspek Bahasa dan Kesusasteraan
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan pencapaian bidang bahasa dalam tamadun Dunia..
2.       Mengesan pencapaian Kesuasateraan dalam  Tamadun Dunia.
3.       Menganalisis sumbangan-sumbangan bidang ini yang kekal hingga kini.
Pendekatan
Penerangan . mengesan maklumat
Penerapan Unsur Nilai
Bekerjasama, Kegigihan
ABM
Teks Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 bukti sumbangan Tamadun ini


Hari /Tarikh
Isnin /17 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
12:05 – 12:40 t.hari
Tajuk
Tutorial- Keperibadian Nabi Muhammad s.a.w


Hari /Tarikh
Selasa/18 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Nabi Muhammad s.a.w sebagai pemimpin Agama dan Dakwah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Menjelaskan ciri kepimpinan baginda sebagai Tokoh Agama..
2.      Mengenalpasti sumbangan baginda dalam bidang Agama
3.      Menganalisis kepentingan kepimpinan yang baik.
Pendekatan
Soal-jawab . perbincangan kumpulan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan contoh setiap ciri kepimpinan yang baik


Hari /Tarikh
Rabu/19 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa/Tempoh
11:30 – 12:30 t.hari
Tajuk
Nabi Muhammad s.a.w sebagai Pemimpin Masyarakat
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.      Menjelaskan peranan utama pemimpin masyarakat.
2.      Mengenalpasti dasar-dasar kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w di Madinah
3.      Menganalisis impak dasar kepimpinan baginda..
Pendekatan
Penerangan . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Tamadun Islam (Longman)
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan semula dengan tepat konsep kepimpinan menurut syariat Islam.


Hari /Tarikh
Khamis/20 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:15 pagi
Tajuk
Nabi Muhammad sebagai pemimpin Tentera
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan konsep kepimpinan Tentera .
2.       Menjelaskan  contoh peperangan disertai Nabi
3.       Menganalisis ciri-ciri kepimpinan baginda dalam Ketenteraan.

Pendekatan
Soal-jawab . perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Menghargai warisan bangsa
ABM
Teks Tamadun Islam (Ace Ahead)
Refleksi
Pelajar dapat memberikan contoh kejayaan kepimpinan Rasulullah dalam Ketenteraan.


Hari /Tarikh
Khamis /20 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/ 6AK3
Masa
10:55- 11:30 pagi
Tajuk
Tutorial –Perang dalam Islam


Hari /Tarikh
Jumaat/21 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/4S3
Masa/Tempoh
10:40-11:40 pagi
Tajuk
Ajaran besar dunia
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan contoh Ajaran besar dalam Tamadun  Dunia.
2.       Menghuraikan  tujuan ajaran kepada kehidupan
3.      Menganalisis prinsip Ajaran berkenaan.
Pendekatan
Mengesan maklumat, Perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Kerjasama,Berkorban untuk Negara
ABM
Buku Teks Sejarah tingkatan 4 (DBP)
Refleksi
Pelajar dapat menjawab sekurang-kurangnya 4 soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan tepat.


Hari /Tarikh
Sabtu/22 Februari 2014
Matapelajaran /Kelas
Sejarah/6AK3
Masa/Tempoh
7:05 – 8:10 pagi
Tajuk
Institusi Khalifah
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1.       Menjelaskan konsep Khalifah.
2.       Mengenalpasti kepentingan pemimpin
3.      Menganalisis Hukum menegakkan Khalifah..
Pendekatan
Mengesan maklumat, Perbincangan
Penerapan Unsur Nilai
Kerjasama,Berkorban untuk Negara
ABM
Buku Sejarah Tamadun Islam
Refleksi
Pelajar dapat menjawab sekurang-kurangnya 4 kepentingan diwujudkan institusi Khalifah.

No comments:

Post a Comment