RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 8
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Konsep Kepimpinan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
konsep Kepimpinan.
2. Mengenalpasti
ciri-ciri Kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w
3. Menganalisis
kepentingan kepimpinan yang baik.
|
Pendekatan
|
Sumbang-saran,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Berani berkorban untuk Negara
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan Kepimpinan yang baik.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Peningkatan Aspek Bahasa dan
Kesusasteraan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
pencapaian bidang bahasa dalam tamadun Dunia..
2. Mengesan
pencapaian Kesuasateraan dalam Tamadun
Dunia.
3. Menganalisis
sumbangan-sumbangan bidang ini yang kekal hingga kini.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 bukti sumbangan Tamadun ini
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/17 Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial- Keperibadian Nabi
Muhammad s.a.w
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/18
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Nabi
Muhammad s.a.w sebagai pemimpin Agama dan Dakwah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
ciri kepimpinan baginda sebagai Tokoh Agama..
2. Mengenalpasti
sumbangan baginda dalam bidang Agama
3. Menganalisis
kepentingan kepimpinan yang baik.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab
. perbincangan kumpulan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan contoh setiap ciri kepimpinan yang baik
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/19
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Nabi
Muhammad s.a.w sebagai Pemimpin Masyarakat
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
peranan utama pemimpin masyarakat.
2. Mengenalpasti
dasar-dasar kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w di Madinah
3. Menganalisis
impak dasar kepimpinan baginda..
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan semula dengan tepat konsep kepimpinan menurut syariat
Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/20
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Nabi
Muhammad sebagai pemimpin Tentera
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
konsep kepimpinan Tentera .
2. Menjelaskan
contoh peperangan disertai Nabi
3. Menganalisis
ciri-ciri kepimpinan baginda dalam Ketenteraan.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Ace Ahead)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh kejayaan kepimpinan Rasulullah dalam Ketenteraan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/20 Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial –Perang dalam Islam
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/21
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/4S3
|
Masa/Tempoh
|
10:40-11:40
pagi
|
Tajuk
|
Ajaran
besar dunia
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
contoh Ajaran besar dalam Tamadun Dunia.
2. Menghuraikan tujuan ajaran kepada kehidupan
3.
Menganalisis prinsip Ajaran berkenaan.
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerjasama,Berkorban
untuk Negara
|
ABM
|
Buku
Teks Sejarah tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab sekurang-kurangnya 4 soalan pengukuhan yang dikemukakan dengan
tepat.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Sabtu/22
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:10 pagi
|
Tajuk
|
Institusi
Khalifah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
konsep Khalifah.
2. Mengenalpasti
kepentingan pemimpin
3.
Menganalisis Hukum menegakkan Khalifah..
|
Pendekatan
|
Mengesan
maklumat, Perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Kerjasama,Berkorban
untuk Negara
|
ABM
|
Buku
Sejarah Tamadun Islam
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menjawab sekurang-kurangnya 4 kepentingan diwujudkan institusi Khalifah.
|
No comments:
Post a Comment