RANCANGAN PELAJARAN HARIAN minggu 9
Hari /Tarikh
|
Isnin
/24 Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
7:05-8:15
pagi
|
Tajuk
|
Taktik Daalam Peperangan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
kepimpinan Taktik.
2. Mengenalpasti
taktik yang pernah digunakan tentera Islam
3. Menganalisis
keberkesanan sesuatu taktik dalam
Peperangan .
|
Pendekatan
|
Sumbang-saran,
Soal-jawab
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Keberanian,
Berani berkorban untuk Negara
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kepentingan taktik dalam peperangan.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/24 Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
4S3
|
Masa
|
9:45
– 10:55 pagi
|
Tajuk
|
Teknik Menjawab Kertas 3 Sejarah
SPM
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Mengetahui
konsep soalan peperiksaan..
2. Mengesan
kehendak soalan bagi setiap soalan dikemukakan.
3. Mengenalpasti
skrip jawapan yang baik dan sebaliknya.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. mengesan maklumat
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Bekerjasama,
Kegigihan
|
ABM
|
Teks
Sejarah Tingkatan 4 (DBP)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan sekurang-kurangnya 3 isi penting bagi setiap soalan
dikemukakan
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Isnin
/24 Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
12:05
– 12:40 t.hari
|
Tajuk
|
Tutorial- Kejayaan Rasulullah
dalam mengatur strategi Perang
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Selasa/25
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Pembukaan
Kota Makkah
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
sebab berlakunya konflik..
2. Mengenalpasti
sebab-sebab pembukaan Kota Makkah
3. Menganalisis
kepentingan pembukaan Kota Makkah.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab
. perbincangan kumpulan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan sebab kejayaan pembukaan Kota Makkah
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Rabu/26
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa/Tempoh
|
11:30
– 12:30 t.hari
|
Tajuk
|
Peperangan
Pada Zaman Khulafa al-Rasyidin
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
peperangan yang meletus di zaman ini.
2. Mengenalpasti
sebab dan kesan perang tersebut meletus
3. Menganalisis
pengajaran daripada berlakunya peperangan.
|
Pendekatan
|
Penerangan
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Longman)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat menerangkan semula dengan tepat prinsip perang dalam Islam.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis/27
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/6AK3
|
Masa/Tempoh
|
7:05
– 8:15 pagi
|
Tajuk
|
Kepimpinan:
Salehuddin Al-Ayyubi
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada
akhir pelajaran, pelajar dapat:
1. Menjelaskan
latarbelakang Salehuddin .
2. Menjelaskan
peribadi terpuji Salehuddin
3. Menganalisis
sumbangan Salehuddin.
|
Pendekatan
|
Soal-jawab
. perbincangan
|
Penerapan
Unsur Nilai
|
Menghargai
warisan bangsa
|
ABM
|
Teks
Tamadun Islam (Ace Ahead)
|
Refleksi
|
Pelajar
dapat memberikan contoh kejayaan kepimpinan Salehuddin.
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Khamis
/27 Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/
6AK3
|
Masa
|
10:55-
11:30 pagi
|
Tajuk
|
Tutorial –Kepimpinan Sultan Muhammad Al-Fatih
|
|
|
Hari /Tarikh
|
Jumaat/28
Februari 2014
|
Matapelajaran /Kelas
|
Sejarah/4S3
|
Masa/Tempoh
|
10:40-11:40
pagi
|
Tajuk
|
Peperiksaan
Awal Tahun
|
No comments:
Post a Comment